Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Dzieci i telewizja – jak wpływać na to, czego dzieci się uczą?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Dzieci i telewizja – jak wpływać na to, czego dzieci się uczą?

Telewizja jest dla wielu źródłem rozrywki i informacji, ale może też być tylko wypełniaczem czasu, który niewiele robi, by rozwijać wiedzę i ciekawość świata dzieci. Istotne jest dozowanie czasu, jaki dziecko spędza przed telewizorem i wybieranie programów, dostosowanych do jego wieku i możliwości percepcyjnych, które będą rozwijać maluchy pod każdym względem. Nie ulega wątpliwości, że zbyt dużo czasu spędzanego przed telewizorem, może przynieść więcej szkody niż pożytku i powodować chociażby: otyłość, unikanie kontaktów międzyludzkich, spowolnienie rozwoju mowy, problemy z nauką, problemy ze snem powodujące nadpobudliwość, nerwowość czy problemy z koncentracją. Dodatkowo, niewłaściwe programy, mogą negatywnie wpływać na rozwój sfery emocjonalnej.

Oglądaj telewizję razem z dzieckiem…

Naukowcy udowodnili, że dzieci są bardziej zainteresowane zajęciami, w które angażują się także rodzice. Zarówno, jeśli chodzi o wspólne czytanie, odrabianie lekcji czy też oglądanie wartościowego programu i dzielenie się przemyśleniami na jego temat. Wpływ obecności rodzica podczas oglądania telewizji został potwierdzony przez badanie naukowe, w którym wzięło udział 88 dzieci w wieku 6-13 lat. Materiał trwał około 11-12 minut. Dzieci oglądały program z jednym z rodziców siedzącym obok nich na kanapie lub samodzielnie, bez obecności i jakiegokolwiek kontaktu z rodzicem.  Okazało się, że kiedy rodzic oglądał program razem z dzieckiem, wkładało ono więcej wysiłku w naukę i zrozumienie prezentowanych treści. Dowody te obejmowały wyższe przewodnictwo skóry (wskazujące na wyższe pobudzenie) i niższe tętno (wskazujące na większą alokację zasobów poznawczych). Eric Rasmussen, jeden z badaczy i ekspert w dziedzinie oddziaływania mediów na dzieci, zwrócił uwagę, że współczesne pokolenie zagubiło się w mediach i świadomości ich realnego wpływu.

„Chodzi o to, aby dzieci wiedziały, co zrobić z treściami, które do nich docierają i jak je przetworzyć ” – zauważa badacz.

Rozmawiaj o tym, co oglądacie w telewizji

Kolejne badania, dotyczące dzieci w wieku 5-7 i 10-12 lat, wykazały, że ich reakcje na pokazywane treści zmieniają się, gdy rodzice rozmawiają z nimi o tym, co oglądają. Inne badanie wykazało, że gdy dzieci w wieku 2-6 lat oglądały dziesięć odcinków „Sąsiedztwa Daniela Tigera”, w ciągu dwóch tygodni z rodzicami, te wykazywały wyższy poziom empatii i poczucia własnej skuteczności oraz większą zdolność do rozpoznawania emocji niż dzieci, których rodzice nie rozmawiali z nimi na temat prezentowanych treści. A zatem, spędzajmy czas z dziećmi, wybierajmy ciekawe programy, rozmawiajmy o tym, co oglądamy. Zawsze stawiajmy pytania, skłaniajmy do opisu i próby oceny złożonego świata. Jednocześnie pamiętajmy, że właśnie wspólnie spędzony czas daje szansę na dobrą relację z dzieckiem i poczucie wpływu na jego właściwy rozwój. Źródło: https://www.heysigmund.com/kids-and-television/ Autor: Daniel Buchowiecki – nauczyciel dyplomowany i wychowawca Przeczytaj także: Jak ograniczyć czas dziecka spędzany przed ekranem telefonu czy komputera?

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content