Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Czy współczesna szkoła umie dostosować się do zmian? Jaki powinien być nauczyciel w XXI w.?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Zarządzanie placówką
Czy współczesna szkoła umie dostosować się do zmian? Jaki powinien być nauczyciel w XXI w.?

Kompetencje dydaktyczno-metodyczne nauczyciela XXI wieku

Świat zmienia się bardzo szybko, a czasami zmiany te nas samych wręcz zaskakują. Czy współczesna szkoła umie się do nich dostosować? Jakie ma podejście do ucznia i czy przystaje ono do aktualnych wyzwań? Często odnosimy wrażenie, że szkoła prawie w ogóle się nie zmieniła. Czy nauczyciel XXI wieku wychodzi naprzeciw oczekiwaniom młodego człowieka, który – czy nam się to podoba, czy nie – żyje w świecie ciągłych zmian, Internetu i nowych technologii?

Jaki powinien być nauczyciel w XXI w.?

Skoro rzeczywistość, w której żyjemy jest inna, to również nauczyciele powinni poszukać takich rozwiązań. Takie działania pozwolą im dotrzeć do każdego ucznia. Młodzież funkcjonuje przecież w zupełnie innym środowisku niż poprzednie pokolenia i jest inaczej ukształtowana. Współczesna edukacja to przede wszystkim proces odkrywania siebie. Rolą nauczyciela jest zadbanie o wszechstronny rozwój ucznia, w kontekście zmian cywilizacyjnych i stworzenie dla młodych ludzi przestrzeni, w której możliwe będzie zrozumienie siebie, swoich talentów czy mocnych stron. To także możliwość poznania własnych emocji, motywów działania i ciągłego szukania odpowiedzi na fundamentalne pytania.

Zobacz także: Jak współpracować z rodzicami uczniów?

Rozwój kompetencji u współczesnego nauczyciela

W tym kontekście niezwykle ważny jest rozwój kompetencji współczesnego nauczyciela. Wśród nich można wyróżnić następujące obszary kompetencji:

  • merytorycznych – dotyczące zagadnień nauczanego przedmiotu,
  • dydaktyczno- metodycznych – odwołujące się do warsztatu nauczyciela i ucznia, a więc metod i technik nauczania i uczenia się,
  • wychowawczych – dotyczące różnych sposobów oddziaływania na uczniów.

Aby dotrzeć do ucznia XXI wieku i pracować efektywnie, warto rozwijać kompetencje dydaktyczno-metodyczne, które dają wiedzę na temat istoty; nowoczesnych zasad i metod realizacji procesów edukacyjnych oraz stanowią podstawę umiejętności tworzenia warunków niezbędnych do zaangażowania uczniów w osiąganie założonych celów. Taką możliwość oferują szkolenia na przykład przygotowane przez np. ekspertów Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych. Wśród nich można odnaleźć wiele tematów, dzięki którym nauczyciele otrzymają pomysły, w jaki sposób pracować ze współczesnym uczniem.

Szkolenia dla nauczycieli 

W ofercie ORKE można znaleźć takie szkolenia jak: Kompetencje cyfrowe – jak je wykorzystać, by zaangażować ucznia”  uświadamia nauczycielom, że dziś na lekcji nie da się pominąć nowoczesnych technologii. To również praktyczny przegląd programów i aplikacji, które ułatwiają pracę z uczniami należącymi do pokolenia post-millenialsów. Dodatkowo pomagają one zaangażować ich do wykonywania ciekawych zadań. Dzięki temu nauczyciele uczą się tworzyć interaktywne ćwiczenia z wykorzystaniem wybranych programów i aplikacji.

Czytaj także: Dyrektor szkoły jako coach, co ich łączy?

Kolejnym ważnym tematem w kontekście kompetencji dydaktyczno-metodycznych jest szkolenie Praca z błędem – jak najlepiej wykorzystać go w procesie uczenia (się)?”. Udział w tym szkoleniu pozwoli zrozumieć znaczenie błędu w procesie uczenia się i nauczania oraz poznać różnicę między kulturą błędu a pedagogiką błędu. Szkolenie daje również możliwość nauczenia się, jak organizować proces edukacyjny, aby pomagać uczniom skutecznie się uczyć. Poza tym umożliwi ono poznanie i zastosowanie w praktyce wybranych strategii pracy z błędem.

Jedyną stałą są zmiany

Zmiany weszły na stałe w życie człowieka. Ważnym ich obszarem są zmiany w edukacji, które mają przygotować młode pokolenia do odpowiedzialnego i twórczego funkcjonowania w świecie zmiennym, różnorodnym i nieprzewidywalnym. Niezwykle dynamicznie rozwijająca się rzeczywistość, społeczeństwa obywatelskie i informacyjne, formułują nowe oczekiwania i stawiają nowe wyzwania. W wielu aspektach dotyczą one kształcenia kolejnych pokoleń. Tym wyzwaniom powinni sprostać dobrze przygotowani do swej pracy nauczyciele. W ich przygotowaniu niezwykle ważne jest nabycie kompetencji dydaktyczno-metodycznych, które pozwolą pracować z uczniem XXI wieku skutecznie, interesująco i motywująco.

Jaki powinien być nauczyciel w XXI w.?

Edukacja XXI wieku wymaga nowego typu nauczyciela: twórczego, pełnego inicjatywy optymisty i doskonałego dydaktyka o rzetelnej, szerokiej wiedzy. Nauczyciel nie jest już jedynym, nieomylnym źródłem informacji, a staje się przewodnikiem po świecie wiedzy. Odpowiedzią na te wyzwania są m.in. szkolenia ORKE w zakresie kompetencji dydaktyczno-metodycznych.   Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content