Dzień Liczby Pi to święto, które obchodzone jest głównie w amerykańskich kręgach akademickich czy szkolnych. Świętowanie odbywa się 14 marca, ponieważ data kojarzy się z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby pi. Pamiętajmy, że data 14 marca zapisywana jest w USA jako 3.14. W Polsce natomiast to 12 marca obchodzi się Dzień Matematyki. Jedna i druga data to dobra okazja, by pomówić o matematyce i skupić się na tym, jak efektywnie uczyć tego przedmiotu.
Jak efektywnie uczyć matematyki?
Dzieci bardzo często odczuwają niechęć do matematyki. Nie zawsze ma to związek z brakiem zdolności matematycznych. Częściej po prostu wynika to z braku rozwiniętego myślenia logicznego i wnioskowania. Bardzo ważne jest znalezienie słabych punktów ucznia. Dobrze jest wiedzieć, z czym ma problem, czego dokładnie nie rozumie oraz co ma opanowane do perfekcji. Ważne, by podpowiadać uczniowi, że w celu usprawnienia nauki warto zadbać o jej plan. Dzięki temu można monitorować swoje postępy w nauce, a dzieląc materiał na mniejsze partie, można zaplanować naukę w czasie. Istotne jest też, żeby pozwolić dzieciom myśleć, a tym samym dać im możliwość popełniania błędów i dochodzenia samodzielnie do rozwiązań. Pracujmy z nimi tak, żeby lekcja matematyki była dla nich przygodą i radosnym odkrywaniem. Bardzo ważne jest, by wspierać uczniów od najmłodszych lat. Można robić to przy pomocy gier i zabaw. Nie skupiajmy się, więc jedynie na programie nauczania. Pomagajmy dzieciom w nauce na własną rękę. Ciekawy artykuł o 15 strategiach nauczania matematyki.
Sposoby na poprawę jakości uczenia
W jaki sposób zatem można efektywnie uczyć matematyki, tak, aby uczniowie mogli poczuć, że matematyka to nie tylko konieczny przedmiot, ale i coś, co przyda się w życiu codziennym? Warto obserwować to, co robią inni nauczyciele i stosować ich porady, które są już sprawdzonymi metodami. Niepokój matematyczny nie ogranicza się wyłącznie do uczniów. Wielu nauczycieli ma negatywny stosunek do matematyki na podstawie własnych doświadczeń szkolnych. Dzieci mogą wyczuwać to nastawienie. Jak więc zapobiec przenoszeniu na uczniów niepokojów matematycznych? Unikaj pocieszania, gdy uczeń ma problemy. Zamiast tego wyrażaj wiarę w jego zdolność rozwiązywania problemu i sugeruj sposoby, jak sobie z tym poradzić. Istotne jest sprawdzanie umiejętności uczniów na bieżąco. Zamiast testów, przeprowadź pięciominutowy quiz, aby potwierdzić, że uczniowie opanowali umiejętności matematyczne omówione na danej lekcji. To da i uczniom informację o ich postępach, i tobie szansę na sprawdzenie, na której części materiału należałoby się jeszcze skupić. Istotne jest to, że przekazywanie wiedzy o matematyce pomaga uczniom rozwijać ich myślenie. Angażuj uczniów w rozmowy i poproś ich, aby opisali, dlaczego rozwiązali problem w określony sposób. – Moim celem jest zdobycie informacji o tym, co myślą uczniowie i wykorzystanie ich do pokierowania moimi instrukcjami, w przeciwieństwie do zwykłego przekazywania im informacji – mówi Delise Andrews, który uczył matematyki, a obecnie jest koordynatorem matematyki w klasie 3–5 w Lincoln Public Schools w Lincoln w stanie Nebraska. Zamiast szukać konkretnej odpowiedzi, Andrews chce przeprowadzić głębsze dyskusje, aby dowiedzieć się, co uczeń wie i rozumie. – Prawdziwa nauka często polega na mówieniu i robieniu matematyki, a nie tylko na ćwiczeniach – mówi. Należy pamiętać, że efektywna nauka matematyki to przede wszystkim zrozumienie jej. Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest to, by dobrać odpowiednią strategię nauki. Skupiać się na indywidualnych cechach ucznia i w razie potrzeby potraktować go w indywidualny sposób. Pamiętajmy, że matematyka to królowa nauk i jej zrozumienie (lub nie) będzie wpływać na uczniów w ich kolejnych latach edukacji.
Przeczytaj także: Dlaczego dzieci boją się matematyki? Jak wspierać je w jej nauce?