Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jak zaangażować dzieci w pisanie, aby zwiększyć kreatywność i pamięć?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Jak zaangażować dzieci w pisanie, aby zwiększyć kreatywność i pamięć?

Technologie cyfrowe pomogły dzieciom rozwinąć umiejętności pisania na wiele sposobów. Według nowych badań Centrum Badawczego Pew  (ang. Pew Research Center,  czyli amerykańskiego ośrodka badawczego informującego opinię publiczną o problemach, poglądach i tendencjach kształtujących społeczeństwa na całym świecie) 96% nauczycieli potwierdziło, że dzięki cyfrowym technologiom uczniowie mogli podzielić się swoją pracą z większym gronem odbiorców. Co więcej, 76% nauczycieli uważa, że narzędzia cyfrowe wpływają na lepszą współpracę pomiędzy uczniami. Jest jednak pewien problem. Technologia coraz bardziej ogranicza potrzebę pisania ręcznego. Nauczyciele wymagają, aby wypracowania były pisane na komputerze. Uczniowie używają, więc komputera, a notatki podczas zajęć robią na tablecie, czy smartfonie. Pisanie ręczne jest stale ograniczane.

Pisanie ręczne przynosi wiele korzyści

Psychologowie z Uniwersytetu Princeton w Kalifornii zbadali i przeanalizowali zdolności uczniów do nauki, biorąc pod uwagę pisanie ręczne i na klawiaturze. W pierwszej fazie badań, uczestnicy polegali na zwykłych notatkach, które robili podczas lekcji. Pół godziny później, sprawdzano ich wiedzę z omawianego materiału. Wnioski były interesujące. Zarówno uczniowie, którzy robili notatki na laptopach, jak i ci, którzy zapisywali wszystko ręcznie, zapamiętali tę samą ilość faktów z lekcji. Użytkownicy laptopów robili bardziej szczegółowe notatki, ale więcej uwagi przywiązywali do prostej transkrypcji słyszanego tekstu i zapisywali go z mniejszą uwagą i z mniejszym logicznym myśleniem. Uczestników sprawdzono z tego samego materiału tydzień później. Wtedy, zdecydowanie lepsze wyniki osiągali uczniowie zapisujący notatki ręcznie. Wniosek był prosty – pisanie ręczne lepiej wpływało na zapamiętywanie materiału. Inne badania, przeprowadzone na Uniwersytecie Indiana, skupiały się na wpływie pisania ręcznego u młodszych dzieci, które nie umiały jeszcze czytać i pisać. Każde dziecko dostało kartkę, na której był kształt lub litera. Poproszono je, aby narysowały same to, co widzą, wpisały to na komputerze lub odrysowały kształt podążając za linią. Wyniki pokazały, że dzieci, które same rysowały kształt liter, wykazywały większą aktywność w obszarach mózgu, które aktywują się u dorosłych podczas pisania i czytania. Te obszary mózgu nie były aktywne u dzieci, które użyły dwóch pozostałych metod.

Dlaczego dzieci powinny więcej pisać?

Jakość pisma ręcznego łączy się ze zdolnościami dziecka do nauki i pisania. Pismo ręczne daje uczniom więcej czasu na myślenie i skupianie się podczas pisania. Pisanie na klawiaturze jest z kolei bardziej mechaniczne.

Jak zachęcić dzieci do pisania ręcznego?

Zachęcenie dzieci w szkole podstawowej do pisania ręcznego nie jest wcale trudne. Sam proces pisania czegoś na papierze jest dla nich dość atrakcyjny. Nieco trudniej jest to zrobić w szkole średniej i później. Uczniowie zaczynają bardziej polegać na technologiach cyfrowych. Używają laptopów, tabletów i smartfonów. Przynoszą je do klasy, a nauczyciele nie zakazują ich używania podczas lekcji i wykorzystywania do nauki.

Co zrobić, by uczniowie chcieli pisać?

  • Daj im powód do pisania: list, lista zakupów, lista tego, co chciałoby się zrobić czy mieć. W grupie uczniów poproś, aby napisali anonimowy list. Później rozdaj listy w losowej kolejności i zobacz, czy ktoś będzie w stanie je rozpoznać po charakterze pisma.
  • Stwórz pozytywną atmosferę. Pokaż edukacyjny film i porównaj notatki, które zrobili uczniowie. Poproś ich, aby opisali ręcznie na kartce wydarzenia lub krajobrazy pokazane w filmie. Następnie sprawdź ich pracę i odpowiednio pochwal.
  • Zrób z klasą projekt, na przykład pamiętnik. Jeśli uczniowie użyją także kolorów i ołówków, końcowy efekt będzie nie tylko edukacyjny, ale także kreatywny.
  • Poproś, aby uczniowie napisali wiersz, opowiadanie czy esej, ale niech to zrobią ręcznie. Tutaj głównym celem jest to, aby skupili się na procesie pisania ręcznego.

Artykuł powstał na podstawie publikacji: How to Involve Children in Writing to Boost Creativity and Memory

Przeczytaj także: Nauka pisania ręcznego u dzieci – etapy

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content