Kalejdoskop Ucznia. Klasa 3
Bestsellerowa seria zeszytów z ćwiczeniami dodatkowymi.
Kalejdoskop ucznia do klasy 3 to seria publikacji dodatkowych, których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności, takich jak czytanie, pisanie, liczenie, umiejętności informatyczne oraz znajomość ortografii. Publikacje mają poszerzać i pogłębiać wiedzę oraz umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane jako materiał uzupełniający dla uczniów w trakcie zajęć w szkole lub jako prac a domowa.
Sprawdź, co zawiera nasza seria
Kalejdoskop ucznia. Informatyka. Klasa 3
Publikacja to 30 ciekawych i kreatywnych ćwiczeń, składających się z części teoretycznej i dwuetapowej ćwiczeniowej – ćwiczenia do wykonania w publikacji oraz ćwiczenia z komputerem, doskonalące i utrwalające poznane zagadnienia. Quiz To już wiem! pozwala sprawdzić, w jakim stopniu uczniowie opanowali materiał, a bloki ćwiczeniowe skonstruowano zgodnie z zasadą stopniowania trudności.
Podręcznik z ćwiczeniami do informatyki dla klasy 3 ciekawie i przystępnie uczy, jak pracować i bawić się z komputerem – to 30 lekcji rozwijających kreatywne myślenie. Każde proponowane zajęcia składają się z części teoretycznej i dwuetapowej ćwiczeniowej, złożonej z poleceń do wykonania w publikacji i pracy przy komputerze oraz interaktywnych ćwiczeń, doskonalących i utrwalających poznane zagadnienia.
Ćwiczenia w publikacji łączą w sobie treści z zakresu edukacji polonistycznej, przyrodniczej i matematycznej. Lekcje poświęcone programowaniu rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe w sposób ciekawy i zabawny. Zagadki i łamigłówki są drogą do odkrywania algorytmów.
Pod koniec każdego semestru przewidziano quiz wiedzy sprawdzający stopień opanowania materiału. Na lekcjach dotyczących edytora grafiki dzieci uczą się wykorzystywać różne narzędzia, m.in. Krzywą, Nalepki, Kształty 3D. Podczas pracy z edytorem tekstu poznają sposoby wstawiania do dokumentu kształtów, zdjęć, obrazów pobranych z internetu, dowiadują się, do czego służy słownik, jak z niego korzystać. Ponadto ćwiczą umiejętność tworzenia prezentacji multimedialnej oraz zgodnie z podstawą programową uczą się programowania oraz kształcą kompetencje medialne – umiejętność wyszukiwania, sprawnego selekcjonowania, przetwarzania i twórczego wykorzystywania informacji.
Publikacja jest zgodna z podstawą programową, poszerza również wachlarz umiejętności o kompetencje medialne – umiejętności wyszukiwania, sprawnego selekcjonowania, przetwarzania i twórczego wykorzystywania informacji.
Teoria została przedstawiono krok po kroku, w skondensowanej formie, a wszystkie ważne elementy zaznaczono na zrzutach, dzięki czemu uczeń bardzo szybko zorientuje się, co powinien zrobić. Ćwiczenia są ułożone według stopnia trudności. Lekcje z programowania opracowano w taki sposób, by mógł je poprowadzić każdy nauczyciel, również taki, który nie ma przygotowania do prowadzenia zajęć z informatyki. Dodatkowe ćwiczenia i gry edukacyjne, które wzbogacą i urozmaicą naukę oraz pomogą nauczycielowi zindywidualizować pracę na lekcjach – zamieszczono w postaci multimedialnych zasobów dla ucznia do pobrania z platformy.
Kalejdoskop ucznia. Pisanie. Klasa 3
Zeszyt został stworzony z myślą o doskonaleniu i ćwiczeniu umiejętności poprawnego pisania i umiejętności językowych – gramatyki, stylistyki i ortografii. Zróżnicowane typy ćwiczeń, takie jak łączenie wyrazów i fragmentów zdań, rebusy, szyfrowanki, diagramy, uzupełnianie zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, kończenie zdań, rozwijanie zdań, układanie odpowiedzi do pytań, tworzenie pytań do zdań i obrazków, tworzenie samodzielnej pisemnej wypowiedzi do obrazków lub na zadany temat, wspierają kształtowanie umiejętności pięknego i poprawnego pisania. Uatrakcyjnieniem ćwiczeń są naklejki.
Celem zeszytu jest przede wszystkim ćwiczenie poprawnego pisania i umiejętności językowych – gramatyki, stylistyki, ortografii, na poziomie dziecka w klasie 3. Wprowadzono także ćwiczenia dotyczące rożnych form gatunkowych. Ćwiczenia ułożono w następującej kolejności:
- Alfabet, litera, głoska, sylaba, wyraz
- Zdanie, rozwijanie zdań, rodzaje zdań
- Równoważnik zdania
- Znaki interpunkcyjne
- Części mowy (rzeczownik, przymiotnik, czasownik, przysłówek, liczebnik, podsumowanie)
- Rodzina wyrazów, synonimy, antonimy, homonimy
- Przysłowia, powiedzenia, związki frazeologiczne
- Ortografia
- Ogłoszenie
- Zaproszenie
- List
- Plan wydarzeń
- Notatka, notatka kronikarska
- Sprawozdanie
- Opis
- Opowiadanie
- Wywiad
Zróżnicowane typy ćwiczeń kładą szczególny nacisk na kształtowanie umiejętności czytelnego, poprawnego pisania: łączenie wyrazów i fragmentów zdań, rebusy, szyfrowanki, diagramy, uzupełnianie zdań, przepisywanie wyrazów i zdań, kończenie zdań, rozwijanie zdań, układanie odpowiedzi do pytań, tworzenie pytań do zdań i obrazków, tworzenie samodzielnej pisemnej wypowiedzi do obrazków lub na zadany temat.
Ćwiczenia ortograficzne pozwalają przećwiczyć najważniejsze trudności polskiej pisowni. Zamieszczono ćwiczenia dotyczące formułowania różnych form wypowiedzi przydatnych w codziennym życiu. Uatrakcyjnieniem ćwiczeń są nalepki.
Kalejdoskop ucznia. Czytanie. Klasa 3
Publikacja łączy naukę głównych umiejętności, które wzajemnie przenikają się w procesie edukacji – czytania, pisania i mówienia. Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą umiejętność czytania ze zrozumieniem, umiejętność interpretowania tekstu, a także wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści oraz wyrażania własnego zdania. Każdy tekst jest także punktem wyjścia do rozwijania umiejętności w zakresie budowania wypowiedzi ustnych.
Podejście proponowane w publikacji nie tylko oddaje zintegrowany charakter edukacji w klasach 1–3, lecz jest także wygodne dla nauczyciela, który ma do dyspozycji ciekawe ćwiczenia z różnych obszarów w jednym zeszycie. Koncepcja zeszytu oparta jest na tekstocentryzmie – założeniu dydaktycznym, zgodnie z którym tekst staje się podstawą działań dydaktycznych, płaszczyzną wspólną nauki o literaturze, kulturze i języku. Zamieszczone w zeszycie utwory i ich fragmenty, zróżnicowane tematycznie i gatunkowo, można podzielić na dwa rodzaje: teksty literackie i teksty informacyjne, a podział ten wynika z dwóch zasadniczych celów czytania: czytania dla przeżycia literackiego i czytania dla uzyskania i wykorzystania informacji.
Teksty literackie
- Wiersze:
- Dagna Ślepowrońska, Jesienny czarodziej
- Julian Tuwim, Gdyby
- Józef Ratajczak, Obłoki
- Stanisław Grochowiak, Snów dobrych życzenia
- Opowiadania i baśnie:
- mądrym słowiku (baśń na podstawie: Wanda Markowska, Anna Milska, O mądrym słowiku)
- Łukasz Wierzbicki, Dobra cena (fragment książki Afryka Kazika)
- Pies i słoń, oprac. Janusz Krzyżowski (fragment książki Bajki buddyjskie)
- Natalia Usenko, Dobroć (fragment książki 12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach)
Teksty nieliterackie
- Joanna Dobkowska, Skąd się wzięło pismo
- Łukasz Malinowski, Mądrość
- Adam Wajrak, W masce Zorro
- Joanna Dobkowska, Folder turystyczny
- Wojciech Mikołuszko, Naukowiec na golasa, czyli co się dzieje, gdy zanurzymy coś w wodzie (fragment książki Wielkie eksperymenty dla małych ludzi)
- Boguś Janiszewski, Pieniądze (fragment książki Ekonomia)
- Marta Spingardi, Wielka solniczka (fragment książki Kraków dla młodych podróżników)
Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą czytanie ze zrozumieniem, umiejętność interpretowania tekstu, wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści oraz wyrażania własnego zdania. Każdy tekst jest także punktem wyjścia do ćwiczeń przede wszystkim w mówieniu.
Struktura zestawu:
- Ćwiczenia przed tekstem (wprowadzające) budują kontekst do rozumienia właściwego tekstu.
- Ćwiczenia do tekstu prowadzą ucznia przez tekst, tak aby od poziomu informacyjnego przejść do interpretacji – odkrywania głównego sensu, celu lub przesłania tekstu.
- Ćwiczenia dodatkowe (wychodzące poza tekst) dają pretekst do aranżowania sytuacji dydaktycznych, w których następuje zmiana ról: uczeń – odbiorca staje się twórcą.
Celem pracy z tą publikacją jest przede wszystkim rozwijanie w uczniach motywacji do czytania oraz kompetencji związanych z odbiorem tekstu. Zamieszczone w publikacji utwory mają inspirować dziecko do czytania (budowanie nawyków literackich, kształtowanie przyszłych czytelników).
Kalejdoskop ucznia. Liczenie. Klasa 3
Zagadnienia w publikacji ułożone są w kolejności zgodnej z metodą pracy prof. Jadwigi Hanisz. Nauczyciel może dowolnie polecać uczniom do wykonania ćwiczenia z wybranych działów w zależności od omawianego tematu, a wszystkie zadania ułożone są według zasady stopniowania trudności, co pozwala na indywidualizację nauczania. Zamieszczone na końcu zeszytu Wycinanki – elementy do samodzielnego wycinania przez dziecko, pozwalają na naukę przez działanie, a także podnoszą atrakcyjność publikacji.
Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt do matematyki o objętości 80 stron, zachęcający uczniów do doskonalenia umiejętności matematycznych nabytych w czasie zajęć szkolnych. Zgodnie z propozycją metody pracy prof. Jadwigi Hanisz zadania zostały zbudowane w taki sposób, aby uwzględniać:
- włączanie sytuacji problemowych stwarzających uczniom możliwość samodzielnego dochodzenia do wyniku obliczeń,
- pozwalanie dzieciom na tworzenie własnych pomysłów rozwiązań, stawianie pytań, objaśnianie, argumentowanie oraz uzasadnianie drogi swojego myślenia,
- ćwiczenie sprawności rachunkowej,
- porządkowanie zdobytej wiedzy,
- powtarzanie z dziećmi poznanego materiału w różnych formach,
- wprowadzanie na zajęciach stałych elementów utrwalających wiedzę oraz umiejętności praktyczne.
Zamieszczone na końcu zeszytu wycinanki (elementy do samodzielnego wycięcia przez dziecko) pozwalają na naukę przez działanie, a także podnoszą atrakcyjność publikacji.
Kalejdoskop ucznia. Lektury. Klasy 1-3. Część 2
Publikacja zawiera zadania sprawdzające przede wszystkim zrozumienie przeczytanych lektur oraz umiejętność ich interpretacji. Zeszyty wzbogacono o krzyżówki, rebusy, historyjki obrazkowe i inne ćwiczenia aktywizujące ucznia. Uniwersalne zeszyty ćwiczeń, dostępne w dwóch częściach dla klas 1-3, pozwalają na omówienie wszystkich lektur zaproponowanych w obowiązującej podstawie programowej.
Kalejdoskop ucznia. Lektury. Część 2 jest propozycją mającą ułatwić nauczycielom rozbudzanie i rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych. W publikacji, składającej się z dwóch części, znajdują się różnorodne ćwiczenia przygotowane dla uczniów klas I–III do lektur polecanych przez MEN w podstawie programowej. W drugiej części opracowano lektury dla klasy drugiej i trzeciej.
Lektury opracowane w cz. 2.:
- Hans Chrystian Andersen, Baśnie (Nowe okno) (do wyboru)
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia (Nowe okno)
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca? (Nowe okno)
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku (Nowe okno)
- Maria Krüger, Karolcia (Nowe okno)
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn (Nowe okno)
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa (Nowe okno)
- Joanna Papuzińska, Asiunia (Nowe okno)
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją (Nowe okno)
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie (Nowe okno)
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze (Nowe okno)
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek (Nowe okno)
Proponowane ćwiczenia mają na celu między innymi:
- sprawdzenie stopnia rozumienia treści przeczytanych książek lub ich fragmentów,
- ustalenie przebiegu zdarzeń w tekście,
- omówienie cech głównych bohaterów i ocenę ich postępowania,
- doskonalenie umiejętności pisania różnych form gatunkowych, jak np. opis postaci, list, ogłoszenie.
Uczniowie mają możliwość swobodnego wypowiadania się na temat własnych wrażeń o przeczytanej książce, współtworzenia lub tworzenia jej okładki, przeczytania krótkich informacji dotyczących autorów – twórców literatury dla dzieci.
Do każdej lektury mali czytelnicy uzupełniają lub samodzielnie przygotowują metryczkę.
Zeszyt wzbogacają diagramy, rebusy, historyjki obrazkowe, plątaninki, rozsypanki literowe i wyrazowe oraz inne ćwiczenia i polecenia aktywizujące ucznia, a także nalepki i wycinanki.
Nauczyciel decyduje, w jakiej kolejności będzie omawiał lektury, pamiętając o strukturze zeszytu – pierwsze opracowania są propozycjami przeznaczonymi dla najmłodszych uczniów. Warto przypomnieć, że materiał ćwiczeniowy należy dostosować do możliwości zespołu klasowego, uzupełnić poleceniami dotyczącymi szczegółowej interpretacji tekstu, aspektów społecznych, etycznych, wychowawczych oraz wzbogacić własnymi propozycjami i scenariuszami zajęć.
Kalejdoskop ucznia. Ortografia. Klasy 2-3
Publikacja ułatwia ćwiczenie umiejętności poprawnego pisania pod względem ortograficznym, a jej celem jest utrwalenie zasad pisowni. Specjalne kąciki Sprawdź, czy umiesz oraz Powtórki materiału ortograficznego pozwalają na lepsze utrwalenie materiału.
Celem zeszytu jest przede wszystkim ćwiczenie umiejętności poprawnego pisania pod względem ortograficznym i utrwalenie zasad polskiej pisowni.
Materiał jest ułożony według omawianych kolejno zasad ortograficznych, każdej trudności ortograficznej została poświęcona cała strona wprowadzająca zasadę (z wierszykami), a dalej znajdują się np. ćwiczenia różnicujące pary ortogramów (ó – u, ż – rz, h – ch) oraz ćwiczenia utrwalające poznane zasady. Na końcu publikacji zamieszczono powtórzenie całego materiału, a także słowniczek z poznanymi wyrazami z trudną pisownią.
Układ treści:
- Pisownia u
- Pisownia ó
- Ó czy u
- Sprawdź, czy umiesz
- Pisownia ż
- Pisownia rz
- Ż czy rz
- Sprawdź, czy umiesz
- Pisownia ch
- Pisownia h
- H czy ch
- Sprawdź, czy umiesz
- Pisownia ą, ę
- Pisownia om, on, em, en
- Ą, ę, om, on, em, en
- Sprawdź, czy umiesz
- Spółgłoski zmiękczone przez kreskę i przez i
- Sprawdź, czy umiesz
- Wielka litera
- Sprawdź, czy umiesz
- Pisownia nie
- Sprawdź, czy umiesz
- Powtórki – całość materiału ortograficznego
- Słowniczek
Zróżnicowane typy ćwiczeń, m.in. rebusy, diagramy, plątaninki wyrazowe, podpisywanie obrazków, uzupełnianie wyrazów odpowiednimi literami, uzupełnianie zdań wyrazami.