Młodzi ludzie mają różne potrzeby, związane z określonym wiekiem, indywidualnymi cechami czy też sytuacją, w jakiej się znajdują. Nauczyciel poznaje swoich uczniów poprzez obserwację lub rozmowę, które są często wykorzystywane w przeróżnych sytuacjach wychowawczych. Chyba jednak nie wszyscy jeszcze doceniają wartość rozmowy, a to przecież dzięki niej, nawiązujemy kontakt z drugim człowiekiem – poznajemy go, budujemy relacje, które są niezwykle potrzebne w dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej. Dzięki rozmowie możemy poznać potrzeby uczniów.
Podczas rozmowy…
Ważne, by dostosować język komunikatu do możliwości odbiorcy. W stosunku do ucznia lepiej unikać komunikatów złożonych, skomplikowanych, a wykorzystywać proste, jednoznaczne słownictwo. Właśnie taki styl komunikacji wpłynie pozytywnie na budowanie zaufania, poczucie zrozumienia i w konsekwencji poczucie bezpieczeństwa, co kolei pozwala na zbudowanie pozytywnej relacji. Należy jednak pamiętać, że nie każdy moment jest dobry na szczerą rozmowę.
Inni czytali: Film zamiast lektury szkolnej?
Nauczyciel jako aktywny słuchacz
Dobra, efektywna komunikacja zakłada naprzemienność ról „nadawca – odbiorca”. Nauczyciel więc nie tylko mówi, ale przede wszystkim słucha, by móc lepiej zrozumieć ucznia. Umiejętność zadawania pytań otwartych, bez zbędnego generalizowania czy oceniania, to ważny element procesu komunikacji międzyludzkiej. Aktywny słuchacz patrzy na odbiorcę, potakuje, pyta, wykazuje zainteresowanie i parafrazuje, czyli powtarza własnymi słowami to, co właśnie usłyszał. Taka postawa da rozmówcy (naszemu uczniowi) poczucie, że to, co mówi jest ważne.
Potrzeby uczniów – rozwiązaniem mogą być ankieta i kwestionariusz
Innymi, pomocnymi narzędziami badawczymi, wykorzystywanymi podczas poznawania uczniów i ich potrzeb, są kwestionariusze i ankiety przygotowywane przez wychowawcę. Ankieta, w odróżnieniu od bardziej schematycznego kwestionariusza, jest anonimowa i zawiera między innymi pytania otwarte. Narzędzia te pozwalają w krótszym czasie poznać opinię wielu uczniów. Jednak bywa, że niektóre ich odpowiedzi mogą wymagać dodatkowych rozmów, w celu doprecyzowania wypowiedzi.
Czytaj także: Od czego zależy dobra relacja z uczniami w szkole średniej?
Obecnie, wykorzystując różne platformy, możemy dużo szybciej przeprowadzić określoną ankietę i otrzymać gotowe zestawienie procentowe, które następnie będzie poddane naszej analizie. Daniel Buchowiecki – nauczyciel dyplomowany i wychowawca
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ