Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Czytanie fikcji rozwija empatię uczniów i niweluje stereotypy

Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Czytanie fikcji rozwija empatię uczniów i niweluje stereotypy

Czytanie książek i oglądanie filmów opartych na fikcji rozwija empatię – wynika z badań opublikowanych w miesięczniku Trends in Cognitive Sciences. W badaniu poproszono ludzi o wyobrażenie sobie wyrażeń (np. „ciemnoniebieski dywan”, „ołówek w pomarańczowe paski”) podczas korzystania z urządzenia fMRI (Funkcjonalnego Rezonansu Magnetycznego Mózgu).  – Tylko trzy takie frazy wystarczyły, aby wywołać największą aktywację hipokampu, regionu mózgu związanego z uczeniem się i pamięcią. Wskazuje to na siłę własnego umysłu czytelnika – mówi Keith Oatley, emerytowany profesor na Wydziale Psychologii Stosowanej i Rozwoju Człowieka Uniwersytetu w Toronto. I dodaje, że „pisarze nie muszą wyczerpująco opisywać scenariuszy, aby pobudzić wyobraźnię czytelnika – wystarczy, że zasugerują scenę”. O wpływie czytania na naukę innych przedmiotów pisaliśmy już tutaj.

Test umysłu oczu

Czytanie fikcji symuluje pewien rodzaj świata społecznego, pobudzając czytelnika do zrozumienia i empatii. Aby zmierzyć ten empatyczny element, Raymond Mar i inni z grupy badawczej z Toronto kierowanej przez Oatleya jako pierwsi zastosowali „Test umysłu oczu”. Uczestnicy oglądają 36 zdjęć ludzkich oczu, a dla każdego wybierają terminy mające wskazywać, co dana osoba myśli lub czuje. Okazało się, że czytanie fikcji dało znacznie wyższe wyniki niż czytanie książek opowiadających o prawdziwych wydarzeniach. Fikcja – jak wynika z badań – może wzmocnić i pomóc nam zrozumieć nasze społeczne doświadczenia. Dalsze badania wykazały, że takie pozycje do czytania mogą nawet wywoływać empatię dla rasy lub kultury, które są odmienne od naszej.

– Co to jest fikcja, co to jest powieść, co to jest opowiadanie, co to jest sztuka, film lub serial telewizyjny? To kawałek świadomości przekazywany z umysłu do umysłu. Kiedy czytasz lub oglądasz dramat, tworzysz część świadomości – mówi Oatley.

Badania na ten temat to niezamknięta kwestia i badacze nad tym pracujący nadal czekają na pogłębienie wiedzy w tej kwestii. Być może wkrótce poznamy kolejne informacje dotyczące wpływu lektur na naszą świadomość. Artykuł powstał na podstawie badania: https://www.cell.com/trends/cognitive-sciences/fulltext/S1364-6613(16)30070-5

Przeczytaj także: Jak przekonać dziecko do czytania lektur szkolnych?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content