Każdego dnia podczas lekcji uczniowie są bombardowani nowymi informacjami, nie tylko w szkole podczas zajęć, ale i w domu. Taka dawka ciągłych bodźców bywa czasem zbyt przytłaczająca dla młodego człowieka, który… nie raz odpływa myślami poza rzeczywistość, na co nauczyciele zwracają coraz częściej uwagę. Jak się okazuje, lepsze skupienie zauważono wśród uczniów, którzy uczą się grać na instrumentach muzycznych, przekonują naukowcy.
Większa kreatywność, pamięć i skupienie
W naukowym magazynie „Frontiers” opublikowano wyniki badań neuronaukowców, którzy wskazują, że nauka gry na instrumencie jest dobra dla pracy mózgu. Dzieci, uczące się gry na instrumentach wykazują większe skupienie, mają lepszą pamięć, a także lepiej czytają, czy są kreatywniejsze.
Zespołem badawczym przewodził dr Leonie Kausel z Chile, który zbadał skupienie oraz, tak zwaną, pamięć roboczą czterdzieściorga uczniów w wieku od 10 do 13 lat. Połowa z nich przez przynajmniej dwa lata miała lekcje gry na instrumencie, ćwicząc przynajmniej po dwie godziny w tygodniu oraz regularnie grając w orkiestrze. Druga połowa badanych dzieci miała jedynie zwykłe zajęcia muzyki w szkole.
Badanie, wykazało, że dzieci regularnie ćwiczące grę na instrumencie, zdecydowanie lepiej wypadły podczas zadań pamięciowych. Nie zaobserowano natomiast różnic w czasie reakcji. Badanie rezonansem magnetycznym pokazało z kolei zmiany w przepływie krwi w poszczególnych częściach mózgu.
Dr Kausel uważa, że ćwiczenia muzyczne zwiększają aktywność pewnych części mózgu, które są odpowiedzialne za pamięć operacyjną oraz za funkcje wykonawcze i poznawcze.
– Naszym najważniejszym odkryciem jest to, że udało się wyróżnić dwa różne mechanizmy, które działają u dzieci wykształconych muzycznie, i wpływają na uzyskiwanie przez nie lepszych wyników w zadaniach pamięciowych oraz w lepszym skupieniu uwagi – podkreślił Kausel.
Dla uczniów to także zabawa i radość
Czy to wszystko oznacza, że twoje dziecko powinno pójść na zajęcia muzyczne i uczyć się gry na instrumencie? Dr Kausel nie ma wątpliwości:
– Oczywiście, polecałbym to! Jednakże rodzicie nie powinni zapisywać dzieci na zajęcia muzyczne tylko dlatego, że to może podnieść ich skupienie, ale przede wszystkim dlatego, że takie zajęcia sprawiają dzieciom radość oraz dają im możliwość nauki języka uniwersalnego – zaznacza Kausel.
To nie koniec badań
Dr Kausel dopiero rozpoczyna badania nad wpływem muzyki na skupienie dzieci. Przed nim kolejne wyzwania. – Kolejnym krokiem projektu jest ustalenie, jak często u dzieci grających na instrumentach występują mechanizmy, które odkryliśmy, wpływające na lepszą uwagę i pamięć roboczą – powiedział dr Kausel.
– Chcemy także przeprowadzić badania oparte na strategii porównań podłużnych*, oraz zbadać wpływ nauki muzyki i gry na instrumentach na pamięć i skupienie dzieci z zaburzeniami ADHD.
* Sposób prowadzenia badania, który pozwala obserwować te same osoby wielokrotnie, na przestrzeni wielu lat
Artykuł powstał na podstawie publikacji: https://www.eurekalert.org/news-releases/625925