Rozwój technologii doprowadził do tego, że niemal każdy nastolatek na co dzień korzysta z sieci. Internet odgrywa istotną rolę zarówno w sferze edukacyjnej, jak i społecznej, kulturalnej i rozrywkowej. Internet w rękach młodego człowieka może być narzędziem niezwykle pozytywnym, ale może za sobą nieść również wiele zagrożeń i niebezpieczeństw. Zastanawiasz się, ile czasu dziecko powinno spędzać w Internecie? To zależy od jego wieku, poniżej znajdziesz konkretne informacje. Kontakt młodych ludzi z Internetem to dzisiaj codzienność. W Polsce do globalnej sieci mają dostęp niemal wszyscy. Według danych GUS z 2018 roku było to 99,2 procenta gospodarstw domowych. Dzieci dorastające w otoczeniu nowoczesnych technologii często postrzegają Internet jako nieodłączny element ich codzienności domowej, szkolnej i środowiskowej. Dla nich Internet istnieje „od zawsze” i jest czymś naturalnym.
Młodzież a Internet w liczbach
Z raportu przygotowanego w 2016 r. (Orange Polska, 2016) wynika, że 68 procent użytkowników sieci twierdzi, iż trudno im wyobrazić sobie codzienność bez Internetu, a około 60 procent badanych uważa, że bez dostępu do sieci życie nie byłoby takie ciekawe. Nastolatki wykazują się szczególnie intensywną aktywnością w Internecie. Z publikacji „Raport z badania. Nastolatki 3.0” wynika, że ponad 80 procent młodzieży deklaruje, iż korzysta z Internetu wielokrotnie w ciągu dnia, natomiast ponad 30 procent badanych jest stale online. Badania wykazały także, że młodzież najczęściej korzysta ze smartfonów oraz laptopów. Z każdym rokiem liczba urządzeń mobilnych posiadanych przez dzieci zwiększa się. Raport UKE z 2017 roku pokazał, że aż 83 procent dzieci w wieku 7 do 14 lat ma telefon komórkowy. W 2015 roku już co czwarte dziecko w wieku przedszkolnym korzystało z urządzeń mobilnych codziennie.
Kiedy zacząć?
Z każdym rokiem wiek, w którym najmłodsi internauci zaczynają samodzielnie korzystać z Internetu obniża się. Kilka lat temu dzieci zaczynały samodzielnie poruszać się w sieci w wieku dziewięciu, dziesięciu lat. Obecnie wiele badań wskazuje, że ten wiek obniżył się do sześciu, siedmiu lat. O ile w perspektywie rozwoju dziecka Internet wykorzystany w przemyślany, a przede wszystkim zrównoważony sposób, może być wartościowym narzędziem edukacji i rozrywki, to zbyt wczesne i niekontrolowane udzielenie dzieciom dostępu do sieci może mieć negatywny wpływ na ich rozwój i doprowadzić do szeregu zaburzeń. Według badań już ponad 40 procent rocznych i dwuletnich dzieci korzysta ze smartfonów lub tabletów, a co trzecie dziecko w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie. Takie działania mogą zaburzać rozwój dziecka, gdyż do poprawnego rozwoju wymaga ono interakcji angażujących wszystkie zmysły, z udziałem innych osób poświęcających mu czas i uwagę.
Ile czasu dziecko powinno spędzać w Internecie? Kiedy zacząć?
Ile czasu dziecko powinno spędzać w Internecie? Naukowcy wskazują, że dzieci do ukończenia drugiego roku życia nie powinny mieć dostępu do urządzeń ekranowych. Natomiast starsze dzieci nie powinny korzystać z tych urządzeń zbyt intensywnie – jednorazowo dzieci powinny mieć dostęp do Internetu nie dłużej niż 15–20 minut. Natomiast dzienny kontakt z wszelkimi urządzeniami ekranowymi, w zależności od wieku dziecka, nie powinien przekraczać od 30 do 60 min. W przypadku nastolatków ten czas nie powinien przekraczać 4 godzin dziennie. Dłuższe korzystanie z Internetu może mieć wpływ m.in. na problemy z koncentracją.
Nastolatkowie w Internecie
Oczywiście w dzisiejszym świecie urządzenia mobilne i Internet są nieodzowną częścią życia, a często wręcz dominującą. Internet pełni funkcję nie tylko rozrywkową, ale także komunikacyjną, społeczną, edukacyjną, a także biznesową. Dlatego dzieci powinny się oswajać z Internetem oraz technologią, ważne jednak jest, aby rodzice mieli to pod odpowiednią kontrolą.
Nauczmy dzieci wyszukiwania przydatnych i wartościowych informacji!
Im dziecko jest starsze, tym więcej czasu spędza w Internecie i wykorzystuje go do różnych celów. Dla młodych ludzi sieć stanowi źródło wiedzy, informacji, jest wsparciem w nauce, miejscem rozrywki i realizacji zainteresowań, a także coraz częściej – przestrzenią do wyrażania emocji, nawiązywania i budowania relacji społecznych, kreowania swojego wizerunku, miejscem aktywności twórczej.
Pamiętajmy, że za nauczenie krytycznego myślenia dzieci odpowiedzialni są dorośli!
Nastolatek członkiem wirtualnej społeczności
Badania z 2014 roku pokazały, że głównymi powodami korzystania z Internetu są dla nastolatków cele komunikacyjne i rozrywkowe, a rzadziej edukacyjne. Niemal każdy nastolatek jest w sieci członkiem jakiejś wirtualnej społeczności. Nastolatkowie głównie korzystają z mediów społecznościowych, słuchają muzyki, oglądają filmy i komunikują się ze znajomymi. Coraz częściej jednak młodzi ludzie wykorzystują Internet do tworzenia oryginalnych treści. Youtuberzy, blogerzy, instagramerzy… to coraz szersze grono ludzi, którzy wykorzystują sieć do tworzenia własnych treści, a nawet do zarabiania pieniędzy. W 2018 roku zespół badawczy z NASK wspólnie z prof. Jackiem Pyżalskim przeprowadzili badanie poświęcone aktywności młodych twórców internetowych. W badaniu wzięło udział 100 internautów w wieku 13-18 lat.
Internet miejscem pracy
Powodem, dla którego nastolatkowie dzielą się swoją twórczością w Internecie jest chęć sprawdzenia się, jak i potrzeba zaprezentowania swoich umiejętności i wiedzy. Motywacją do działania jest głównie uznanie odbiorców. Wielu z ankietowanych stwierdziło, że stale podnosi swoje umiejętności i stara się rozwijać. Wielu z nich nie wykluczyła także związania swojej przyszłości zawodowej z aktywnością online, a część wręcz wyraziła taką nadzieję.
Czytaj także: Jak chronić dziecko przed dezinformacją?
Świadome korzystanie z Internetu
Internet daje młodym ludziom bardzo wiele możliwości i nastolatkowie chętnie z tego korzystają. Ważne, aby nauczyć ich świadomego korzystania z Internetu i uchronić przed zagrożeniami z jego strony, a także nauczyć tego, aby odróżniać świat wirtualny od tego rzeczywistego, któremu także w życiu należy poświecić dużo uwagi. Istotne jest również zwrócenie uwagi na bardzo popularne w naszych czasach szerzenie się fake news’ów.
Zadbajmy o to, aby nasze dzieci bezpiecznie i mądrze korzystały z nowoczesnych technologii.
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ