Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Dyrektor szkoły jako coach, co ich łączy?

Zarządzanie placówką
Dyrektor szkoły jako coach, co ich łączy?

Dyrektor współczesnej szkoły staje przed wieloma wyzwaniami. Ma obowiązek nie tylko zarządzania placówką zgodnie z zaleceniami ministerstwa i kuratorium, ale także jest odpowiedzialny za uczniów, atmosferę pracy, relacje z rodzicami i efektywność nauczania. Nierzadko zdarza się, że aby tego dokonać, dyrektor musi wejść w rolę… coach’a.

Dyrektor szkoły jako coach

Coaching jest już w Polsce pojęciem dość powszechnym, a sama dziedzina niezwykle dynamicznie się rozwija. Wszystko dlatego, że coaching przynosi bardzo dobre efekty i w znacznym stopniu pomaga ludziom w osiąganiu sukcesów w życiu, a także w dobrym samopoczuciu.

„Coach jest kimś, kto mówi ci, czego nie chcesz słyszeć, który widzi to, czego nie chcesz widzieć – po to, żebyś był kimś, kim zawsze chciałeś być.”- Tom Landry

Dyrektor współczesnej szkoły musi pamiętać, że nie tylko zarządza placówką, ale jest odpowiedzialny i wpływa na zachowanie i postawy swoich pracowników oraz uczniów. Dlatego tak ważne jest, aby stworzyć i utrzymać dobre relacje z kadrą nauczycielską, uczniami oraz rodzicami. Ale jak tego dokonać?

Dyrektor szkoły – coach dla nauczycieli, rodziców i uczniów

Przede wszystkim dyrektor nie musi być ekspertem, aby stosować coaching w swojej szkole. Najważniejsze jest to, aby to, co mówi swojemu zespołowi było naprawdę wiarygodne, a wiarygodność była potwierdzona jego wiedzą i doświadczeniem w danej dziedzinie. Dyrektor przede wszystkim powinien inwestować swój czas dla dobra innych. Czasami wystarczy wewnętrzne przekonanie, że jego zespół może osiągać więcej, a jednocześnie nie powinien oczekiwać zbyt wiele wdzięczności za to co robi. Altruizm jest tu kluczowy. Jednocześnie nauczyciele będą czuli to przekonanie dyrektora, a to pomoże im odpowiednio się motywować.

Umiejętne budowanie i prowadzenie zespołu, jakim jest kadra pedagogiczna, jest bardzo ważne. Zapraszamy na szkolenie skierowane do dyrektorów szkół i placówek oświatowych, którzy chcą lepiej wykorzystać potencjał tkwiący w pracy zespołowej nauczycieli. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystywać metody psychologiczne i socjologiczne stosowane w zarządzaniu. Ważną korzyścią wynikającą ze szkolenia może być trafne odczytywanie możliwości członków rady pedagogicznej. Zapoznaj się z ofertą i przekonaj się, że rada pedagogiczna może być zgranym zespołem!

 

Jakie cechy pomogą osiągnąć dyrektorowi sukces w roli coacha?

  • Umiejętności miękkie – czyli coś, czego nie można się nauczyć, ale z powodzeniem można rozwijać. To między innymi: umiejętność budowania relacji, wysoki stopień komunikatywności, umiejętność zadawania pytań, udzielanie informacji zwrotnych, umiejętność aktywnego słuchania, umiejętność motywowania i wpływania na innych.
  • Obserwacja i myślenie analityczne – te umiejętności pozwolą lepiej interpretować zaistniałe sytuacje oraz znajdować odpowiednie rozwiązania.
  • Kultura osobista – to ważna cecha, która pomaga w dyplomatycznym i taktownym radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami.
  • Chęć rozwoju – dyrektor powinien mieć ciągłą potrzebę samokształcenia i rozwoju swoich umiejętności. Pomoże mu to nie tylko lepiej radzić sobie z sytuacjami w szkole, ale także będzie motywowało kadrę nauczycielską do rozwoju osobistego.
  • Skoncentrowanie uwagi na innych – to ważna cecha coacha, dzięki której skupiamy się na innych. Należy pamiętać, że coach przede wszystkim powinien motywować innych, a nie szukać chwały i poklasku dla siebie i swoich działań.
  • Poczucie humoru – to cecha, która często pozwala rozładować atmosferę w trudnych sytuacjach.

Kierowanie szkołą

Fundamentalną kompetencją coacha-dyrektora jest umiejętność nawiązywania relacji pełnej zaufania. Dyrektor w swoim postępowaniu z pracownikami powinien być klarowny, szczery, elastyczny i bezpośredni, a jednocześnie mieć silny charakter i osobowość. Dyrektor powinien mieć też własny styl kierowania szkołą, co jest gwarantem budowania wewnętrznego klimatu placówki i środowiska pracy. J.W. Reddin i R. Likert opracowali efektywne style kierowania, na które warto zwrócić uwagę i zastosować w praktyce, budując indywidualny profil kierowania szkołą. Są to:

  • otwarty: dyrektor stara się zdobyć zaufanie pracowników, dba o ich rozwój.
  • dyrektorski: stawianie wysokich wymagań sobie i pracownikom, przywiązywanie dużej wagi do pracy zespołowej, skuteczne dobieranie ludzi do zaplanowanych zadań.
  • biurokratyczny: przywiązywanie dużej wagi do formalnych procedur i kontroli pracowników; dyrektor cechuje się sumiennością i skrupulatnością.
  • życzliwy autokrata: realizowanie zadań bez zrażania do siebie pracowników; traktowanie nauczycieli z zaufaniem, ale z pewną kontrolą wykonywanych przez nich zadań i osiąganych wyników.
  • konsultacyjny: wydawanie poleceń w konsultacji z nauczycielami; gdy dyrektor liczy się ze zdaniem i opinią pracowników i na tej podstawie podejmuje decyzje.
  • partycypacyjny: w tej sytuacji grupa pracowników ustala zadania i podejmuje decyzje, a dyrektor w większości przypadków je tylko akceptuje ; większość decyzji podejmowanych jest wspólnie, a członkowie grupy są traktowani równo, ale tak samo równo biorą odpowiedzialność za efekty.

Zarządzający zespołem musi pamiętać, że „rozwój jest zmianą, a zmiana rozwojem”. Polecamy również szkolenie o przeprowadzaniu społeczności przez zmiany. Przedstawione na szkoleniu techniki zarządzania obejmują narzędzia komunikacyjne i narzędzia facylitacji dialogu z radą pedagogiczną. Warto pamiętać, że dobra komunikacja może pomóc rozładować emocje i podnieść na duchu drugiego człowieka – co za tym idzie wesprzeć nauczyciela w wykorzystaniu pełnego potencjału. Osobnym wątkiem poruszanym na szkoleniu jest oddziaływanie na społeczność szkolną w warunkach zmian, które w aktualnych czasach są bardzo dynamiczne. Rozwijaj siebie i swój zespół – wybierz i zamów szkolenie, które Cię interesuje!

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content