Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Dynamika dziecięcych przyjaźni. Badanie: szkolni przyjaciele mogą być różni

Wychowanie i rozwój dziecka
Dynamika dziecięcych przyjaźni. Badanie: szkolni przyjaciele mogą być różni

Nie wszystkie przyjaźnie są sobie równe. Niektórzy przyjaciele dobrze się dogadują, za to inni, po prostu, starają się uniknąć konfliktu. Jak wygląda dynamika dziecięcych przyjaźni?

Mówi się, że przyjaźń z kimś miłym znacząco różni się od tej z kimś, kto jest dla nas złośliwy. Przyjaźń pełna pozytywnych emocji zniechęca do negatywnych interakcji, ta druga interakcje pogarsza.

Badanie: Przyjaźń z miłym i wrednym. Jak wpływa na dzieci?

Naukowcy z Charles E. Schmidt College of Science na Florida Atlantic University jako pierwsi przeprowadzili badanie które miało dowodzić, w jakim stopniu bycie „miłym” (zachowanie prospołeczne) i bycie „wrednym” (zachowanie relatywnie agresywne) kształtuje zmiany w postrzeganiu przez przyjaciół ich relacji.

Naukowcy zbadali postrzeganie jakości relacji w 120 przyjaźniach osób tej samej płci wśród dzieci w czwartej, piątej i szóstej klasie. Zbadano, czy miłe i podłe zachowania jednego przyjaciela wpływają na postrzeganie relacji przez drugiego przyjaciela (wyrażanie złości, konfliktu i irytacji).

Przeczytaj także: Nastolatki są wredne? To nieporozumienie

Korzyści i problemy

Bycie złośliwym jest sprzeczne z oczekiwaniami wobec tego, jak przyjaciele powinni się zachowywać. Złośliwe zachowanie jest też prawdopodobnie postrzegane jako naruszenie zaufania. Nikt nie chce być źle traktowany przez przyjaciela. Miłe zachowania, które są prospołeczne, łagodzą zranione uczucia, zaspokajają potrzeby wsparcia i zwiększają korzyści wynikające z towarzystwa. Wszystko to powinno powstrzymywać wyrażanie negatywnych emocji.

– Te odkrycia mają znaczenie, ponieważ trudności w przyjaźni zagrażają dostosowaniu społeczno-emocjonalnemu dzieci, a także ich zdolności do utrzymywania relacji przyjacielskich – powiedział dr Brett Laursen, naczelny autor i profesor psychologii w Szkole Naukowej im. Charlesa E. Schmidta FAU, Kampusy FAU Broward.

Dodał, że od dawna wiemy, że negatywne interakcje z przyjaciółmi przyczyniają się do późniejszego wzrostu stresu psychicznego i trudności w szkole. Przyjaciele, którzy się nie dogadują, wkrótce stają się byłymi przyjaciółmi. W odwrotnej sytuacji – zachowania prospołeczne są powiązane ze zdolnością do nawiązywania nowych przyjaźni i utrzymywania starych.

Źródło: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jora.12604

Przeczytaj także: Młodzież jest trudna? Warto mieć dobry kontakt z 10-latkami

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content