Czy dzieci muszą uczyć się pisać ręcznie? Jak wiemy, technologia króluje w wielu sferach życia i nie da się ukryć, że coraz mniej osób pisze ręcznie. Należy jednak przypomnieć, że nauka pisania w dużym stopniu wspomaga rozwój sprawności manualnej, precyzji ruchów oraz sprzyja rozwojowi umiejętności czytania. Ręczne pisanie rozwija zdolności językowe i przyśpiesza rozwój dziecka, co ma także wpływ na jego wyniki w nauce. Kiedy i od czego rozpocząć naukę?
Czy dzieci muszą uczyć się pisać ręcznie? Rozwija to motorykę małą i grafomotorykę
Naukę pisania i kaligrafii dobrze rozpocząć z dziećmi jak najwcześniej, zanim dziecko pójdzie do szkoły i zacznie pisać pierwsze litery. Istnieje wiele kreatywnych sposobów pracy związanymi z rozwojem motoryki wzrokowej i ćwiczeniem motoryki małej, które dziecko będzie kojarzyło z przyjemną zabawą. Przydatne będą różnorodne układanki i klocki uczące zręczności i rozwijające chwyt.
Od czego zacząć naukę ręcznego pisania? Zabawy graficzne świetnym początkiem
Warto wypróbować także pisanie po śladzie, rozmaite labirynty, łączenie kropek, kolorowanki i malowanki. Twoje dziecko może także ćwiczyć tworzenie linii poziomych, pionowych, okręgów, przecinających się i ukośnych linii, które mu zademonstrujemy. Następnie można zaprezentować proste kształty i poprosić o odwzorowanie rysunków. Dużo więcej wprawy będzie wymagać umiejętność kopiowania, czyli powtarzania przez dziecko kształtu, bez obserwowania, jak ten kształt powstawał.
„Góra” – „środek” – „dół”
Zanim zaczniecie pisać literki, warto nauczyć dziecko pojęć „góra”, „środek” i „dół” potrzebnych do umiejętności rozplanowania pisanego odręcznie tekstu. Można zaproponować gry ruchowe, w których dziecko będzie skakać, sięgać i zginać się, aby właśnie pokazać górę, środek i dół. Można też poprosić o to, aby ustawiło zabawki lub przedmioty na górnej, środkowej lub dolnej półce. Następnie należy pracować nad uogólnieniem tych pojęć na papierze, identyfikując górną, środkową i dolną linię pisania.
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco.
„Zawijasy” i inne pomysły…
Wspólnie z dzieckiem można przeglądać i omawiać przykłady różnych tekstów pisanych odręcznie, przypominając, że łatwiej odczytać tekst, jeśli linia bazowa jest gładka i płaska. Można też wypróbować papier do pisma ręcznego z wypukłymi liniami, który pomaga utrzymać prawidłowy rozmiar liter i odstępy między linijkami. Dziecku, które nie radzi sobie z odstępami między słowami można zaproponować, aby podczas pisania umieszczało coś pomiędzy słowami, mogą to być patyczki do lodów lub drobne monety. Warto też zachęcać dziecko do tworzenia kreatywnych obrazów, wykorzystując napisane wcześniej „zawijasy”. Można malować do muzyki lub zachęcać do przepisywania krótkich tekstów na czas.
Dowiedz się, jak zaangażować dzieci do pisania ręcznego.
Jaki ołówek wybrać dla pierwszoklasisty?
Jeśli Twoje dziecko idzie już do szkoły, warto zastanowić się, jaki ołówek dla niego wybrać. Świetnym rozwiązaniem będzie wybór ołówka miękkiego (B) lub średniego (HB). Pierwszoklasiści chętnie sięgają po grubsze ołówki o trójkątnym kształcie, gdyż są one łatwiejsze do utrzymania w małej rączce ucznia.
Zapoznaj się z etapami nauki ręcznego pisania.
Twoje pismo ma znaczenie
Na pewno nie uciekniemy od komunikacji wirtualnej, używania gotowych szablonów czy wiadomości SMS, ale jednak są jeszcze w naszym życiu sytuacje, kiedy należy lub wypada napisać coś odręcznie. Warto pamiętać o piśmie ręcznym, gdyż ma to pozytywny wpływ nie tylko na dzieci, ale również na nas – dorosłych.
Poznaj nasze publikacje wspierające rozwój motoryki małej i grafomotoryki:
Daniel Buchowiecki – nauczyciel języka polskiego i logopeda
Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter bloga „Temat: Edukacja”.