Czytanie poza szkołą ma bezpośredni wpływ na wyniki w nauce dzieci – wynika z dużego badania przeprowadzonego przez Uniwersytet w Maladze i UCL (University College London). Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie Oxford Review of Education. To badanie, obejmujące uczniów w Hiszpanii, miało na celu ustalenie, czy istnieje związek między wynikami z czytania i matematyki a rodzajem materiałów, po które dzieci sięgają w wolnym czasie. Oraz tym, jak długo to robią. Badaniami objęto komiksy, opowiadania, książki, gazety i czasopisma.
Dlaczego warto czytać?
Z badania wynika, że uczniowie, którzy lubią codziennie czytać wysokiej jakości książki, osiągają lepsze wyniki w testach. Średnia ocen uczniów czytających książki wzrosła. Badanie nie wykazało podobnej korzyści dla dzieci czytających codzienne gazety, komiksy lub magazyny. Wynika z tego, że poziom lektur ma wpływ na postępy w nauce. Ilość czasu spędzanego przez dzieci na czytaniu może pomóc w rozwijaniu ich umiejętności czytania i pisania. Ta umiejętność wzrasta dzięki ćwiczeniom i sięganiu po trudniejsze oraz dłuższe teksty. Dlatego też w coraz bardziej cyfrowym świecie ważne jest, aby zachęcać młodych ludzi do znajdowania czasu na przeczytanie dobrej książki. Inne, mniej złożone i mniej angażujące formy czytania raczej nie przyniosą takich samych korzyści dla ich rozwoju poznawczego i nie powinny być liczone jako część ich czasu na czytanie. Artykuł na podstawie publikacji: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03054985.2020.1723516