Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Zabawy logopedyczne, które warto wprowadzić w przedszkolu

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Zabawy logopedyczne, które warto wprowadzić w przedszkolu

Wiele dzieci zmaga się z problemami wymowy, dlatego już uczniom w wieku przedszkolnym warto zaproponować różnorodne zabawy logopedyczne.

Zabawy logopedyczne, które warto wprowadzić w przedszkolu

Mogą to być ćwiczenia oddechowe, które poprawiają wydolność oddechową i jakość mowy, ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych, które kształtują ich sprawność oraz ćwiczenia słuchowe rozwijające słuch fonematyczny, co także pozytywnie wpływa na mowę dziecka.

Ćwiczenia oddechowe na utrzymanie prawidłowego funkcjonowania układu oddechowego

Do ćwiczeń oddechowych można wykorzystać piórka, wiatraczki, piłeczki, skrawki papierków, a także bańki mydlane. Dzieciom można zaproponować szereg zabaw typu:

  • Chłodzenie gorącej zupy – dmuchanie ciągłym strumieniem,
  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie pary („ffff – szszsz”),
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „sssss”,
  • Liczenie lub powtarzanie (na jednym wydechu) krótkich, a następnie długich zdań. 

Czytaj także: Kiedy wysłać dziecko do logopedy? Pierwsze sygnały ostrzegawcze

Ćwiczenia usprawniające motorykę i ułożenie narządów artykulacyjnych

Ćwiczenia artykulacyjne powinny być wykonywane przed lustrem, by dziecko mogło uczyć się samokontroli i zadbać o precyzję ruchów. Przykłady takich ćwiczeń:

  • Parskanie jak konik,
  • Masaż warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie),
  • Wyraźna, wręcz przesadna artykulacja samogłosek: a-i-o-u-y-e,
  • Naprzemienne oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „iii” oraz zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „uuu”,
  • Układanie warg w „ryjek” i cofanie ich w „uśmiech”. „Pędzlowanie podniebienia” czubkiem języka przy szeroko otwartej buzi,
  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu,
  • Oddychanie przez usta przy zatkanym nosie,
  • Wymawianie sylab: ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku,
  • Nadymanie policzków i wciąganie policzków,
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, a potem powolne wypuszczanie powietrza.

Może Cię zainteresować: Moje dziecko nie mówi „r”. Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu wymawianie tej głoski?

Ćwiczenia słuchowe wspierające analizę, syntezę, a także pamięć słuchową

Podczas ćwiczeń rozwijających słuch

  • „Zgadnij, co wydaje taki dźwięk”

Przygotuj opakowane w pudełka przedmioty tj.: kasza, cukier, groch, szkło, metal, kamyki, kulki, papier (tak aby wydawały dźwięk). Przed rozpoczęciem ćwiczeń każde dziecko musi poznać dźwięk, jaki wydają powyższe przedmioty. Dzieci siedzące z zamkniętymi oczami muszą rozpoznać, który z dotykanych przedmiotów wydaje konkretny dźwięk.

  • ”Zlokalizuj przedmiot”

Ukryj wydającą dźwięk zabawkę i ćwicz pojęcia kierunku (po prawej – po lewej), głośności (głośno – cicho) i odległości (blisko – daleko).

  • Dzieci zaciekawi też rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt oraz wskazywanie konkretnych przedmiotów na obrazku, np.: bucik – budzik, bąk – pąk, myszka – miska, młot – płot, rak – mak, sanki – pisanki, osa – kosa, kółka – jaskółka, buty – budy, góra – kura.

Autor: Daniel Buchowiecki, logopeda

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content