Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Dlaczego warto czytać już niemowlakom?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Dlaczego warto czytać już niemowlakom?

2 kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Książki. Dlaczego czytanie jest pożyteczne już dla niemowlęcia?

Czytanie procentuje

badań wynika, że czytanie książek z dzieckiem we wczesnym dzieciństwie może poprawić jego słownictwo oraz umiejętność czytania, nawet przed rozpoczęciem szkoły podstawowej. – Te odkrycia są ekscytujące, ponieważ sugerują, że czytanie małym dzieciom, począwszy od wczesnego dzieciństwa, ma trwały wpływ na język, umiejętność czytania i pisania oraz wczesne umiejętności czytania – powiedziała dr Carolyn Cates, adiunkt na Wydziale Pediatrii w New York University (NYU) School of Medicine. Najważniejsze jest to, by czytać dziecku jak najwcześniej. Niektórzy uważają, że można to robić jeszcze przed porodem, a później w dowolnym momencie, kiedy znajdzie się odpowiedni czas i siłę na taką formę aktywności. Przeczytaj także: Codzienne czytanie pomaga w nauce innych przedmiotów Im młodsze dziecko, tym bardziej skupi się na spokojnym tonie twojego głosu podczas czytania , a także melodii twoich słów. Kiedy dziecko podrośnie, można zacząć zapoznawać go z formą książki jako takiej. Młodsze dzieci są również bardzo zainteresowane książkami, które pokazują różnego rodzaju dźwięki, np. odgłosy zwierząt. Do tego ciekawym pomysłem może być również podawanie dziecku książeczek z dziurami, okienkami, które są idealne i do czytania, i do dotykania. Dobrym sposobem jest czytanie dziecku do snu. Im starsze dziecko, tym większe zainteresowanie książkami będzie wykazywać. Później, będzie mu łatwiej zaczynać przygodę z czytaniem i sięgać po pozycje dostosowane do jego wieku.

Książki dla najmłodszych są lepsze i gorsze

Nie wszystkie książeczki, które oglądamy z małym dzieckiem, są równie wartościowe. Zdaniem prof. Lisy Scott z Uniwersytetu Florydzkiego, idealnie jest, gdy rodzic czytający dziecku nazywa po kolei postacie i przedmioty przedstawione na obrazkach. – Książeczki, w których wszystko jest popodpisywane, mogą skuteczniej skłaniać rodziców do mówienia do swoich dzieci, a to jest szczególnie ważne w pierwszym roku życia – wyjaśnia. Wyniki badań zespołu prof. Scott opublikowane na łamach „Child Development” pokazują, że nazywanie poszczególnych przedmiotów na ilustracjach i skupianie się na nich jest bardzo pożyteczne dla rozwoju malucha. Badane niemowlaki, z którymi tak właśnie czytano książeczki, lepiej skupiały się na obrazkach. Efekt ten utrzymał się przez wiele miesięcy. A to tylko jeden z powodów, by wspólnie czytać z dzieckiem. – Wspólne czytanie to dobry sposób na wspieranie rozwoju dziecka już w pierwszym roku życia – podkreśla prof. Scott. – Pozwala aranżować przyjemne warunki dla rozwoju – wygodne zarówno dla rodziców, jak i dla dziecka. I uczy rodziców, by jak najwięcej mówili do swojego malucha. Właśnie dzięki temu – dzięki częstemu mówieniu do niemowlaków – szybciej rozwijają one umiejętności nazywania przedmiotów w otoczeniu i komunikowania się z innymi. A w końcu – oczywiście – mówienia, a później – czytania. Obecność książek w życiu dziecka od pierwszego roku życia jest wręcz obowiązkową inwestycją w jego rozwój przez wiele kolejnych lat.   Uwadze rodziców polecamy artykuł: Książki dla dzieci. Nowości wydawnicze 2020, polecane tytuły dla najmłodszych. Przeczytaj także: Czytanie fikcji rozwija empatię uczniów i niweluje stereotypy

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content