Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Czy to prawda, że dziewczynki nie interesują się informatyką?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Czy to prawda, że dziewczynki nie interesują się informatyką?

,Już w wieku 6 lat u dzieci wykształtowany jest pogląd, że dziewczynki są mniej zainteresowane informatyką i inżynierią niż chłopcy. Ten stereotyp występuje także u nastolatków, co prowadzi do wyraźnego podziału w obszarze STEM, czyli nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Czy stereotyp, że dziewczynki nie interesują się informatyką, odnajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości? Uniwersytety w Houston i Waszyngtonie przeprowadziły badania, które skupiły się na tym, co dzieci oraz nastolatkowie myślą o obszarze STEM. Stereotyp panujący wśród dzieci, że dziewczynki nie są zainteresowane informatyką oraz inżynierią. W przeciwieństwie do chłopców, którzy według respondentów są bardziej zaangażowani w nauki ścisłe. STEM jest akronimem angielskich słów – Science, Technology, Engineering, Mathematics (nauka, technika, inżynieria, matematyka). Jeśli dodamy do tego sztukę otrzymamy akronim STEAM. Ideą STEM jest pokazanie dzieciom, że nauki przyrodnicze są ze sobą powiązane.

Dziewczynki nie interesują się informatyką? Wyniki badań zaskakują

„Stereotyp mówi, że STEM jest obszarem dla chłopców. To przekonanie pojawia się już w szkole podstawowej. Z tego powodu wiele dziewcząt już w szkole średniej rezygnuje z kontynuowania nauki w obszarze informatyki i inżynierii. Uważają, że do tego nie pasują” – tłumaczy Allison Master, profesor na Uniwersytecie Houston oraz autorka prowadząca badania.

Stereotyp wpływa na wybory dzieci i nastolatków

W badaniach przeprowadzono różne ankiety oraz eksperymenty, które miały określić opinię dzieci i nastolatków w klasach szkoły podstawowej oraz średniej. Badacze chcieli się dowiedzieć, jak stereotypy wpływają na stosunek poszczególnych płci do nauki informatyki i inżynierii. Szukano odpowiedzi nie na to, która płeć osiąga lepsze wyniki, ale jak stereotyp wpływa na decyzję o kształceniu się w tym zakresie. Jak widać, postrzeganie obszaru STEP poprzez płeć, wpływa na późniejsze decyzje młodych osób, co do wyboru obszaru kształcenia. Statystyki z 2019 roku pokazują, że w Stanach Zjednoczonych kobiety stanowią zaledwie 25% pracowników w obszarze informatyki i tylko 15 % w inżynierii. Uniwersytet w Waszyngtonie przeprowadził badanie na grupie ponad 2200 dzieci i nastolatków. Wyniki przeprowadzane m.in. przez Sapnę Cheryan pokazały, że 51 procent badanych uważa, że dziewczynki są mniej zainteresowane nauką informatyki. 63 procent respondentów odpowiedziało, że dziewczynki są mniej zainteresowane inżynierią. Dla porównania, tylko 14 procent uznało, że dziewczynki są bardziej zainteresowane od chłopców nauką informatyki, a 9 procent wskazało inżynierię.

– Badania i ankiety pokazały nam, że dzieci przyswajają kulturowy stereotyp, że dziewczynki mniej interesują się informatyką i inżynierią – mówi współautor badań, Andrew Meltzoff, profesor psychologii na Uniwersytecie w Waszyngtonie. – Odkryliśmy, że stereotypy wpływają na zainteresowania dzieci. Samo występowanie tego stereotypu ma już zgubny efekt u dzieci i nastolatków.

Co zrobić, aby przełamać stereotyp, że dziewczynki nie interesują się informatyką?

– Gdyby mniej dziewczynek czuło, że informatyka i inżynieria nie jest dla nich, to z pewnością mniej z nich porzucałoby chęć dalszego kształcenia w tym obszarze – dodaje Sapna Cheryan, współautorka badań i profesor psychologii na Uniwersytecie w Waszyngtonie. – Obecne nierówności płci w obszarze informatyki i inżynierii są niepokojące, ponieważ to bardzo lukratywne zawody, dające wysoki status i wpływające na wiele aspektów naszego życia – dodaje.

Autorzy badań podkreślają, że nauczyciele i rodzice mogą jednak pomóc przeciwdziałać tym stereotypom. Istotne jest, aby zachęcić dziewczynki do aktywności i zajęć z informatyki i inżynierii już na wczesnym etapie szkoły podstawowej, a nawet przedszkola.

Jak zainteresować dziewczynki informatyką? Kodowaniem!

Jeśli chcesz zainteresować swoją córkę informatyką, możesz pomyśleć o nauce programowania. A to można rozpocząć już od najmłodszych lat z pomocą Kodowania na start! od WSiP.

Kup teraz Kodowanie na start! dla młodszych przedszkolaków.

  • Publikacja zawiera 40 jednostronnych kart pracy w formacie A4 oraz dwa arkusze nalepek, perforacja kart umożliwia pracę z jedną kartą na stoliku, a perforacja nalepek ułatwia oderwanie zestawu nalepek do wykorzystania podczas realizacji konkretnego ćwiczenia oraz kody QR umożliwiają za pomocą smartfona odtworzenie plików z dźwiękami, odgłosami i piosenkami.

Na końcu publikacji znajduje się dyplom dla Mistrza Kodowania.

Kup teraz Kodowanie na start! dla starszych przedszkolaków.

  • Publikacja zawiera 40 dwustronnych kart pracy w formacie A4 oraz 4 arkusze nalepek, perforacja kart umożliwia pracę z jedną kartą na stoliku, a perforacja nalepek ułatwia oderwanie zestawu nalepek do wykorzystania podczas realizacji konkretnego ćwiczenia. Kody QR umożliwiają za pomocą smartfona odtworzenie plików z dźwiękami, odgłosami i piosenkami.

Na końcu publikacji znajduje się dyplom dla Mistrza Kodowania. Jak widać, stereotyp, że dziewczynki nie interesują się informatyką, nie odnajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości. Artykuł powstał na podstawie publikacji: „Kids, teens believe girls aren’t interested in computer science, study shows”.

Przeczytaj także: Nauka programowania? Nie tylko dla matematycznych orłów

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ  

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content