Nowe badania sugerują, że nauczanie dzieci w sposób, który zachęca je do współodczuwania z innymi (pobudzanie empatii u uczniów), poprawia ich kreatywność i może prowadzić do wielu innych korzystnych efektów uczenia się.
Informacje te pochodzą z rocznych badań University of Cambridge. Przeprowadzone były wśród uczniów w wieku od 13 do 14 lat, które toczyły się w dwóch londyńskich szkołach. Uczniowie w jednej szkole spędzili rok na lekcjach opartych na programie nauczania, podczas gdy w drugiej grupie wykorzystywano zestaw narzędzi, które mają na celu rozwijanie zdolności uczniów do kreatywnego myślenia i wzbudzanie empatii podczas rozwiązywania rzeczywistych problemów.
Empatia u dziecka kluczem do sukcesu?
Obie grupy uczniów zostały ocenione pod kątem kreatywności, zarówno na początku, jak i na końcu roku szkolnego.
Wyniki wykazały istotny wzrost kreatywności wśród uczniów, u których zastosowano wspomniane narzędzia. Na początku roku wyniki kreatywności uczniów, którzy realizowali standardowy program nauczania, były o 11% wyższe niż w drugiej grupie.
Pod koniec, jednak sytuacja uległa całkowitej zmianie: wyniki kreatywności w grupie drugiej były o 78% wyższe niż w tej, która szła normalnym tokiem nauczania.
Podniesienie kreatywności o 78%
Autorzy badania sugerują, że zachęcanie do empatii nie tylko poprawia kreatywność, ale może pogłębić ogólne zaangażowanie uczniów w naukę.
Badania były częścią długofalowej współpracy między Wydziałem Edukacji a Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu Cambridge. Przeprowadzone zostały pod nazwą „Projektowanie naszego jutra”, a ich kierownikami byli Bill Nicholl i Ian Hosking.
Autorzy sugerują, że odkrycia wskazują na potrzebę pielęgnowania „inteligentnych emocjonalnie uczniów” w wielu różnych przedmiotach. Należy pamiętać, by jak najszybciej to wykorzystywać, bo zdolność do empatii niestety maleje wraz z wiekiem.
Dobrym momentem będzie skupienie się na rozwijaniu empatii już u przedszkolaków. W tym może pomóc cykl Planeta dzieci do wychowania przedszkolnego. Poznaj cykl >>
Artykuł powstał na podstawie publikacji: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-02/uoc-tpe020121.php
Przeczytaj także o badaniu: Czytanie fikcji rozwija empatię uczniów i niweluje stereotypy