Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Nauka programowania? Nie tylko dla matematycznych orłów

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Nauka programowania? Nie tylko dla matematycznych orłów

Nauka programowania przyda się każdemu uczniowi. Nie tylko tym najlepszym z nauk ścisłych! Im szybciej zauważymy u dziecka predyspozycje do kodowania i im szybciej zaczną być one rozwijane, tym lepiej. Specjaliści uważają, że programowanie uczy logicznego myślenia, co na późniejszych etapach nauki oraz w dorosłym życiu staje się umiejętnością nie do przecenienia. Kraje na całym świecie obserwują wzrost liczby studentów informatyki i kierunków pokrewnych. Liczba zapisów na takie kierunki studiów w USA i Kanadzie wzrosła trzykrotnie w latach 2006-2016. Również w Europie odnotowano wzrosty.

Całkowita nowość dla naszego mózgu?

Kodują coraz młodsi uczniowie, bo rządy w wielu różnych krajach naciskają na edukację informatyczną w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Pomimo rosnącej popularności programowania komputerowego niewiele wiadomo o tym, jak nasze mózgi radzą sobie z nauką programowania.

Czytaj także: Jak nowe technologie zmieniają współczesną edukację?

– Wiele badań wykazało różnice między ekspertami a początkującymi programistami w zakresie wyników behawioralnych, struktury wiedzy i selektywnej uwagi. Nie wiemy tylko, gdzie w mózgu pojawiają się te różnice – mówi Takatomi Kubo, profesor nadzwyczajny w Nara Institute of Science i Technology, Japonia i jeden z głównych autorów opublikowanego ostatnio artykułu na ten temat. I dodaje, że programowanie jest nowością w historii ludzkości, a jego mechanizm jest w dużej mierze nieznany. – Połączenie tej aktywności z innymi dobrze znanymi ludzkimi funkcjami poznawczymi poprawi nasze zrozumienie wiedzy programistycznej. Jeśli zdobędziemy bardziej wszechstronną teorię na temat wiedzy programistycznej, doprowadzi to do lepszej metody uczenia się i nauczania programowania komputerowego – mówi Kubo.

…a może to tylko nowy język?

Może jest to nowość dla naszej cywilizacji, ale może nie aż taka wielka. Opublikowane rok temu wyniki badań z Uniwersytetu Waszyngtońskiego pokazują, że najłatwiej uczyć się programowania osobom, które mają uzdolnienia językowe. Tak właśnie – nie chodzi o uzdolnienia matematyczne, tylko umiejętność uczenia się nowych języków. Chodzi więc raczej o umiejętność „dogadania się” z maszynami. Tak samo pożyteczną, jak umiejętność dogadania się z Chińczykami lub Hiszpanami. Programistom potrzebna jest jeszcze dobra pamięć i zdolności logicznego rozumowania. Natomiast, uzdolnienia ściśle matematyczne, jak sprawne liczenie w pamięci i znajomość wzorów, nie są aż tak istotne. Programowania można też uczyć za pomocą różnorodnych gier, w tym – hybryd gry planszowej i komputerowej, jaką jest Scottie Go! Ten polski projekt edukacyjny składa się z dwóch części – aplikacji mobilnej oraz kartonowych klocków, dzięki którym tworzymy programy rozpoznawane za pomocą kamery w naszym urządzeniu. Zadania o rosnącym poziomie trudności to projektowanie prostych algorytmów. Zatem uczniowie, którzy mają problem z tabliczką mnożenia lub trygonometrią, nie powinni bać się programowania. Warto ich do tego wręcz zachęcać. Czemu? Podczas nauki programowania nie tylko rozwijamy umiejętność logicznego i analitycznego myślenia, ale przede wszystkim angażujemy pamięć operacyjną i semantyczną. Okazuje się więc, że programowanie, podobnie, jak gry komputerowe, może wpływać bardzo korzystnie na rozwój mózgu i sposób myślenia dziecka. A może właśnie elementy programowania sprawią, że uczniowie z problemami z matematyką, trochę się na liczenie otworzą?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content