Logiczne myślenie jest niezwykle przydatne i ważne dla każdego. Im wcześniej pojawi się w życiu człowieka, tym większa szansa, że pomoże mu ono osiągnąć wymarzone i ważne cele. Rozwijanie logicznego myślenia u naszych najmłodszych jest dużym wyzwaniem dla przedszkolnych pedagogów. Wymaga okazjonalnego wspierania dzieci w rozwiązywaniu trudności, stawiania pytań i podążania za ich naturalną ciekawością. Jak zabrać się za taką naukę, by przyniosła ona same korzyści?
Rozwiń naturalne zainteresowanie dziecka
Zawsze możemy pomóc naszym podopiecznym w rozwinięciu naturalnego zainteresowania tematem. By logiczne myślenie zaczęło na stałe gościć w ich życiu. Warto regularnie zadawać dzieciom pytania i zachęcać je do skupienia się na nich.
Wspieramy logikę, jeśli pytamy pociechy np.: „Co się stanie, jeśli…?”, „Jakie są przyczyny i skutki…?”, „Jak można rozwiązać ten kłopot?”. Tak postawiony problem zachęca do analizowania sytuacji, generowania odpowiedzi i uzasadniania swoich wniosków. Poza tym świetnym rozwiązaniem dla chłonnego umysłu dziecka są gry logiczne i zagadki, które ujęte w ciekawy sposób aż proszą się o znalezienie ich rozwiązania. Zabawy, które wymagają dyskusji i stawiania argumentów, są w takim przypadku szczególnie pomocne.
Zobacz także: Czym są zabawy sensoryczne i dlaczego są tak ważne?
Matematyka królową logiki
Najważniejsza jednak z punktu widzenia logicznego myślenia jest pewna dziedzina nauki, która wielu osobom sprawia problemy – matematyka. Jeśli już na etapie przedszkolaka wzbudzimy w dziecku zainteresowanie tym przedmiotem, to zaangażowanie to z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Rolą pedagoga jest uczynienie matematyki ciekawą. Na szczęście na rynku znajdują się materiały dydaktyczne, które wesprą talenty nauczyciela.
Aktywna matematyka
„Aktywna matematyka” wydawana przez WSiP z pewnością do takich właśnie materiałów należy. Publikacja, która skierowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego, pozwoli rozwinąć uczniom zainteresowanie matematyką, a tym samym wzmocnić ich umiejętności logicznego myślenia. Zestaw „Aktywna matematyka. Rytmy, wzory i kolory” zawiera karty z monografią liczby oraz ze wzorami do układania z wykorzystaniem przedmiotów naturalnych: kasztanów, żołędzi, patyków i kamieni, oraz przedmiotów codziennego użytku: kolorowych nakrętek i spinaczy.
Inni czytali: Co można zrobić z darów jesieni na zajęciach w szkole?
Taka bliskość natury i świata, który na co dzień otacza dziecko, sprzyja oswojeniu matematyki i pokazuje, że nie jest ona tak straszna, jak ją malują. Kiedy przedstawiamy tę dziedzinę jako bliską człowiekowi i zwykłym sprawom codziennym, a nie akademicką terrorystkę, łatwiej jest dziecku zrozumieć, że logika i liczby to nic trudnego. Wykorzystanie „Aktywnej matematyki” w przedszkolnym nauczaniu sprzyja rozwojowi spostrzegawczości, logicznego myślenia i kompetencji matematycznych. Jest więc wspaniałym wstępem do dalszej przygody. Umiejętności nabyte poprzez kontrolowaną przez pedagoga zabawę, pozostaną w głowie dziecka na długie lata. Bez wątpienia nie ma nic cenniejszego.
Dowiedz się, kiedy zacząć uczyć dziecko cyfr i liczb?