Fake newsy zalewają świat. Muszą się z nimi zmagać nie tylko dorośli, ale i dzieci, które często są bardziej podatne na chłonięcie nieprawdziwych informacji z sieci. Jak szkoła może chronić przed fake newsami? Najważniejsze, by dzieci były krytyczne wobec treści, jakie pojawiają się w sieci. I żeby zawsze zwracały uwagę na to, skąd pochodzi dana informacja. Weryfikacja źródła jest naprawdę istotna w procesie ochrony przed fake newsami.
Zwróć uwagę dziecku, że najważniejsze są trzy aspekty:
- ŹRÓDŁO – kto to powiedział?
- CZAS I DATA – czy to się wydaje możliwe?
- MIEJSCE – czy to się stało tam, gdzie powiedzieli, że się stało?
W kontekście fake newsów ciekawe jest badanie, z którego wynika, że uczniowie międzynarodowej szkoły w Finlandii osiągnęli znacznie lepsze wyniki niż uczniowie z USA w zadaniach mierzących umiejętności cyfrowe w mediach społecznościowych i wiadomościach online. Naukowcy sugerują, że może to wynikać z innego sposobu ułatwiania uczniom umiejętności krytycznego myślenia w programach nauczania fińskiej i międzynarodowej matury w porównaniu z systemem i programem nauczania w USA. Wyniki tego badania zostały opublikowane w Journal of Research in International Education w kwietniu 2019. Fake newsy często pokazują półprawdę, przeinaczają fakty w taki sposób, że nie można się zorientować, w którym miejscu zaczyna, a gdzie kończy informacja sprawdzona. Opierają się na założeniu, że częściowa prawda potwierdza prawdziwość całości. Należy też pamiętać, że to od nas zależy, czy fake news rozniesie się dalej. Bardzo często udostępniamy w mediach społecznościowych, rozmawiamy i rozpowszechniamy informacje, których wiarygodności w żaden sposób nie sprawdziliśmy. Należy uważać, żeby samemu nie być siewcą tych nieprawdziwych treści. Artykuł powstał na podstawie wyników badania: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-05/uot-fss050219.php