Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jak przeprowadzić indywidualne spotkanie z rodzicami?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Zarządzanie placówką
Jak przeprowadzić indywidualne spotkanie z rodzicami?

Indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami mają różne cele, a często w ich trakcie przekazywane są informacje o potrzebach czy problemach uczniów oraz wskazywany jest pożądany kierunek działań wychowawczych, jakich szkoła oczekuje od opiekunów. Jest to też dobra okazja, by dzięki rozmowie i obserwacji lepiej poznać osoby, które odpowiadają za wychowanie dziecka i okazać wsparcie rodzicom, którzy poszukują sposobów oddziaływania na rozwój podopiecznych, także w bardzo istotnych obszarach wartości i relacji. Zastanawiasz się, jak przeprowadzić indywidualne spotkanie z rodzicami? Poniżej prezentujemy sprawdzone wskazówki, które ułatwią zorganizowanie i przeprowadzenie rozmowy.

Jak przeprowadzić indywidualne spotkanie z rodzicami?

Zaplanuj spotkanie i się do niego przygotuj

Indywidualne spotkanie daje możliwość spokojnej rozmowy, która, niezależnie od jej tematu, powinna być satysfakcjonująca dla obu stron. Aby tak było, warto planując spotkanie z rodzicem, zadbać o komfortowe warunki. Unikajmy krótkich, nerwowych rozmów na korytarzu, wybierzmy wolną salę, która pozwoli obu stronom czuć się w miarę swobodnie, bo bez udziału osób trzecich. Należy uwzględnić i zarezerwować odpowiednią ilość czasu, która będzie potrzebna na przekazanie istotnych informacji i rzeczową rozmowę.

Inni czytali: Jak współpracować z rodzicami uczniów?

Do spotkania należy się odpowiednio przygotować. Często w związku ze zgłoszonym problemem, rodzic będzie dysponował już jakąś wiedzą na dany temat, mając jednak niepełne informacje, zwykle będzie próbował przekonać nauczyciela, że sprawa ta nie dotyczy jego dziecka. Warto wypracować sobie gotowe odpowiedzi na zapewnienia typu: „Moje dziecko? Nie, ono na pewno by tego nie zrobiło!”

Poinformuj o celu spotkania i bądź życzliwy

Na początku warto jasno powiedzieć o celu spotkania i intencjach, które nam przyświecały. Podziękuj za pojawienie się w szkole. Mów rzeczowo, przedstaw jak najwięcej faktów, unikaj ocen. Nie zapominaj o autentycznej życzliwości. Istotne są tu: otwartość, spokój, uśmiech i aktywne słuchanie. Właśnie wysłuchanie i okazanie zrozumienia rodzicowi, który boryka się z konkretnym problemem, to istotna część spotkania. Warto mieć go po swojej stronie, bo tylko to pozwala na spójne oddziaływanie wychowawcze.

Przedstaw fakty

W dalszej części przedstaw problem, podkreślając, że nie oceniasz dziecka, a zachowanie i postawę, które można i należy zmienić. Jeśli to możliwe, nie narzucaj gotowych rozwiązań, a tak poprowadź rozmowę, aby rodzice sami doszli do pewnych wniosków i mogli podjąć odpowiednie kroki. Możesz wskazać kilka możliwych rozstrzygnięć i poprosić, by wybrali, ich zadaniem, najlepsze. Ważne, aby rodzic rozumiał i akceptował dane rozwiązanie, bo wtedy będzie większe prawdopodobieństwo, że podejmie konsekwentne i efektywne działania.

Pamiętaj o pozytywnych informacjach

Rodzic najlepiej zapamięta początek spotkania i jego koniec. Musi wiedzieć, że dostrzegamy też zalety jego latorośli i doceniamy pozytywne zachowania. Dlatego warto zadbać o to, by wtedy przekazać pozytywne informacje o uczniu. Nawet jeśli temat nie był przyjemny, powinno się wskazać krzepiącą, pozytywną informację.

Czytaj także: Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka, u którego pedagodzy podejrzewają niepełnosprawność lub zaburzenie?

Kończąc spotkanie warto powiedzieć o przewidywanych efektach wspólnych działań i korzyściach, przede wszystkim dla ucznia, którego rozwój i sukcesy są priorytetem i dla nauczyciela, i dla rodziców.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content