Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Cyfrowe nauczanie – szansa, czy wyzwanie?

Edukacja szkolna i przedszkolna
Cyfrowe nauczanie – szansa, czy wyzwanie?

Od dłuższego czasu, z powodu pandemii COVID-19 i związanych z nią restrykcji, powraca temat jakości nauczania on-line. Sytuacja zmusiła nas do tego, by w krótkim czasie wdrożyć nauczanie zdalne, nauczyć się wykorzystywania platform i narzędzi cyfrowych, dostosować materiały dydaktyczne do nowej formy nauczania. Czy tego chcemy czy nie, nauczanie zdalne staje się koniecznością, do której musimy się przyzwyczaić. Niestety, ten sposób nauki utrudnia niezwykle potrzebny kontakt międzyludzki i budowanie relacji mających wpływ na kształcenie, wychowanie i rozwój ucznia. Nie ulega wątpliwości, że nauczanie twarzą w twarz jest o wiele skuteczniejsze niż wirtualne. Nauczanie cyfrowe utrudnia też fakt, że po obu stronach ekranu pojawiają się trudności techniczne, wynikające chociażby ze słabej jakości łącz internetowych.

Przeczytaj także: Jak naukę zdalną oceniali nauczyciele, uczniowie i rodzice?

Możliwości, jakie przynosi nauczanie zdalne

Jednak ta nowa forma edukowania przynosi także nieoczekiwane korzyści i możliwości. Udowadnia to Komisja Studiów i Nauczania Deutsche Gesellschaft für Psychologie w raporcie dla Psychologische Rundschau. Chodzi tu o elastyczność pod względem czasu i przestrzeni w organizacji pracy. Można zaoszczędzić nie tylko czas, ale i koszty, np. eliminując konieczność przemieszczania się. Nauczanie cyfrowe pozwala uczniom naprawdę zainteresowanym własnym rozwojem uczyć się we własnym tempie. Dlatego też

„nauczanie twarzą w twarz i formaty cyfrowe nie powinny być sobie przeciwstawiane, a uzupełniać się” mówi dr Gärtner.

Trudności w utrzymaniu koncentracji uczniów

Jednak duża grupa uczniów, niedostatecznie zmotywowanych do nauki, może wykorzystywać sytuację i gdy pozostają w domu sami, przestają aktywnie uczestniczyć w zajęciach lub nie logują się na nie wcale. To z kolei wymaga dodatkowej pracy wychowawczej i rozmów indywidualnych z rodzicem i z samym uczniem. Nauczycielom też trudno przez długi czas utrzymać koncentrację i uwagę ucznia. Oczywiście mogą w tym pomóc atrakcyjne materiały dydaktyczne w formie on-line i wykorzystanie narzędzi umożliwiających interakcję. Choć myślę, że nawet te ciekawe, odpowiednio przygotowane zajęcia on-line nie gwarantują sukcesu, co jest wpisane w naszą pracę. Pozostaje nam nieustannie szukać nowych metod i form dostosowanych do uczniów i nauczanego przedmiotu, które dadzą poczucie satysfakcji i możliwie pełnego wykorzystania technik i metod stosowanych w czasie nauczania zdalnego.

Źródło: https://www.eurekalert.org/news-releases/935689 Zebrał: Daniel Buchowiecki – nauczyciel dyplomowany i wychowawca Warto przeczytać także: Zdalna edukacja, powrót do szkoły i co dalej, czyli jak wyrównać deficyty edukacyjne uczniów

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content