„Odłóż ten telefon”, „wyłącz telewizor” – te słowa dość często rodzice kierują do swoich pociech. Wszyscy wiedzą, że długotrwałe wpatrywanie się w ekran będzie miało szkodliwy wpływ na dzieci. Jednak obawy rodziców dotyczące korzystania z mediów schodziły na dalszy plan w 2020 r., kiedy COVID-19 spowodował, że nastolatki więcej czasu spędzały w domu.
Wzrost aktywności dzieci w sieci
Psychology of Popular Media opracowało wyniki ankiety, z których wynika, że:
- Większość rodziców, bo aż 83,7% zgłosiła, że ich dzieci znacznie częściej korzystały z mediów podczas COVID-19.
- Jeden na pięciu rodziców (21,2%) wskazał, że podczas COVID-19 kupił domowe urządzenie multimedialne. Najczęściej zgłaszane zakupy dotyczyły technologii komputerowych: laptopów czy komputerów stacjonarnych.
- Podczas COVID-19 latem 2020 r. 19,5% rodziców potwierdziło, że utworzyło konta w mediach społecznościowych dla swojego dziecka. Wśród nich największą popularnością cieszyło się konto na TikTok (25%), Facebook/Messenger (23%) i Instagram (17%).
- Rodzice poinformowali, że blisko połowa kont została założona dla dzieci w wieku 9 -10 lat (45,7%).
- Wzorce dotyczące sposobu używania mediów według płci utrzymały się. Chłopcy nadal grali w różnorodne gry, a dziewczęta oglądały filmy.
- Rodzice wskazali również, że ich dzieci częściej korzystały z mediów i spędzały więcej czasu używając laptopa lub komputera stacjonarnego niż przed COVID-19.
Rodzice powinni pamiętać o wprowadzeniu zasad korzystania z mediów
Również ze względu na te dane, profesor i ekspert ds. mediów dziecięcych w Szkole Komunikacji, Filmu i Mediów Uniwersytetu Cincinnati oraz dyrektor laboratorium, które prowadzi badania nad edukacją i rozrywką dzieci na Uniwersytecie Kalifornijskim (CHEER) zauważa, że oprócz pozytywnych aspektów korzystania z mediów, które zapewniają rozrywkę i kontakt z rówieśnikami w czasie izolacji, rodzice muszą bacznie przyjrzeć się temu, w jaki sposób ich latorośl wykorzystuje media i czym jest zainteresowane. Ważne, by ustalić z dzieckiem, co może oglądać, a czego powinno unikać oraz to, ile czasu może poświęcać na bycie on-line. Źródło: https://www.eurekalert.org/news-releases/936428 Autor: Daniel Buchowiecki – nauczyciel, logopeda, wychowawca.
Przeczytaj także: Jak ograniczyć czas dziecka spędzany przed ekranem telefonu czy komputera?