23 lutego rozpoczęliśmy tydzień walki z depresją. To czas, kiedy zwracamy uwagę na naszą kondycję psychiczną. W pędzie życia codziennego należy pamiętać o zdrowiu psychicznym. Dotyczy to nie tylko osób dorosłych, ale i dzieci i młodzieży. Są oni bardzo narażeni na uszczerbek w tym zakresie, a ich problemy są często bagatelizowane. Przeanalizujmy wyniki ostatniego badania. Raport „Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek” to raport, który zbiera dane z anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i nauczycielek z całej Polski. W badaniu przyjrzano się, jak nauczycielki i nauczyciele oceniają zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oraz siebie, jako część systemu wspierania młodych, rozpoznawania kryzysów, reagowania na nie.
Najważniejsze wnioski z raportu
Z raportu wynika, że w oczach nauczycieli uczniowie mają niskie poczucie własnej wartości. Źle odnajdują się w relacjach rówieśniczych, nie mają zaufania do nauczycieli i cierpią z powodu braku zainteresowania swoich rodziców. Dodatkowo, natężenie emocji, stresu dnia codziennego, ale i tego związanego z dorastaniem, jest wielokrotnie bezpośrednią przyczyną nasilenia problemów psychicznych.
– Wyniki badań układają się w szerszą historię: opowieść o szkole, która przestała być miejscem rozwoju, wspólnego dorastania i uczenia się, a zmieniła w szkołę dla szkoły, miejsce realizowania arbitralnej podstawy programowej – podsumowuje Marta Puciłowska, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą.
Agata Łuczyńska, Prezes Fundacji Szkoła z Klasą podkreśla, że z raportu wyłania się smutny obraz współczesnej polskiej szkoły. Szkoły, gdzie nie ma przestrzeni na rozmowę o emocjach, problemach i złożoności otaczającego nas świata. A bardzo ważne jest, by zwrócić uwagę, że relacje, które uczeń buduje z nauczycielami, kolegami i koleżankami są fundamentem mądrej edukacji.
Problemy szkół
Niepokojące jest, że w polskich szkołach powszechny jest brak profesjonalnej pomocy psychologicznej. Psycholog pracuje tylko w 6 na 10 placówek i to najczęściej w niepełnym wymiarze godzin. Brak specjalistów szczególnie dojmujący jest w małych szkołach, które znajdują się poza dużymi ośrodkami miejskimi. Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu Rozmawiaj z klasą. Projekt jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”. Program został utworzony przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności oraz realizowany przez Fundację Edukacja dla Demokracji. Szczegóły dotyczące raportu znajdziesz tutaj.