Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Pomysł na godzinę wychowawczą: rozmowa o ADHD

Edukacja szkolna i przedszkolna / Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Pomysł na godzinę wychowawczą: rozmowa o ADHD

Godzina wychowawcza to stały element programu szkolnego w polskich placówkach edukacyjnych. Jest to czas przeznaczony m.in. na rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych uczniów oraz na kształtowanie ich postaw i wartości życiowych. W szkole podstawowej godzina wychowawcza jest zwykle poświęcona na poznawanie siebie i właściwego sobie kompasu moralno-społecznego. Natomiast w liceum skupia się również na radzeniu sobie z problemami i wyborami życiowymi. Poruszanie tematów, które dotyczą innych ludzi, tj. problemy społeczne, jest bardzo cenne i służy zaznajamianiu dzieci i młodzieży ze wszystkim tym, co jest właściwe dla świata. Czy rozmowa o ADHD z uczniami jest dobrym pomysłem na godzinę wychowawczą? Oczywiście!

Rozmowa o ADHD z uczniami. Dlaczego warto?

ADHD (skrót pochodzący z ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – przyp. red.) to neurobiologiczne zaburzenie, które wpływa na funkcjonowanie mózgu i zachowanie osoby nim dotkniętej. Wielu uczniów cierpi na tę chorobę, ale niestety często pozostaje ona niezdiagnozowana i nieleczona. To może wpływać na życie tych jednostek oraz ich rodzin. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele zdawali sobie sprawę z obecności ADHD w społeczeństwie i umieli rozmawiać o nim z uczniami. Objawy ADHD zazwyczaj pojawiają się we wczesnym dzieciństwie i mogą utrzymywać się przez całe życie. Jest więc całkiem duża szansa na to, że dzieci i młodzież już zetknęły się z osobą z ADHD.  Mogą także same zmagać się z tym syndromem lub w przyszłości będą miały okazję w jakimś stopniu z nim obcować. Może zdarzyć się też tak, że w klasie mamy ucznia, który to zaburzenie posiada.

Inni czytali: Pomysł na ciekawe godziny wychowawcze

Jaki jest uczeń z ADHD?

W szkole ADHD stanowić problem, gdyż osoby nim dotknięte mają trudności z koncentracją uwagi, kontrolą impulsów oraz zorganizowaniem swojego czasu i przestrzeni. Mogą mieć również problemy w nauce, a także w relacjach społecznych. Objawy ADHD dzieli się na trzy główne typy: nieuwaga, hiperaktywność i impulsywność. Wszystkie te cechy potrafią złożyć się na problemy z nauką przedmiotów szkolnych oraz wchodzenia w relacje towarzyskie. Dobrze jest więc w szkole podstawowej wprowadzić dzieci w problem, zaznajomić je z zagadnieniem i pokazać postawy pełne tolerancji wobec osób z ADHD.

W czym ADHD może przeszkadzać?

W liceum można o tej sprawie porozmawiać głębiej, a osobom, które same zmagają się z zaburzeniem, warto podać kilka sposobów na radzenie sobie z nim w dorosłości. Można zacząć tę rozmowę od tego, jak ADHD wpływa na życie ucznia i jakie trudności może powodować w szkole i późniejszym dorosłym życiu. Następnie warto omówić różne strategie radzenia sobie z tymi wyzwaniami, takie jak: tworzenie planu pracy, organizowanie czasu, korzystanie z pomocy nauczycieli i terapeutów, a także terapię farmakologiczną.

Może Cię zainteresować: Jak pracować z uczniem z ADHD?

ADHD jest zaburzeniem, które ma wpływ na życie codzienne osoby, której dotyczy oraz jej rodziny i najbliższego otoczenia. Leczenie ADHD zwykle obejmuje terapię behawioralną, farmakoterapię lub kombinację obu tych metod. Zdiagnozowanie ADHD i podjęcie odpowiedniego leczenia może znacznie poprawić jakość życia osoby z tym zaburzeniem. Warto więc już w szkole zbudować dzieciom i młodzieży świadomość, a idealna do tego jest właśnie godzina wychowawcza. Ważne jest, aby nauczyciele pamiętali, że rozmowa o ADHD powinna być prowadzona w sposób delikatny i empatyczny, aby uczniowie nie czuli się stygmatyzowani. Można również zachęcić najmłodszych do dzielenia się swoimi doświadczeniami i zadawania pytań, aby pomóc im zrozumieć, że nie są sami w swoich trudnościach oraz zawsze będą mogli podać pomocną dłoń komuś, kto tego w danej chwili potrzebuje.

Jak wspierać ucznia z ADHD jako nauczyciel?

Należy używać konkretów w przedstawianiu treści oraz unikać pojęć abstrakcyjnych. Dobrym rozwiązaniem jest także powtarzanie najważniejszych informacji kilkukrotnie i zadbanie o to, by uczeń z ADHD je zanotował. Pomocne jest także wyraźne formułowanie celów.

Inni czytali: Jak rozładować energię dziecka z ADHD? Rodzaj zabaw może mieć znaczenie

Jak uczniowie mogą pomóc osobie z ADHD?

W czasie godziny wychowawczej można rozmawiać nie tylko o tym, co robić, jeśli ma się ADHD. Przedmiotem tej rozmowy może być też to, jak współpracować z kolegą lub koleżanką w klasie, która ma ADHD. Warto uczniom powiedzieć, że jeśli osoba z ADHD nagle przestaje nas słuchać, to nie oznacza to, że nie interesuje jej, co mówimy. Takiej osobie znacznie trudniej jest utrzymać skupienie i zdarza się, że przerywa wypowiedzi innych osób.

Przeczytaj także: Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o uzależnieniach?

Jako że w głowie takiej osoby pojawia się często natłok myśli, może zapominać o złożonych deklaracjach. Jeśli chcemy jej pomóc także w tym, możemy zaproponować jej, żeby zapisywała zadania do zrealizowania. To często opanowuje trochę chaos, z jakim taka osoba każdego dnia się mierzy. Trzeba jednak pamiętać, że ADHD u każdego objawia się inaczej. Istnieją osoby, które będą nadaktywne fizyczne – będą biegać, skakać, kręcić się w kółko. Są w tej grupie też osoby, które potrzebę ruchu będą pożytkowały inaczej. Bawiąc się cały czas włosami, machając stopą czy kręcąc guzikiem u koszuli. Najważniejsze są wyrozumiałość, cierpliwość oraz przyjęcie do wiadomości, że wszyscy się różnimy i nikogo nie wolno dyskryminować.

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content