W lutym 2020 r. naukowcy przeprowadzili badanie, dotyczące sposobu, w jaki muzea wykorzystywały kształcenie na odległość w swoich programach edukacyjnych. Nikt nie przewidział, że świat wkrótce zostanie wywrócony do góry nogami. Nagły wzrost liczby zachorowań na COVID-19 spowodował, że 90% muzeów i centrów naukowych na świecie zamknęło drzwi dla odwiedzających. Kształcenie na odległość, niegdyś narzędzie bardzo rzadko używane w muzeach, a teraz stało się popularnym środkiem komunikacji praktycznie z dnia na dzień. Wyniki przeprowadzonych badań zostały opublikowane w „Journal of Museum Education”. Megan Ennes, asystentka kuratora ds. edukacji muzealnej w Muzeum Historii Naturalnej na Florydzie stwierdziła:
„Wiele odpowiedzi w ankiecie było podzielonych między ludzi, którzy byli naprawdę podekscytowani możliwością przygotowania nowego programowania, które uważali za ważne oraz innych, którzy czuli się przytłoczeni, przepracowani, zestresowani i niedoceniani”.
Wirtualne muzea: szanse i wyzwania
Przed wybuchem pandemii większość muzeów zajmujących się edukacją online proponowała niewielką liczbę programów skierowanych do szkół podstawowych i średnich. Jednak popyt na treści dostępne online gwałtownie wzrosła, a muzea musiały dostosować swoją ofertę do nowej rzeczywistości. Tymczasem „wielu nauczycieli muzealnych nigdy wcześniej nie uczyło online, a niektórzy wskazywali, że nawet nie wiedzieli, gdzie szukać potrzebnej im do tego technologii” – zauważyła Ennes. Wiele ośrodków muzealnych znalazło się w niepewnej sytuacji, a dyrektorzy musieli opłacić sprzęt oraz kosztowne usługi internetowe. Niektórzy zmuszeni byli zwolnić część pracowników. Muzealni edukatorzy walczyli o uwagę publiczności, która była coraz bardziej zmęczona nauką zdalną. Część chętnych do współpracy rezygnowała, kiedy okazywało się, że dostęp do muzeów jest możliwy tylko za opłatą. 60% respondentów wskazało, że ich instytucje pobierają opłatę, za co najmniej część prezentowanych treści internetowych. Potwierdziło także, że wiele treści nadal można oglądać bezpłatnie, umożliwiając muzeom dotarcie do nowych odbiorców. Wydaje się, że przyszłość muzeów wiąże się z koniecznością połączenia możliwości tradycyjnych wizyt w nim z uwzględnieniem widza wirtualnego, a także zainteresowanego transmisjami i interaktywnymi przestrzeniami sztuki. Wirtualne muzea są rozwiązaniem, które nie upadło po zatrzymaniu się pandemii. Wielu nauczycieli wróciło do analogowych wycieczek do muzeów, ale część z nich nadal korzysta z możliwości, które muzea oferują w formie online.
Przykłady wirtualnych spacerów:
1. Auschwitz-Birkenau. Były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady https://panorama.auschwitz.org/ 2. Muzeum Powstania Warszawskiego http://photos.piotrgalas.com/Muzeum_Powstania_Warszawskiego_-_wirtualna_wycieczka,09.2011/ 3. Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie https://www.mocak.pl/wirtualne-zwiedzanie Zobacz także wersję demonstracyjną: Wirtualne spacery. Filmy edukacyjne dla edukacji wczesnoszkolnej. Źródło: https://www.eurekalert.org/news-releases/936670 Autor: Daniel Buchowiecki, nauczyciel dyplomowany
Przeczytaj także: Jak zorganizować kółko naukowe lub teatralne w szkole w dobie pandemii?