
Już na początku lat 90. XX wieku powołano we WSiP Międzyredakcyjny Zespół Modelowych Opracowań Książek Szkolnych. Wówczas pioniersko badano w szkołach przydatność podręczników tak, aby spełniały wymagania uczniów i nauczycieli. Pierwszym testowanym w szkołach cyklem WSiP była „Matematyka 2001” (50 nauczycieli matematyki z różnych szkół z całego kraju). Wszedł do szkół w roku szkolnym 1996/1997, i wówczas był testowany już w kilkuset placówkach.
Równocześnie był to pierwszy w Polsce program nauczania i system dydaktyczny opracowany przez komercyjne wydawnictwo i dopuszczony przez MEN. To jedyny podręcznik umieszczony w księdze „Dziesięciolecie Polski Niepodległej 1989-1999” jako konkretny symbol przemian w edukacji. Wyzwaniem w kolejnych latach było to, jak w kilka miesięcy nadążyć za kolejną reformą podstawy programowej. Przeżyliśmy także kosztowną dla wydawnictw reformę gimnazjów. Ciekawostką jest, że WSiP w 1999 roku zakupił pierwszego „gimbusa” i przekazał go do dyspozycji MEN. Obsługiwał uczniów w świętokrzyskiej gminie Bieliny.
Na początku trzeciej dekady XXI wieku we WSiP utworzono prawdziwy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy, czyli Dział Rozwoju Nowych Produktów. Skupiono się na wypracowaniu koncepcji nowych podręczników do szkoły podstawowej, ich kreacji i ewaluacji. Wybrano metodykę Design Thinking, która w centrum projektowania stawia klienta i jego potrzeby. Zrealizowano badania jakościowe i ilościowe, w tym badania etno, czyli badania podręczników i zeszytów ćwiczeń w prawdziwym środowisku – podczas konkretnych lekcji przedmiotowych w szkołach. Tak przygotowana nowa oferta spotkała się z uznaniem nauczycieli i uczniów.
WSiP konsekwentnie wdraża strategię Customer Centricity – potwierdza Jerzy Garlicki. Klient i jego potrzeby są jej centralnym punktem, kierują wszystkimi działaniami organizacji mającymi na celu nie tylko dostarczenie produktów i usług spełniających oczekiwania klienta. Ważne jest budowanie jego pozytywnych doświadczeń. Ta strategia zapewnia wydawnictwu satysfakcję, lojalność i poparcie klientów. Wymaga zaangażowania całej organizacji i jej koncentrację właśnie na satysfakcji klienta, a nawet na jego włączeniu w procesy.