Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Introwertyk – 10 sposobów jak wspierać go w klasie

Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Introwertyk – 10 sposobów jak wspierać go w klasie

Introwertycy postrzegani są często jako ludzie nieśmiali, osamotnieni, wycofani, skryci, skupieni na własnym, wewnętrznym, ważniejszym dla nich świecie, którzy wolą bardziej słuchać niż zabierać głos, a spotkania w dużej grupie osób są dla nich wyczerpujące. Nie jest to prawdą. Introwertycy po prostu nie zabierają głosu, kiedy nie muszą. Lubią spotkania z ludźmi, ale po nich zazwyczaj muszą odpocząć i naładować baterie. Mają także przyjaciół i w żadnym wypadku nie są samotnikami. Mają po prostu inne zapotrzebowanie na bodźce i szybciej czują zmęczenie, jeśli pojawia się ich zbyt dużo. Jednak dużo łatwiej pracuje się im w spokojnym otoczeniu, dlatego tak ważne jest, żeby rozumieć ich potrzeby. Badania dowodzą, że nawet jedna trzecia uczniów w każdej klasie to prawdopodobnie introwertycy. Jednych bardzo łatwo rozpoznać, bo wybierają ciszę i stronią od towarzystwa, inni lubią przebywać w grupach i wchodzić w interakcje, choć bywa, że po takim kontakcie także będą potrzebować trochę czasu dla siebie. Wydaje się, że sukcesy odnoszą przede wszystkim ekstrawertycy, a jednak wśród tych, którzy mieli swój znaczący wkład w rozwój społeczeństw i nauki byli także introwertycy – m.in.: Rosa Parks, Albert Einstein, Mahatma Gandhi i dr Seuss.

10 sposobów na wsparcie introwertyków w klasie:

1. Nie szufladkuj

Unikajmy charakteryzowania ucznia jako „cichy”, „wrażliwy”, „spokojny”. Taki sposób oceny wpływa tym samym na to, jak inni nauczyciele będą z nim współdziałać. I chociaż niektórzy introwertycy są nieśmiali i odczuwają dyskomfort w towarzystwie innych, to pamiętajmy, że nie jest to zasadą. Introwertycy czasem wycofują się, ponieważ otrzymali zbyt wiele bodźców z kilku źródeł i potrzebują czasu i spokoju, by dokonać odpowiedniej analizy.

2. Wydobądź ich cenne cechy

Uczeń może być cichy i wrażliwy, ale jest też zabawny, pomysłowy, spostrzegawczy, miły i empatyczny. Introwertycy bywają dobrymi słuchaczami, którzy nie wyciągają pochopnych wniosków. Myślą, zanim coś powiedzą, wnosząc przemyślany wkład w rozmowy, bywają wrażliwymi liderami, którzy prowadzą swoje zespoły do sukcesu.  Ważne, by dostrzec ich atuty i stwarzać warunki do ich rozwoju.

3. Pokaż introwertykom ich mocne strony

Kiedy rozpoznasz ich mocne strony, upewnij się, że introwertyczni uczniowie również je widzą. Ważne, by byli świadomi swojego potencjału i mogli się rozwijać. Pamiętaj, że mogą nie chcieć być wyróżniani lub publicznie chwaleni. Kontakt wzrokowy lub nawet mały uśmiech wystarczą, aby dać im znać, że doceniasz ich wkład pracy. Możesz też powiedzieć coś cicho, gdy wychodzą z klasy.

4. Zapewnij prywatne przestrzenie

Architekci wiedzą, że sposób projektowania przestrzeni wpływa na zachowanie ludzi, którzy będą w nich przebywać. Dotyczy to też klasy szkolnej. W miarę możliwości, można przygotować kilka mniejszych stref, dzieląc dużą przestrzeń, co zachęca do spokojniejszej, bardziej stonowanej atmosfery, która sprzyja refleksyjnemu myśleniu i uczeniu się.

5. Jakość, a nie szybkość i ilość

Szkolne ocenianie nieustannie wzbudza liczne dyskusje i nie należy do łatwych zadań. Czasem uczniowie uważają, że jeśli często będą zabierać głos i szybko odpowiadać na pytania nauczyciela, otrzymają lepsze oceny. Warto zastanowić się, czy specjalnie nie wydłużyć czasu oczekiwania na odpowiedź, co dobrze wpływa na introwertyków, ponieważ mogą zebrać myśli bez poczucia presji, by coś powiedzieć. Działało to również w przypadku ekstrawertyków, ponieważ zniechęcało ich do wypowiadania pierwszej rzeczy, która przyszła im na myśl.

6. Oferuj wiele sposobów interakcji

Współczesne czasy pozwalają na różnorodność, jeśli chodzi o sposoby angażowania uczniów, od klasowych blogów, przez media społecznościowe, po kartkę papieru. Oznacza to, że możesz zapewnić introwertykom sposoby na aktywność i komunikację, jakiej do tej pory nie mieli. Daj uczniom czas na napisanie swoich przemyśleń przed rozpoczęciem rozmowy w klasie. Taka technika zwana „cichym dialogiem” lub „cichą rozmową” pozwala uczniom poczuć się bardziej przygotowanymi i gotowymi do uczestnictwa. Interaktywne narzędzia on-line także mogą zapewnić kolejną bezpieczną przestrzeń na dzielenie się swoimi przemyśleniami i komunikację.

7. Zaoferuj różne opcje uczenia się

Skuteczny nauczyciel wie, że w swojej pracy musi uwzględnić różne style uczenia się. Warto zmieniać swoje strategie nauczania, stosować wiele metod i form pracy, co pozwala zaangażować się wszystkim uczniom. Ważna będzie praca w grupach, ale i praca indywidualna. Pozwól uczniom najpierw samodzielnie zastanowić się nad problemem, a następnie połącz go z kolegą z klasy, aby dokładniej przeanalizować problem, który przedstawią na forum klasowym.

8. Włącz spokój do każdego dnia

Wspólne uczenie się w dużej klasie jest obecnie normą. Introwertycy mogą obawiać się interakcji w grupie, ale może się im też to podobać. Zawsze jednak będą potrzebowali czasu dla siebie, bo w przeciwnym razie szybko odczują wyczerpanie i rezygnację. W każdym wieku, ale szczególnie w młodszych klasach, warto zaplanować nieco czasu na czytanie, rysowanie lub indywidualną aktywność, która pozwala na regenerację.

9. Rozmowa z uczniem, która pomoże opracować strategię

Jeśli chcesz wiedzieć, jak pomóc introwertykom w swojej klasie, po prostu zapytaj ich. Niech wiedzą, że jesteś tu po to, aby pomóc rozwiązać ich problemy. Powiedz im, co o zauważyłeś i zaproponuj odpowiednie rozwiązania, tak, aby działania szkoły wspierały uczniów i pomogły im odnieść sukces.

10. Nie bądź nadopiekuńczy

Wszyscy wiemy, że porażki są także potrzebne w życiu, bo z nich wyciągamy wnioski na przyszłość i czegoś się uczymy. Chociaż narażenie na potencjalną krytykę lub zbyt dużą uwagę może onieśmielać introwertycznych uczniów, mogą zdać sobie sprawę, że to doświadczenie nie jest tak złe, jak się spodziewali i ono także pomaga rozwijać ich potencjał. Źródło: https://www.weareteachers.com/support-introverts-in-the-classroom/ Autor: Daniel Buchowiecki, nauczyciel dyplomowany i logopeda

Przeczytaj także: Sposoby pomagania uczniom z wyzwaniami sensorycznymi

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content