Jeśli ktoś słyszał o tak zwanym „efekcie Mozarta”, to może mu się wydawać, że muzyka klasyczna ma wręcz zbawienny wpływ na naszą inteligencję i może próbować przenieść ten sposób na dziecko. W praktyce nie jest to jednak tak proste, ale muzyka jak najbardziej może zmieniać mózg dziecka na lepsze. Bardzo wiele badań prowadzonych w ostatnich latach dostarcza kolejnych dowodów, że muzyka ma bardzo duży wpływ na rozwój mózgu u dzieci. A na co konkretnie?
Umiejętności językowe i percepcja
W 2012 roku Uniwersytet Karoliny Południowej rozpoczął trwające pięć lat badania, które miały zbadać, jak muzyka wpływa na rozwój mózgu u dzieci. Badania wykazały, że części mózgu odpowiedzialne za zdolności kognitywne i społeczne, przede wszystkim dotyczące mowy, rozwinęły się szybciej u dzieci, które uczęszczały na dodatkowe zajęcia muzyczne. W tych konkretnych badaniach dzieci chodziły na zajęcia z gry na skrzypcach (indywidualnych oraz grupowych) przez siedem godzin tygodniowo. Dodatkowe badania rezonansem magnetycznym, elektrokardiogramem oraz testy behawioralne pokazały, że dzieci, uczęszczające na zajęcia muzyczne, szybciej rozwinęły kognitywne części mózgu od dzieci, które chodziły na dodatkowe zajęcia piłkarskie. Co więcej, wykazano także bardziej rozwinięte umiejętności czytania oraz lepsze zdolności językowe.
Przeczytaj także: Gra na instrumencie to lepsze skupienie i pamięć ucznia
Lepsi z matematyki
Kolejne badania pokazały, że zajęcia z muzyki oraz gry na instrumencie prowadzą do osiągania lepszych wyników z matematyki. A także ogólnie lepszych zdolności matematycznych.
Lepsza pamięć i uwaga
Z kolei badania porównawcze przeprowadzone przez Uniwersytet w Nortumbrii pokazały, że muzyka może poprawić umiejętność wykonywania zadań wymagających czujności umysłowej. Konkretnie, słuchanie kompozycji Antonio Vivaldiego: „Cztery pory roku – wiosna”, najmocniej wpływała na lepsze wyniki podczas takich zadań. Uczęszczanie na zajęcia muzyczne mogą także poprawić obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć, szczególnie, jeśli chodzi o pamięć długotrwałą.
Lepsze poczucie własnej wartości
Co ciekawe, dzieci, które są mocno zaangażowane w zajęcia z muzyki, wykazują większe poczucie własnej wartości. Być może jest to związane z tym, że występują w grupie z innymi dziećmi, tworząc jeden, duży zespół muzyczny. Dzieci kształcone muzycznie wykazują także większość pewność siebie w nauce nowych umiejętności. To wszystko świadczy o tym, że samo słuchanie muzyki, czyli wspomniany na początku „efekt Mozarta”, z pewnością nie wystarczy do rozwinięcia mózgu u dziecka. Jednak aktywny udział w zajęciach, edukacja muzyczna czy gra na instrumencie, mogą w znacznym stopniu przyczynić się do rozwoju mózgu dziecka na lepsze. Trzeba także pamiętać, że nauka gry na instrumencie oraz samo zdobywanie wykształcenia muzycznego jest bardzo skomplikowanym procesem i wymaga kształcenia wielu umiejętności. Zarówno czysto technicznych, jak i teoretycznych. Wymaga także kreatywności i dobrego słuchu muzycznego. Artykuł powstał na podstawie publikacji: „How Music Changes Your Child’s Brain for the Better”
Przeczytaj także: Sposoby pomagania uczniom z wyzwaniami sensorycznymi