Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Błędy poznawcze? Wiedza książkowa to za mało

Wychowanie i rozwój dziecka
Błędy poznawcze? Wiedza książkowa to za mało

Badania, które zostały przeprowadzone przez londyńską Cass Business School sugerują, że obserwowanie osób podejmujących różnego rodzaju decyzje, może nauczyć nas podejmowania, w przyszłości, lepszych decyzji samodzielnie. Jak to się dzieje? Co wpływa na proces decyzyjny? Badanie, którego współautorką jest profesor Irene Scopelliti, profesor marketingu i nauk behawioralnych, dostarczyło pierwszych dowodów na to, że obserwowanie, jak inni podejmują decyzje, może poprawić nasze własne podejmowanie decyzji. Badacze przetestowali podatność uczestników na powszechne błędy decyzyjne. Zbadano też, czy obserwowanie innych może nauczyć ludzi „zasady uśredniania”. Uczestnicy zostali poproszeni o oszacowanie wagi dziesięciu obiektów na podstawie zdjęć, zanim zobaczą oszacowanie innego uczestnika i umożliwią zrewidowanie swojej odpowiedzi. Różnicę między pierwszą a poprawioną odpowiedzią obliczono jako „wagę porad”.

Co wynika z badań?

Profesor Scopelliti powiedziała, że „uczenie się przez obserwację pozwala nam uczyć się na doświadczeniach innych”. – Możemy poprawić nasze własne decyzje, obserwując sukcesy i porażki innych – powiedziała. I dodała, że „interwencje związane z uczeniem się, takie jak uczenie się przez obserwację, są nie tylko obiecujące pod względem skuteczności; są stosunkowo niedrogie w realizacji i skalowalne”. – Wyniki mogą przynieść korzyści we wszystkich przypadkach, w których ludzie muszą podejmować decyzje w niepewności, czyli wtedy, kiedy nie posiadają informacji o wszystkich faktach – zaznaczyła profesor. Haewon Yoon, adiunkt ds. Marketingu w Indiana University Kelley School for Business, powiedział, że badania sugerują, że „uczenie się przez obserwację ma potencjał, by zmniejszyć błędy decyzyjne i usprawnić proces podejmowania decyzji”. – Na przykład, gdy ludzie obserwują, jak inni grają w gry wideo, są w stanie zajrzeć do procesu decyzyjnego gracza i uczyć się zarówno na ich jak i później na własnych błędach. Podobnie w środowisku biznesowym – zaznaczył. Profesor Carey Morewedge, profesor marketingu, Boston University Questrom School of Business, powiedział, że „ludzie czerpią korzyści z bezpośrednich informacji zwrotnych, ukazujących uprzedzenia w ich własnym procesie decyzyjnym”. Badanie pokazuje, że ludzie nie muszą uczyć się na podstawie bezpośredniego doświadczenia. Możemy wyciągnąć wnioski z działań innych ludzi i poprawić podejmowanie decyzji. Artykuł powstał na podstawie publikacji: https://www.cass.city.ac.uk/news-and-events/news/2021/february/watch-and-learn-learning-by-observation-reduces-cognitive-bias-research-suggests

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content