W dobie gdy coraz mniej uczniów sięga po książki, by poszerzyć swoją wiedzę historyczną, to podcast, film dokumentalny, ale często i film fabularny jest źródłem wiedzy o wydarzeniach z przeszłości. Film fabularny może też być dla nauczycieli doskonałym narzędziem edukacyjnym i zwiększyć zainteresowanie uczniów przedmiotem. Trzeba jednak pamiętać, że film to dzieło artystyczne, pokazujące przeszłość przez pryzmat intencji reżysera, nie zawsze służących ukazaniu rzetelnego obrazu przeszłości. Jak zatem pracować z filmem historycznym – czy może stanowić źródło wiedzy czy jedynie inspirację do szerszego zgłębiania tematu?
Plan webinarium:
Część I Narodziny filmu i początki filmu historycznego
Część II R. Scott „Napoleon”
- Pierwsze biografie filmowe Napoleona Bonaparte
- Na ile film Ridleya Scota jest zgodny ze współczesną wiedzą historyczną o cesarzu Francuzów?
- Przekłamania Ridleya Scota – jakie były faktyczne intencje reżysera?
Część III V. Mottez i P. Mignot „Wandea. Zwycięstwo albo śmierć”
- Wojna domowa w Wandei jako temat filmowy
- Obraz Vincenta Motteza i Paula Mignota na tle współczesnej dyskusji nad powstaniem wandejskim
- Na ile opowieść oparta na życiorysie bohatera filmu Françoisa de Charette`a oddaje istotę wydarzeń we Francji z czasów rewolucji francuskiej?
Część IV P. Maślona „KOS”
- Tadeusz Kościuszko jako bohater filmowy
- Na ile film „KOS” oparty jest na wydarzeniach historycznych?
- Czy przedstawiony w filmie obraz stosunków społecznych w Rzeczypospolitej jest zgodny ze współczesnym stanem wiedzy?
Część V Oglądać czy nie oglądać?
- Czy film historyczny może być źródłem wiedzy, czy tylko inspiracją do jej poszukiwania?
Wszystkie zarejestrowane osoby otrzymają po spotkaniu certyfikat potwierdzający uczestnictwo.
prof. dr hab. Dariusz Nawrot – Profesor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Zespołu Historii Wojskowości KNH Polskiej Akademii Nauk. Dyrektor Instytutu Zagłębia Dąbrowskiego. Autor książek i publikacji naukowych. Zajmuje się dziejami ziem polskich w epoce napoleońskiej i historią polskich formacji wojskowych w czasach Księstwa Warszawskiego. Obszarem jego zainteresowań są także dzieje Rzeczypospolitej w ostatnich latach jej istnienia oraz historia dyplomacji polskiej, a także dzieje Zagłębia Dąbrowskiego w XIX i XX wieku oraz relacje między Zagłębiem i Górnym Śląskiem, czego efektem jest kilka monografii.