Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jak nauczyć dziecko doceniania codzienności?

Społeczeństwo / Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Jak nauczyć dziecko doceniania codzienności?

W świecie pełnym bodźców, szybkich nagród i nieustanej gonitwy za nowością coraz trudniej zatrzymać się na chwilę i dostrzec wartość w tym, co zwyczajne. Dzieci które dorastają w tej rzeczywistości bardzo szybko uczą się, że szczęście to coś spektakularnego – nowe zabawki, ekscytujące wyjazdy czy wyjątkowe wydarzenia. Kiedy wszystko dzieje się szybko, a nowe atrakcje dostępne są na wyciągnięcie ręki, łatwo o znudzenie i rosnące oczekiwania. Dlatego jednym z piękniejszych darów, jakie możemy ofiarować dziecku, jest zdolność do doceniania codzienności. Jak to zrobić? Właśnie o tym przeczytasz poniżej.

Co to znaczy „doceniać codzienność”?

Docenianie codzienności to umiejętność zauważania wartości w zwykłych chwilach – w smaku ulubionego śniadania, w przytuleniu się do rodzica, we wspólnym rysowaniu czy spacerze. To postawa uważności i wdzięczności za to, co mamy na co dzień, a nie tylko w wyjątkowych sytuacjach.. To nie spektakularne wydarzenia tworzą nasze poczucie szczęścia, ale właśnie te drobne, codzienne doświadczenia, które, jeśli nauczymy się je zauważać,  mogą przynieść spokój i satysfakcję.

Dla dziecka to umiejętność, która daje poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Dzięki niej nie goni ono za nowością, ale potrafi czerpać radość z bycia „tu i teraz”.

Rola rodzica jako przewodnika

Dziecko uczy się przede wszystkim przez obserwację. To, jak dorośli reagują na codzienne sytuacje, w jaki sposób rozmawiają o swoich emocjach i co sami cenią, staje się dla dziecka punktem odniesienia. Jeśli rodzic z entuzjazmem opowiada o prostych radościach, np. o pysznym obiedzie, miłym spacerze czy chwili odpoczynku, dziecko również zacznie dostrzegać, że te zwyczajne momenty mają wartość.

Warto wprowadzać wspólne rytuały: codzienną rozmowę przy kolacji, wieczorne czytanie książek, wspólne spacery bez pośpiechu. Mówiąc na głos: „Dziękuję, że mi pomogłeś” lub „Cieszę się, że razem spędziliśmy ten dzień”, pokazujemy dziecku, że zwykłe momenty mają znaczenie.

Jednocześnie są okazją, by uczyć uważności – na siebie nawzajem, na emocje i potrzeby, na małe gesty i słowa.

Kluczem jest autentyczność – dzieci doskonale wyczuwają nieszczerość. Nie chodzi o udawanie entuzjazmu, ale o świadome kierowanie uwagi na to, co naprawdę ma znaczenie i przynosi radość

Ćwiczenia i sposoby uczące doceniać codzienność

Wprowadzanie dziecka w świat wdzięczności i uważności nie wymaga skomplikowanych metod ani dużych nakładów czasu. Wystarczą proste, codzienne działania. Do sprawdzonych, prostych metod należą:

  • Dziennik wdzięczności
    Dziecko może codziennie narysować lub opisać jedną rzecz, za którą jest wdzięczne. Już kilkuletnie dzieci można zachęcać do prowadzenia takiego dziennika – w formie rysunków, naklejek, prostych zdań.  Ważne, by były to rzeczy codzienne – np. „Zjadłem dziś pyszne jabłko” albo „Bawiłem się z kotem”

  • „Co było dziś miłe?” – codzienna rozmowa
    Wprowadź prosty rytuał rozmowy pod koniec dnia. Zadaj dziecku pytanie: „Co dziś było miłe?”, „Co cię ucieszyło?” – to może być świetny moment na wspólną refleksję i wyciszenie. Z czasem dziecko samo zacznie zwracać uwagę na takie chwile w ciągu dnia.

  • Słoik dobrych chwil
    Postawcie w domu „słoik dobrych chwil” – za każdym razem, gdy wydarzy się coś miłego, wrzućcie do środka karteczkę z opisem tej chwili. Co jakiś czas możecie razem je odczytać. To świetny sposób, by pokazać dziecku, jak wiele dobrego dzieje się wokół – nawet jeśli w danym momencie wydaje się inaczej.

Zabawy rozwijające uważność

  • „5 rzeczy” – podczas spaceru zapytaj dziecko, co widzi, słyszy, czuje, wącha, dotyka.
  • Spacer w ciszy – spróbujcie przejść kawałek drogi w ciszy, koncentrując się na dźwiękach i otoczeniu.
  • Uważne jedzenie – zachęć dziecko, by opisało smak, kolor i zapach jedzenia. Można to robić w formie zabawy.

Unikanie nadmiaru i budowanie zdrowych nawyków

Zbyt wiele bodźców rozprasza i zniekształca obraz rzeczywistości. Dziecko przyzwyczajone do ciągłych atrakcji może mieć trudność z dostrzeganiem prostych radości. Współczesne dzieci często żyją w środowisku pełnym bodźców – kolorowe reklamy, bajki dostępne na żądanie, zabawki na każdą okazję, natychmiastowe nagrody. Choć z pozoru brzmi to jak świat marzeń, w rzeczywistości nadmiar może powodować rozproszenie, brak cierpliwości i coraz wyższe oczekiwania. Gdy wszystko jest dostępne „na już” i „na wyciągnięcie ręki”, trudno nauczyć się doceniać to, co zwyczajne i trwałe.

Dlatego:

  • Ogranicz nadmiar zabawek i ekranów – mniej może znaczyć więcej.
  • Wprowadzaj zasady korzystania z technologii – np. czas offline przed snem.
  • Ucz cierpliwości – np. przez wspólne pieczenie, hodowanie roślin czy odkładanie na upragnioną zabawkę.
  • Twórz rytuały – regularność daje poczucie bezpieczeństwa i pomaga dostrzegać wartość w powtarzalnych czynnościach. Stałe rytuały – np. wspólna kolacja, wieczorne czytanie, rodzinne niedziele – pomagają dziecku poczuć, że codzienność ma swój rytm i sens. To właśnie w powtarzalnych, prostych czynnościach buduje się umiejętność zauważania dobra tam, gdzie nic nie błyszczy i nie zaskakuje.

Kiedy nic nie działa… – najczęstsze trudności i jak sobie z nimi radzić

  • Nie zniechęcaj się ciszą – może dziecko potrzebuje innej formy wyrazu niż rozmowa.
  • Unikaj presji – niech to nie będzie kolejny „obowiązek”.
  • Bądź cierpliwy/a – efekty mogą przyjść po czasie.
  • Nie oczekuj perfekcji – dzieci mają prawo do gorszych dni, marudzenia i zmiennych nastrojów.
  • Najważniejsze jest to, że jesteś – i dajesz przykład.

Przeczytaj także: Jak wspierać dziecko w nauce pisania i czytania?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content