Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jaki wpływ miało nauczanie zdalne na relacje wśród nastolatków? Wyniki raportu Nastolatki 3.0.

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Jaki wpływ miało nauczanie zdalne na relacje wśród nastolatków? Wyniki raportu Nastolatki 3.0.

Wybuch pandemii koronawirusa spowodował ogromne zmiany w szkole, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. W 2020 roku szkoły były zmuszone przejść na nauczanie zdalne lub hybrydowe. Pedagodzy, rodzice i uczniowie musieli przestawić się na zupełnie nową rzeczywistość. A w jakim stopniu nauka zdalna wpłynęła na relacje wśród nastolatków? Odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w badaniu Państwowego Instytutu Badawczego (NASK). NASK od 2014 roku, cyklicznie co dwa lata, przeprowadza badanie Nastolatki 3.0. Jego celem jest diagnoza oraz interpretacja zachowań polskich nastolatków w Internecie oraz opinii młodzieży na temat sieci. W 2020 roku poszerzono badanie o temat nauki zdalnej, która pojawiła się w nowej rzeczywistości – podczas społecznego, gospodarczego i edukacyjnego lockdownu, spowodowanego pandemią koronawirusa SARS-COV-2. Oprócz wyzwań czysto edukacyjnych i technicznych jakim szkolnictwo musiało stawić czoła, uczniowie musieli zmierzyć się ze społecznymi skutkami zamknięcia.  Przez wiele miesięcy uczniowie nie mogli spotykać się z rówieśnikami w szkole, a także poza nią. To, co zwykle było normą czyli żywy kontakt z koleżankami i kolegami, zostało całkowicie odebrane młodym ludziom. Jaki miało to wpływ na relacje pomiędzy nimi?

Nauczanie zdalne a relacje rodzic – dziecko

Brak możliwości chodzenia do szkoły, to przede wszystkim… więcej czasu z rodzicami w domu. Rodzice podczas lockdownu, w dużym stopniu także trafili na home office lub po prostu, musieli zostać w domu, by opiekować się dziećmi. Jak zdaniem nastolatków wpłynęło to na relację z rodzicami? Niemal połowa respondentów (45%) odpowiedziała, że relacje z rodzicami nie zmieniły się. 24,8 % uczniów zauważyła poprawę relacji z rodzicami, w tym 7,7 % w stopniu zdecydowanym. Z kolei 17,1 % uczniów odpowiedziało, że ich relacje z rodzicami uległy pogorszeniu (w tym 5,1% zdecydowanie). Patrz poniżej: Wykres 34 z Raportu NASK: Nastolatki 3.0. wykres 34

Nauczanie zdalne a relacje uczniów z rówieśnikami

O ile uczniowie nie zauważyli dużej różnicy w relacjach ze swoimi rodzicami w czasie pandemii, to w odniesieniu do relacji z koleżankami czy kolegami, zmiana jest bardzo widoczna. Co zdaniem uczniów uległo zmianie? Co ciekawe, rzadszy kontakt z rówieśnikami przyczynił się do poprawy relacji dla 24,5 % ankietowanych uczniów. Jednak dla co trzeciego ucznia (30,5%) relacje z rówieśnikami uległy pogorszeniu. Różnic w swoich kontaktach z kolegami czy koleżankami, jakie mogły mieć związek z pandemią COVID-19 i nauką zdalną, nie zauważyło 33,7% uczniów. Co ciekawe, prawie 40% rodziców bądź opiekunów zaznaczyło, że relacje dzieci z kolegami i koleżankami w czasie pandemii i edukacji online pogorszyły się. Patrz poniżej: Wykres 35 z Raportu NASK: Nastolatki 3.0. wykres 35 Artykuł opracowano na podstawie Raportu NASK: Nastolatki 3.0.

Przeczytaj także: Cyberprzemoc – skąd się bierze? Ilu nastolatków jej doświadcza? Wyniki raportu Nastolatki 3.0.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content