Dziecko musi od najmłodszych lat przyzwyczajać się do funkcjonowania w grupie. Czy to pierwsze spotkania z rówieśnikami na placach zabaw, czy przedszkole, a później szkoła – wszędzie konieczny jest kontakt z innymi i współpraca, która jest kluczem do sukcesu. Jak nauczyć dziecko działania w grupie? Kluczowym jest dawanie dziecku jak najwięcej okazji do przebywania i działania w grupie. Nie nauczymy dziecka funkcjonowania wśród innych, jeśli nie będziemy stwarzać mu okazji do tego, żeby w tej grupie było. Nauczyciele powinni starać się tak organizować swoim uczniom zajęcia, by oprócz pracy indywidualnej, dzieci mogły ćwiczyć umiejętność komunikacji, rozwiązywania konfliktów czy negocjacji. Współodczuwanie dziecka jest równie kluczową kwestią. Bardzo ważne jest więc rozwijanie w dziecku empatii. Najskuteczniejszą metodą nauki empatii u dzieci jest modelowanie. Polega ono na uczeniu przez pokazywanie przykładu. Jeśli rodzice chcą uczynić dziecko empatycznym, a sami ignorują uczucia dziecka czy innych osób, są wrogo nastawieni, nic z tego nie wyjdzie. Dziecko uczy się przez naśladowanie, a najważniejszymi dla niego modelami przez całe dzieciństwo są przecież rodzice, a później nauczyciele i rówieśnicy.
Nie można też zapominać o zabawie
Należy pozwolić dzieciom na swobodne funkcjonowanie. Podczas spontanicznej zabawy dziecko uczy się ról społecznych, odnajduje się w grupie. To właśnie podwórko czy plac zabaw jest miejscem, gdzie dziecko uczestniczy w pierwszych konfliktach i uczy się wychodzenia z nich, rywalizuje czy przyjaźni się z innymi dziećmi, pomaga bezinteresownie. To w tym miejscu odbywa się nauka wszystkich najbardziej kluczowych elementów życia. Najprostszą grą w grupie, która uczy współpracy, są podchody. Pokazuje ona, że aby osiągnąć cel należy działać wspólnie.
O tym, że praca w grupach się opłaca pisaliśmy w artykule: Nagradzanie całej grupy to najskuteczniejsza nauka.
Dziecko musi wiedzieć o tym, że funkcjonowanie w grupie wiąże się z ustanowieniem ról. Warto uczyć dziecko, że od małego każdy z nas ma pewne predyspozycje do wykonywania tej czy innej roli. Mimo różnych ról, trzeba zaznaczać, że są one różne, ale równie ważne. Na każdym etapie należy pamiętać o tym, że nauka funkcjonowania, bycia w grupie jest szalenie ważna, ponieważ współpraca jest codziennością małego i dorosłego człowieka. Im szybciej dziecko wykształci w sobie cechy, które pozwolą na dobrą współpracę w grupie, tym większe korzyści będzie miało w przyszłości.
Przeczytaj także: Nauczycielskie zachęty do pilności nie działają. Co zadziała?