Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka, u którego pedagodzy podejrzewają niepełnosprawność lub zaburzenie?

Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka, u którego pedagodzy podejrzewają niepełnosprawność lub zaburzenie?

Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka, jeśli podejrzewa się u niego niepełnosprawność lub zaburzenie? Jak rozmawiać z rodzicami, żeby zachęcić ich do diagnozy pociechy? Problemy rozwojowe dzieci, zaburzenia i niepełnosprawności ujawniają się przede wszystkim w przedszkolu i szkole. Z tego powodu, to właśnie nauczyciele są często w stanie najlepiej zaobserwować, że rozwój dziecka odbiega od normy. Nie radzi sobie ze szkolnymi zadaniami, ma problemy emocjonalne lub trudności z funkcjonowaniem w grupie rówieśniczej. W takim przypadku pedagog powinien zasygnalizować rodzicom potrzebę diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pozwoliłaby ona zapewnić dziecku potrzebną pomoc, fachowe wsparcie i dostosować tok nauki do jego możliwości. Niestety nie zawsze rodzice wyrażają zgodę na takie badanie. Niektórzy z nich nie chcą uwierzyć, a nawet słyszeć o tym, że problemy dziecka mogą wynikać z zaburzeń lub nieprawidłowości w rozwoju. Inni martwią się, że wszyscy dowiedzą się o problemach. Oprócz reakcji otoczenia boją się oni stygmatyzacji zarówno dziecka, jak i siebie. Dotyczy to zwłaszcza rodzin żyjących w małych społecznościach.

Czy rodzice mogą odmówić zdiagnozowania dziecka?

Przeprowadzenie diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej wymaga zgody jego rodziców bądź opiekunów prawnych. Pracujący tam specjaliści muszą taką zgodę uzyskać przed przystąpieniem do badania. Przedstawiciele szkoły nie mają możliwości wyegzekwowania od rodziców, aby poszli z dzieckiem do poradni. Jednak, jeśli obserwują u dziecka niepokojące objawy, które należałoby zdiagnozować, powinni podjąć z rodzicami współpracę. Rozmawiać i zachęcać, by się zdecydowali na taki krok.

Czytaj także: Jak pracować z uczniem zdolnym? Jak pomóc mu w rozwoju?

Jak rozmawiać z rodzicami, którzy odmawiają zdiagnozowania dziecka?

  1. Bądź delikatny. Postaraj się dać poczucie bezpieczeństwa i wsparcie. Rodzice często są zaskoczeni i wystraszeni, a ich decyzja nie wynika z braku troski o dziecko. W żadnym wypadku nie rozwijaj czarnych scenariuszy, nie przedstawiaj własnych domysłów. Poinformuj o konkretnych problemach dziecka i konieczności zbadania, co jest ich przyczyną.
  2. Powiedz że dziecko po otrzymaniu diagnozy (jak i przyczyny problemów) może poczuć ulgę. Warto również wspomnieć o tym, że diagnoza prowadzi do rozwiązań, które pomogą dziecku poczuć się pewniej.
  3. Zdarza się, że rodzice są przerażeni możliwością otrzymania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i perspektywą, że dziecko będzie musiało iść do szkoły specjalnej. Wyjaśnij, że takie orzeczenie nie oznacza konieczności zmiany szkoły, a dziecko może kontynuować naukę w placówce ogólnodostępnej. Jedyną różnicą będzie wyznaczenie specjalnego planu edukacyjnego.
  4. Powołaj się na prawo dziecka do korzystania z pomocy i wsparcia. W zależności od potrzeb dziecka może to być np. pomoc terapeuty, logopedy, czy – w przypadku niepełnosprawności – wyjazd na turnus.
  5. Podkreśl, że im wcześniej dziecko otrzyma właściwą diagnozę i pomoc, tym większą ma szansę na to, że podjęte działania przyniosą zamierzone efekty.

Może Cię zainteresować: Jak pracować z uczniem z ADHD?

Rodzice mogą odmówić diagnozy dziecka w poradni psychologiczno-pedagogicznej

Czasami zdarza się tak, że perswazja nie przynosi skutku. Nauczyciele wyczerpali już swoje możliwości argumentacji, a rodzice wciąż nie zgadzają się na badanie dziecka. W takim przypadku, jeżeli pedagodzy widzą, że sytuacja jest na tyle poważna, że godzi w dobro dziecka, szkoła może złożyć do sądu rodzinnego wniosek o wgląd w sytuację dziecka. Taki wniosek składa dyrektor szkoły. Sąd w dalszych działaniach podejmie stosowne rozstrzygnięcia i może nakazać rodzicom konsultację w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Złożenie wniosku do sądu rodzinnego

Decyzja o złożeniu wniosku do sądu to krok ostateczny i musi być poprzedzona dokładną i wnikliwą analiza sytuacji dziecka. Szkoła powinna podjąć taką decyzję wyłącznie wtedy, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że brak diagnozy zagraża zdrowiu dziecka albo wynika z zaniedbywania jego potrzeb.

Inni czytali: Prawa ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ DO NEWSLETTERA

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content