Przegląd przeprowadzony przez Swansea University ujawnia, że na całym świecie panuje powszechna wiara w konkretne metody nauczania, które są nie tylko nieskuteczne, ale w rzeczywistości mogą być szkodliwe dla uczniów. Od dziesięcioleci pedagogom doradza się, aby dostosowywali swoje nauczanie do rzekomych „stylów uczenia się” uczniów. Istnieje ponad 70 różnych systemów klasyfikacji, ale najbardziej znany jest (VARK). VARK przewiduje, że osoby są klasyfikowane jako osoby uczące się wzrokowo, słuchowo, czytając i pisząc lub kinestetyków.
Nowoczesne podejście do nauczania?
Najnowszy artykuł profesora Phila Newtona z Swansea University Medical School podkreśla, że nauczyciele nadal wierzą w to nieskuteczne podejście, by klasyfikować uczniów ze względu na wspomniane style nauki. Profesor wzywa do, zdecydowanie bardziej opartego na dowodach, podejścia do szkolenia nauczycieli. Profesor wyjaśnił, że różne przeglądy, przeprowadzane od połowy 2000 roku, doprowadziły do wniosku, że nie ma dowodów na poparcie tezy, że dopasowanie metod nauczania do rzekomego stylu uczenia się ucznia poprawia proces przyswajania wiedzy.
Kontrowersyjna teoria
– Ta pozornie powszechna wiara w nieskuteczną metodę nauczania, która jest również potencjalnie szkodliwa, wzbudziła zaniepokojenie społeczności edukacyjnej – powiedział prof. Newton. Jego badanie wskazuje, że osoba ucząca się może być narażona na zaszufladkowanie, a w konsekwencji utratę motywacji. – Na przykład uczeń sklasyfikowany jako słuchacz może w końcu pomyśleć, że nie ma sensu studiować przedmiotów wizualnych. Takich jak sztuka lub przedmioty pisemne, takie jak dziennikarstwo, a następnie stracić motywację na tych zajęciach – dodał profesor.
Metody nauczania
W artykule wskazano, że istnieje wiele innych metod nauczania, które w oczywisty sposób promują uczenie się. Metody te są proste i łatwe do nauczenia, jak na przykład stosowanie testów praktycznych i zamiast dotychczasowych metod, lepiej byłoby skupić się na promowaniu nowych. Aby nauka była skuteczna, ważne jest powtarzanie i utrwalanie. Materiał powinien zostać powtórzony, niekiedy nawet więcej niż jeden raz, także w odstępach czasu. W nauczaniu można zastosować na przykład mnemotechniki. Można korzystać np. z mapy myśli czy kreatywnego notowania, szukania skojarzeń z różnymi hasłami. Innym sposobem jest tworzenie historii, czyli skojarzenia między tym, czego uczymy, a co uczeń już umie. Można tworzyć także wierszyki, piosenki, które mogą ułatwić zapamiętanie trudnych definicji. Ciekawym sposobem jest też metoda pierwszych liter. Układamy zdanie, w którym każde słowo zaczyna się na literę wyrazu, jaki uczeń ma zapamiętać. Znalezienie właściwego stylu nauki sprawi, że będzie ona przebiegać w sposób łatwy i przyjemny dla ucznia i dla nauczyciela.
Artykuł powstał na podstawie publikacji: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2020.602451/full
Przeczytaj także: Jak uczyć dziecko języka obcego przez zabawę?