Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Łatwe sposoby na uczenie dzieci umiejętności organizacyjnych w szkole podstawowej

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Łatwe sposoby na uczenie dzieci umiejętności organizacyjnych w szkole podstawowej

Umiejętność organizacji i planowania przydaje się nie tylko w szkole, ale i w życiu codziennym. Nauka zarządzania sobą i swoim czasem na pewno zaprocentuje w życiu dorosłym. Wkrótce umiejętność ta przerodzi się u dziecka w dobry nawyk, który pozwoli racjonalnie dzielić czas na naukę i zabawę, przynosząc poczucie wewnętrznego zadowolenia oraz wspierając poczucie niezależności małego człowieka.

Sekret organizacji tkwi w motywacji

Naukę umiejętności organizacyjnych można zacząć od wyznaczenia dyżurnych w klasie, których imiona i nazwiska można zawiesić w widocznym miejscu obok informacji, czego oczekujemy od pełniących tę funkcję (np. podlanie kwiatów, przyniesienie kredy, pościeranie tablicy). Aby zadania dyżurujących nadmiernie „nie straszyły” nakazowością, możemy je przedstawić w formie mapy myśli, rysunków, co ułatwi też zapamiętywanie. W najmłodszych klasach szkoły podstawowej można użyć tablicy motywacyjnej, dzięki której dobrze widać,  co nauczyciel zaplanował danego dnia, czyli kiedy wymaga od dziecka konkretnej pracy, wypełnienia pewnego rodzaju obowiązków, a kiedy będzie, tak ważna przecież, zabawa. Można też przygotować szczegółową dzienną tablicę, która dodatkowo pozwoli dziecku śledzić przebieg dnia w szkole. Niezłym pomysłem jest też wspólne przygotowanie małego projektu np. „Polska jesień”, na którym znajdą się ślady pracy wszystkich uczniów. Ważne będzie przygotowanie materiałów, hasła, przydzielenie ról, a więc każdy uczeń będzie musiał zaplanować swoje działania, by powstała piękna całość.

Notowanie a planowanie

Zachęćmy dzieci, aby, na przykład, z tyłu zeszytu zapisywały to,  co będzie potrzebne w najbliższym czasie. Podyktujmy informację, że na przyszłą środę trzeba będzie wziąć do szkoły jesienne liście, których można poszukać wcześniej, a w piątek zaczynamy omawianie kolejnej lektury. Podczas zajęć można wspólnie opisać, jak powinno wyglądać codzienne odrabianie lekcji, a to wymaga przecież dobrej organizacji (od stałej godziny pracy, poprzez uporządkowane biurko, po wykorzystywane materiały i pomoce).  Można również szczegółowo zaplanować zwykłą szkolną wycieczkę, pokazując dzieciom, jak wielu ustaleń potrzeba, abyśmy czuli się komfortowo jako jej organizatorzy i uczestnicy. Warto też poprosić rodziców, aby przygotowali domowy harmonogram obowiązków dziecka i konsekwentnie sprawdzali ich wykonanie. Właśnie to uczy dzieci tak potrzebnej odpowiedzialności, dając poczucie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania. Autor: Daniel Buchowiecki, nauczyciel, wychowawca

Przeczytaj także: Introwertyk – 10 sposobów jak wspierać go w klasie

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content