O ile zwiększanie zaangażowania uczniów podczas tradycyjnych lekcji wydaje się być rzeczą prostą, o tyle robienie tego podczas lekcji zdalnych może być nie lada wyzwaniem. Istnieją jednak sposoby, które mogą sprawić, że zwiększanie zaangażowania uczniów na lekcjach online nie będzie koszmarem. Są ludzie, którzy podczas pracy zdalnej wykonują swoją pracę lepiej niż stacjonarnie. Są też tacy, którzy podczas tzw. home office wykonują ją znacznie lepiej. Podobnie jest z uczniami. Przy tych najmłodszych może być problem ze skupieniem, przy tych starszych z uchwyceniem ich uwagi przez całe 45 minut. Lekcje online nie są jednak spisane na straty. Są sposoby na to, by zwiększyć zaangażowanie uczniów. Skupmy się na początek na uczniach najmłodszych – tutaj pomocnych będzie kilka zasad.
1. Nauka zdalna przez zabawę
Szczególnie przy najmłodszych dzieciach może sprawdzić się zasada, by naukę łączyć z zabawą. Dzieci skupią się na elemencie rozrywkowym, a przy okazji będą chłonąć naukę. Element współzawodnictwa może zwiększyć zaangażowanie w wykonywane zadanie. Możecie wykorzystywać formularze dostępne w Google. W Google Forms jest przycisk, który pozwala tworzenie testów (pytania jednokrotnego, wielokrotnego) i łączenie ich ankietami (pytania otwarte, wybór z list, zaznaczanie na skali i matrycy). Możesz w taki sposób sprawdzać postępy w wiedzy dzieci, a przy okazji zapewnić im rozrywkę. Wykorzystaj sytuację. Dzieci uczą się w swoich domach. Zaproponuj im wykorzystywanie otoczenia do nauki. Na przykład niech stworzą opowiadanie na podstawie trzech rzeczy, które widzą z okna albo które mają pod ręką w swoim pokoju.
2. Ruch to większa koncentracja
Siedzenie przed komputerem może być nużące. Szczególnie jeśli twoja lekcja jest którąś z kolei w dniu dziecka. Zaproponuj wspólną rozgrzewkę. Zrobienie kilku przysiadów czy wykonanie kilku podskoków może nieco rozbudzić dziecko, a przy okazji wytrącić go ze stagnacji czy nudy.
3. Robienie zadania online lub tradycyjnie
Uczniowie mogą być zmęczeni korzystaniem z Internetu – brzmi nieprawdopodobnie, ale przy kolejnym zadaniu, które wykonywane jest w taki sposób, tak może się stać. Dlatego zaproponuj im wybór – niech sami zadecydują, czy chcą wykonać zadanie korzystając z komputera, czy w sposób tradycyjny. Jeśli wybiorą tę drugą formę, niech wyślą ci skan/zdjęcie swojej pracy, byś mógł ją ocenić.
Czytaj także: Cechy kreatywnego nauczyciela. Jak być twórczym pedagogiem?
4. Niech każdy ma udział w lekcji
W przypadku zdalnego nauczania, nie zawsze każdy uczeń ma szansę na zabranie głosu. W przypadku przerabiania zadań zamkniętych można znaleźć rozwiązanie tego problemu. Ustalcie, że każdy przygotowuje sobie kartki w dwóch kolorach – czerwoną i zieloną. Niech czerwona będzie wskazaniem, że dane stwierdzenie jest nieprawdziwe, a zielone, że prawdziwe. Niech uczniowie przygotują sobie kartki z literkami a/b/c, by wskazywać, która z odpowiedzi jest poprawna.
5. Zwiększ ich obecność w lekcji
Zaangażowanie uczniów w proces przygotowania lekcji może zwiększyć ich zainteresowanie przedmiotem. Zaproponuj, by przygotowali prezentację, którą przedstawią przed resztą klasy.
6. Nagradzanie aktywnych uczniów
Częściej niż podczas tradycyjnych lekcji znajdź sposób na nagradzanie uczniów. Pamiętaj, że to dla nich trudniejszy czas. Każdy przejaw ich aktywności podczas lekcji online powinien być przez ciebie zauważony. Przy uczniach starszych, których w wielu przypadkach życie toczy się w Internecie, najważniejsze jest zainteresowanie ich nowymi aplikacjami i technologiami. Lekcje tradycyjne w formie online mogą być dla nich mało atrakcyjne. Im więcej aplikacji, prezentacji interaktywnych, tym lepiej. Powyższe pomysły świetnie sprawdzą się także przy nauce stacjonarnej.