Dyrektor współczesnej szkoły staje przed wieloma wyzwaniami. Ma obowiązek nie tylko zarządzania placówką zgodnie z zaleceniami ministerstwa i kuratorium, ale także jest odpowiedzialny za uczniów, atmosferę pracy, relacje z rodzicami i efektywność nauczania. Nierzadko zdarza się, że aby tego dokonać, dyrektor musi wejść w rolę… coach’a.
Dyrektor szkoły jako coach
Coaching jest już w Polsce pojęciem dość powszechnym, a sama dziedzina niezwykle dynamicznie się rozwija. Wszystko dlatego, że coaching przynosi bardzo dobre efekty i w znacznym stopniu pomaga ludziom w osiąganiu sukcesów w życiu, a także w dobrym samopoczuciu.
„Coach jest kimś, kto mówi ci, czego nie chcesz słyszeć, który widzi to, czego nie chcesz widzieć – po to, żebyś był kimś, kim zawsze chciałeś być.”- Tom Landry
Dyrektor współczesnej szkoły musi pamiętać, że nie tylko zarządza placówką, ale jest odpowiedzialny i wpływa na zachowanie i postawy swoich pracowników oraz uczniów. Dlatego tak ważne jest, aby stworzyć i utrzymać dobre relacje z kadrą nauczycielską, uczniami oraz rodzicami. Ale jak tego dokonać?
Dyrektor szkoły – coach dla nauczycieli, rodziców i uczniów
Przede wszystkim dyrektor nie musi być ekspertem, aby stosować coaching w swojej szkole. Najważniejsze jest to, aby to, co mówi swojemu zespołowi było naprawdę wiarygodne, a wiarygodność była potwierdzona jego wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie. Dyrektor przede wszystkim powinien inwestować swój czas dla dobra innych. Czasami wystarczy wewnętrzne przekonanie, że jego zespół może osiągać więcej, a jednocześnie nie powinien oczekiwać zbyt wiele wdzięczności za to co robi. Altruizm jest tu kluczowy. Jednocześnie nauczyciele będą czuli to przekonanie dyrektora, a to pomoże im odpowiednio się motywować.
Umiejętne budowanie i prowadzenie zespołu, jakim jest kadra pedagogiczna, jest bardzo ważne. Zapraszamy na szkolenie skierowane do dyrektorów szkół i placówek oświatowych, którzy chcą lepiej wykorzystać potencjał tkwiący w pracy zespołowej nauczycieli. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystywać metody psychologiczne i socjologiczne stosowane w zarządzaniu. Ważną korzyścią wynikającą ze szkolenia może być trafne odczytywanie możliwości członków rady pedagogicznej. Zapoznaj się z ofertą i przekonaj się, że rada pedagogiczna może być zgranym zespołem!
Jakie cechy pomogą osiągnąć dyrektorowi sukces w roli coacha?
- Umiejętności miękkie – czyli coś, czego nie można się nauczyć, ale z powodzeniem można rozwijać. To między innymi: umiejętność budowania relacji, wysoki stopień komunikatywności, umiejętność zadawania pytań, udzielanie informacji zwrotnych, umiejętność aktywnego słuchania, umiejętność motywowania i wpływania na innych.
- Obserwacja i myślenie analityczne – te umiejętności pozwolą lepiej interpretować zaistniałe sytuacje oraz znajdować odpowiednie rozwiązania.
- Kultura osobista – to ważna cecha, która pomaga w dyplomatycznym i taktownym radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami.
- Chęć rozwoju – dyrektor powinien mieć ciągłą potrzebę samokształcenia i rozwoju swoich umiejętności. Pomoże mu to nie tylko lepiej radzić sobie z sytuacjami w szkole, ale także będzie motywowało kadrę nauczycielską do rozwoju osobistego.
- Skoncentrowanie uwagi na innych – to ważna cecha coacha, dzięki której skupiamy się na innych. Należy pamiętać, że coach przede wszystkim powinien motywować innych, a nie szukać chwały i poklasku dla siebie i swoich działań.
- Poczucie humoru – to cecha, która często pozwala rozładować atmosferę w trudnych sytuacjach.
Kierowanie szkołą
Fundamentalną kompetencją coacha-dyrektora jest umiejętność nawiązywania relacji pełnej zaufania. Dyrektor w swoim postępowaniu z pracownikami powinien być klarowny, szczery, elastyczny i bezpośredni, a jednocześnie mieć silny charakter i osobowość. Dyrektor powinien mieć też własny styl kierowania szkołą, co jest gwarantem budowania wewnętrznego klimatu placówki i środowiska pracy. J.W. Reddin i R. Likert opracowali efektywne style kierowania, na które warto zwrócić uwagę i zastosować w praktyce, budując indywidualny profil kierowania szkołą. Są to:
- otwarty: dyrektor stara się zdobyć zaufanie pracowników, dba o ich rozwój.
- dyrektorski: stawianie wysokich wymagań sobie i pracownikom, przywiązywanie dużej wagi do pracy zespołowej, skuteczne dobieranie ludzi do zaplanowanych zadań.
- biurokratyczny: przywiązywanie dużej wagi do formalnych procedur i kontroli pracowników; dyrektor cechuje się sumiennością i skrupulatnością.
- życzliwy autokrata: realizowanie zadań bez zrażania do siebie pracowników; traktowanie nauczycieli z zaufaniem, ale z pewną kontrolą wykonywanych przez nich zadań i osiąganych wyników.
- konsultacyjny: wydawanie poleceń w konsultacji z nauczycielami; gdy dyrektor liczy się ze zdaniem i opinią pracowników i na tej podstawie podejmuje decyzje.
- partycypacyjny: w tej sytuacji grupa pracowników ustala zadania i podejmuje decyzje, a dyrektor w większości przypadków je tylko akceptuje ; większość decyzji podejmowanych jest wspólnie, a członkowie grupy są traktowani równo, ale tak samo równo biorą odpowiedzialność za efekty.
Zarządzający zespołem musi pamiętać, że „rozwój jest zmianą, a zmiana rozwojem”. Polecamy również szkolenie o przeprowadzaniu społeczności przez zmiany. Przedstawione na szkoleniu techniki zarządzania obejmują narzędzia komunikacyjne i narzędzia facylitacji dialogu z radą pedagogiczną. Warto pamiętać, że dobra komunikacja może pomóc rozładować emocje i podnieść na duchu drugiego człowieka – co za tym idzie wesprzeć nauczyciela w wykorzystaniu pełnego potencjału. Osobnym wątkiem poruszanym na szkoleniu jest oddziaływanie na społeczność szkolną w warunkach zmian, które w aktualnych czasach są bardzo dynamiczne. Rozwijaj siebie i swój zespół – wybierz i zamów szkolenie, które Cię interesuje!
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ