Sposób na fizykę
Numer aprobaty: 1167/2/2024
Podręcznik obala mit, że fizyka jest przedmiotem trudnym. Nawet najbardziej skomplikowane treści są omówione prostym i obrazowym językiem.
Propozycje zróżnicowanych doświadczeń, do wykonania w szkole lub w domu, pomagają współczesnemu uczniowi poznać i zrozumieć prawa fizyki.
Podręcznik dostosowany do zmienionej podstawy programowej obowiązującej od 1.09.2024
Kupując podręcznik, zyskujesz dodatkowo dostęp do e-booka z oznaczeniem treści nieobowiązkowych. E-book dostępny na eduranga.pl od 01.09.2024 r. Korzystanie z eduranga.pl wymaga założenia darmowego konta.
E-book:
– zawiera czytelne oznaczenia treści nieobowiązkowych (dostosowane do aktualnej podstawy programowej);
– gwarantuje realizację treści według obowiązującej podstawy programowej.
Jak aktywować e-book? Zobacz tutaj
Poznaj nasz cykl
Uważna analiza wniosków wynikających z okresu nauki zdalnej, a także badania potrzeb nauczycieli i uczniów zbudowały podstawę procesu tworzenia nowego cyklu do nauki fizyki w szkołach podstawowych – „Sposób na fizykę”. Przygotowane na nowo materiały odpowiadają na współczesne wyzwania i w przystępnej formie prezentują nawet bardzo skomplikowane zagadnienia.
Punktem wyjścia dla procesu tworzenia nowych podręczników była podstawa programowa. Wszystkie treści zostały opracowane z wykorzystaniem sprawdzonych metod nauczania oraz założeń edukacji włączającej. Takie połączenie umożliwia efektywną naukę oraz wyrównywanie szans edukacyjnych dla wszystkich uczniów.
Cykl „Sposób na fizykę” powstał w oparciu o metodę design thinking, która zapewnia zgodność końcowego produktu z potrzebami jego najważniejszych użytkowników – nauczycieli oraz uczniów. Dzięki temu lekcje fizyki mogą być prowadzone w oparciu o gruntownie zweryfikowany materiał.
Sposób na fizykę
Podręcznik dla kl. 8
Nowoczesny podręcznik napisany przystępnym, zrozumiałym dla uczniów językiem, odwołuje się do przykładów bliskich współczesnym uczniom i pokazuje użyteczność fizyki w codziennym życiu. Umożliwia indywidualizację nauczania dzięki urozmaiconej tematyce i różnym typom angażujących zadań.
Duża pula różnego typu doświadczeń opartych na metodzie DIY (do it yourself) zachęca do samodzielnego eksperymentowania. Teksty popularnonaukowe na końcach działów pokazują zjawiska fizyczne w otaczającym nas świecie. Pierwszym elementem każdego tematu jest komiks, który pomaga skupić uwagę uczniów i przekazać im podstawową wiedzę.
Zeszyt ćwiczeń dla kl. 8
Zeszyt ćwiczeń z cyklu „Sposób na fizykę” dla klasy ósmej został napisany przystępnym językiem i jest ściśle skorelowany z treściami zawartymi w podręczniku. Zawiera urozmaicone zadania o różnym stopniu trudności, odnoszące się do życia codziennego i pokazujące użyteczność fizyki na co dzień.
W zeszycie ćwiczeń zawarte są propozycje dodatkowych prostych doświadczeń, które uczeń może wykonać samodzielnie w domu. Testy powtórzeniowe po każdym dziale pozwalają łatwo i szybko sprawdzić stopień opanowania wiadomości i umiejętności. Dzięki takiej konstrukcji i zawartości, zeszyt ćwiczeń stanowi cenną pomoc dla nauczyciela i ucznia.
Sprawdź obudowę metodyczną dla nauczyciela
W poradniku nauczyciela znajdziesz wszystkie materiały, które pomogą przygotować Ci się do każdej lekcji.
W publikacji znajdują się wskazówki metodyczne, pomysły na dodatkowe doświadczenia i zadania, praktyczne rady dotyczące pracy z uczniami na różnym poziomie, wykaz akcesoriów potrzebnych do przeprowadzania doświadczeń czy odpowiedzi do zadań z podręcznika i zeszytu ćwiczeń. Poradnik nauczyciela jest dostępny zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.
Sprawdź, jakie materiały przygotowaliśmy dla ucznia
W podręczniku do klasy ósmej zawarty został atrakcyjnie graficznie przygotowany materiał, który obejmuje kluczowe zagadnienia, takie jak drgania, fale, elektrostatyka, prąd elektryczny, magnetyzm oraz światło.
Sprawdź, co inni myślą o naszym cyklu
Podręcznik uważam za ciekawy, innowacyjny, przydatny, przejrzysty, przyjazny.
Świetny pomysł z zamieszczaniem krótkiego komiksu na początku omawianego tematu – co może przyczynić się do wzbudzenia zainteresowania danym tematem wśród uczniów.
Podręcznik jest różnorodny, ciekawie pokazujący zagadnienia, wyczerpujący tematykę na tym poziomie kształcenia, kolorowy, czytelny. Język tekstu łatwy, potoczny, przyswajalny przez ucznia.
Zajrzyj do środka!
Jak powstawał nasz nowy cykl?
„Sposób na fizykę” to zestaw materiałów dla klas 7-8, które tworzą uzupełniające się publikacje, wprowadzające uczniów w świat podstawowych zagadnień fizycznych. Zadbaliśmy o to, by wiedza przekazywana w podręcznikach odpowiadała możliwościom poznawczym młodych ludzi, jednocześnie bazując na podstawie programowej. Wszystkie te cele udało się zrealizować dzięki zastosowaniu metody design thinking.
Design thinking to metoda, która dotychczas nie była szeroko rozpowszechniona w polskiej szkole. Dzięki Wydawnictwom Szkolnym i Pedagogicznym sytuacja ta ulegnie zmianie, a korzyści z tego wynikające są trudne do przecenienia. Kluczowym założeniem organizacji pracy opartej o design thinking jest dogłębne poznanie potrzeb użytkowników tworzonego produktu. Nie tylko badaliśmy oczekiwania nauczycieli i uczniów, ale przede wszystkim zderzaliśmy je z kolejnymi wersjami przygotowywanych materiałów. Wszystko to było możliwe dzięki zorganizowaniu projektu badawczego na niespotykaną wcześniej skalę.
Zespół badań i rozwoju, który działa w ramach WSiP zorganizował trwające setki godzin konsultacje, panele, wywiady i ankiety, a także badania terenowe w całej Polsce. W ich trakcie odbyło się ponad 600 godzin lekcyjnych, w których udział wzięło 2.600 uczniów i 100 nauczycieli. To wszystko pozwoliło nam ustalić, że nasz „Sposób na fizykę” uzyskał następujące opinie:
92% uczniów podoba się nasz nowy podręcznik;
80% nauczycieli uznało podręcznik WSiP za lepszy od dotychczas przez nich używanego;
100% nauczycieli stwierdziło, że podręcznik jest świetnie dostosowany do potrzeb i oczekiwań współczesnych uczniów;
70% nauczycieli deklaruje chęć korzystania z nowego podręcznika już od najbliższego roku szkolnego.
Dobre przyjęcie nowego podręcznika wynika przede wszystkim z odpowiedniego języka, opisującego nawet skomplikowane zjawiska w zrozumiały sposób oraz wykorzystania metody design thinking. Wymagała ona od autorów WSiP przygotowania wielu różnych materiałów, które powstawały w oparciu o wnioski płynące z testów poprzednich wersji. To pozwala nam wprowadzić na rynek zupełnie nowy podręcznik, który ma już jednak akceptację swoich przyszłych odbiorców.
O autorach
Przygotowanie zupełnie nowego podręcznika wymagało zaproszenia do współpracy autorów, którzy uczą fizyki oraz angażują się w tworzenie nowoczesnej edukacji.
W ten sposób byliśmy w stanie odpowiedzieć nie tylko na aktualne, ale także wiele przyszłych wymagań nauczycieli i uczniów w szkołach podstawowych. Doświadczenie naszych autorów, to kolejny argument za wyborem cyklu „Sposób na fizykę”.