Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Metody i techniki pracy z dziećmi

Wychowanie i rozwój dziecka
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Metody i techniki pracy z dziećmi

Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem zapewnienia wszystkim uczniom równych szans w procesie edukacyjnym, niezależnie od ich indywidualnych możliwości i ograniczeń. Wraz z rosnącą świadomością społeczną i zmianami w prawodawstwie, coraz większy nacisk kładzie się na edukację włączającą, która zakłada aktywne uczestnictwo dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w życiu szkolnym. Uczniowie ci wymagają nie tylko wsparcia pedagogicznego, ale także zastosowania odpowiednio dobranych metod i technik pracy, które umożliwią im rozwój na miarę ich możliwości.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – czyli kto?

Termin specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) odnosi się do uczniów, którzy z różnych powodów potrzebują dostosowania procesu nauczania do ich indywidualnych możliwości, trudności i predyspozycji. Nie jest to jednorodna grupa. Obejmuje ona dzieci i młodzież o zróżnicowanych potrzebach, wynikających zarówno z trwałych, jak i czasowych trudności.

Do uczniów z SPE zalicza się m.in.:

  • uczniów z niepełnosprawnościami (np. intelektualną, słuchu, wzroku, ruchu),
  • uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera),
  • dzieci z trudnościami w uczeniu się (np. dysleksją, dyskalkulią, dysgrafią),
  • uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi i społecznymi,
  • dzieci przewlekle chore,
  • uczniów z trudnościami wynikającymi z niekorzystnych warunków środowiskowych, rodzinnych lub językowych (np. uczniowie z doświadczeniem migracji).

Specjalne potrzeby edukacyjne mogą więc wynikać zarówno z diagnoz medycznych czy psychologicznych, jak i z trudności sytuacyjnych, które wpływają na funkcjonowanie ucznia w szkole. Kluczowe jest dostrzeżenie, że SPE nie są przeszkodą nie do pokonania – odpowiednie wsparcie, indywidualizacja nauczania i stworzenie w szkole przyjaznego, bezpiecznego środowiska pozwalają na rozwój i osiąganie sukcesów edukacyjnych przez każdego ucznia.

Metody i techniki pracy z uczniami z SPE

1. Indywidualizacja nauczania

Polega na dostosowaniu treści, tempa pracy, metod i form nauczania do potrzeb konkretnego ucznia. W praktyce może to oznaczać:

  • opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET),
  • zmniejszenie liczby zadań, uproszczenie poleceń,
  • stosowanie dodatkowych pomocy dydaktycznych.

Przykład: Uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną ma trudności z rozumieniem złożonych poleceń tekstowych z matematyki. Nauczyciel przygotowuje dla niego uproszczone wersje zadań z jasnymi, krótkimi instrukcjami oraz wykorzystuje graficzne przedstawienie problemu (np. za pomocą rysunku lub schematu). Zamiast pełnych zdań – pytania zamknięte, a do wyboru obrazki lub cyfry.

2. Metody aktywizujące

Uczniowie z SPE lepiej przyswajają wiedzę przez działanie i doświadczenie. Warto stosować:

  • burzę mózgów,
  • gry dydaktyczne,
  • odgrywanie ról,
  • pracę w parach lub małych grupach, gdzie łatwiej o wsparcie.

Przykład: Podczas lekcji języka polskiego uczniowie omawiają lekturę, tworząc w grupach komiks ilustrujący wybraną scenę z książki. Uczeń z zespołem Aspergera, który ma trudności z wypowiadaniem się na forum klasy, chętnie angażuje się w rysowanie postaci i dymków dialogowych. W ten sposób uczestniczy aktywnie w zadaniu, mimo ograniczeń w komunikacji ustnej.

3. Metody multisensoryczne

Stosowanie wielu zmysłów podczas nauki zwiększa szanse na zrozumienie i zapamiętanie materiału. Warto zastosować np.:

  • metodę Dobrego Startu (Bogdanowicz),
  • metodę Glenna Domana,
  • ćwiczenia integracji sensorycznej,
  • włączenie do zajęć kolorowych pomocy, dźwięków czy ruchu.

Przykład: Podczas nauki alfabetu w klasie I, nauczyciel korzysta z metody Dobrego Startu – dzieci odtwarzają litery palcem po piasku, lepią je z plasteliny i śpiewają krótką rymowankę do każdej litery. Uczeń z dysleksją lepiej zapamiętuje litery dzięki zaangażowaniu kilku zmysłów jednocześnie – dotyku, wzroku, słuchu i ruchu.

Przeczytaj także: Jak pracować z uczniem z ADHD?

4. Techniki wspomagające komunikację

Dla uczniów z zaburzeniami mowy lub autyzmem skuteczne są:

  • komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC),
  • piktogramy, gesty Makaton,
  • tablice komunikacyjne i aplikacje multimedialne.

Przykład: Uczeń niemówiący, z autyzmem, uczestniczy w lekcjach przy pomocy tablicy komunikacyjnej z piktogramami. Nauczycielka zadaje pytania, a uczeń wskazuje odpowiedni obrazek.  Podczas zajęć plastycznych samodzielnie wybiera kolory i materiały, wskazując je na planszy. Dzięki temu może aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wyrażać swoje potrzeby.

5. Metoda pracy z pozytywnym wzmocnieniem

Podkreślanie sukcesów, nagradzanie wysiłku i postępów, a nie tylko efektów końcowych, zwiększa motywację i poczucie własnej wartości ucznia.

Przykład: Uczeń z ADHD wykonuje zadanie bez przeszkadzania innym przez 10 minut – nauczyciel daje mu symboliczne „punkty zachowania” i pochwałę na forum klasy. Po zebraniu określonej liczby punktów dziecko może wybrać nagrodę (np. 5 minut na rysowanie ulubionych postaci). Dzięki temu wzmacniana jest pożądana postawa i motywacja do pracy.

6. Terapie wspierające proces edukacji

Warto integrować działania pedagogów, terapeutów i psychologów, wykorzystując:

  • terapię pedagogiczną,
  • terapię ręki,
  • zajęcia logopedyczne,
  • zajęcia rozwijające kompetencje społeczne.

Przykład: Uczeń z trudnościami grafomotorycznymi (np. zespół napięcia mięśniowego w dłoniach) uczestniczy raz w tygodniu w zajęciach terapii ręki. Ćwiczy m.in. chwyt pęsetowy, malowanie po śladzie, zabawy plasteliną. Nauczyciel w klasie pozwala mu pisać ołówkiem z grubym trzonkiem i korzystać z podkładki antypoślizgowej, co znacznie poprawia jego komfort pracy.

Stosowanie tych metod i technik nie tylko wspiera rozwój uczniów z SPE, ale też wpływa pozytywnie na całą klasę – uczy współpracy, empatii i otwartości na różnorodność. Wspólne działania, w których każdy uczeń może znaleźć swoją rolę i sposób wyrażania się, budują silną i wspierającą społeczność szkolną.

Narzędzia wspierające pracę nauczyciela z dziećmi z SPE

W odpowiedzi na ogromne zainteresowanie tematami wspierającymi rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nasze wydawnictwo przygotowało cykl nowych webinariów z serii MAM POMOC, które w wyczerpujący i prosty sposób prezentują skuteczne narzędzia wspierające pracę nauczyciela z dziećmi z SPE.

Obejrzyj retransmisję z pierwszego webinaru: MAM POMOC. Jak budować motywację i pewność siebie u uczniów ze specjalnymi potrzebami

  • Poznasz kluczowe wyzwania związane z motywacją u uczniów z różnymi potrzebami edukacyjnymi, barierę motywacyjną oraz profil motywacyjny Reissa.
  • Dowiesz się, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko uczenia się oraz w jaki sposób ustalać oczekiwania i cele z przykładami.
  • Poznasz strategię budowania zaangażowania i redukcji stresu szkolnego.
  • Zobaczysz, jak mierzyć postępy uczniów.
  • Sprawdzisz, w jaki sposób współpracować z rodzicami w procesie uczenia się.
  • Poznasz praktyczne strategie motywacyjne.

Wspólnie odkrywajmy i rozwijajmy talenty każdego ucznia, bo wszystkie dzieci są wyjątkowe!

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content