Zdarzają się sytuacje, w których na swojej drodze spotkasz ucznia, który będzie sprawiał trudności. Jeśli zastanawiałeś się kiedykolwiek, czy taka sytuacja z góry skazana jest na porażkę, poniżej mamy kilka porad, które sprawią, że wyjdziesz z tego obronną ręką. Bez straty dla ciebie i uczniów. Najważniejsze, by pamiętać o tym, że każdy uczeń jest indywidualnym przypadkiem i każdy z nich może przejawiać różne cechy. Właśnie dlatego należy patrzeć na każdego ucznia osobno.
Znajdź nić porozumienia
Jeśli chcesz nawiązać porozumienie z uczniem, który sprawia trudności, musisz wejść z nim w relację. Sprawić, że ci zaufa i otworzy się przed tobą ze swoimi problemami. Tak, żebyście wspólnie znaleźli rozwiązanie jego problemów. Spróbuj poznać ucznia, porozmawiać z nim najpierw o nieco bardziej neutralnych sprawach, stopniowo otwierając go na kolejne tematy.
Plusy aktywnego słuchania ucznia:
- dajemy uczniowi poczuć, że jesteśmy nim zainteresowani,
- prowokujemy ucznia do mówienia o tym, co czuje, kiedy napotyka na problem,
- pozwalamy mu się wygadać, co przynosi ulgę.
Chcesz być dobrym słuchaczem? Skorzystaj z naszych rad:
- utrzymuj kontakt wzrokowy z uczniem i okaż mu zainteresowanie,
- dopytuj o szczegóły z zachowaniem delikatności,
- pomijaj własne spostrzeżenia, opinie, poglądy, skup się na emocjach ucznia,
- okaż cierpliwość.
Rozmowa interwencyjna
Jeśli potrzebna jest rozmowa interwencyjna, spraw, by była krótka i skupiała się na konkretnej sytuacji, a nie na całości działalności ucznia. Na początek przedstaw cel rozmowy, by uczeń wiedział, o czym będziecie rozmawiać. Mów o faktach, powołuj się na różnego rodzaju zasady, ale i wysłuchaj zdania ucznia. Poszukaj wspólnych sposobów rozwiązania sytuacji oraz poinformuj o dalszych działaniach. Pamiętaj, że masz do czynienia z uczniem sprawiającym trudności. Akceptuj go ze wszystkimi słabościami, ale nie kieruj się w ocenie tylko tymi cechami. Zwracaj się do ucznia po imieniu i zauważaj jego nawet najmniejsze osiągnięcia i sukcesy. Poznaj rodzinę i warunki życia ucznia. Jeśli już krytykujesz – rób to w sposób konstruktywny. Zdiagnozuj możliwości i niedociągnięcia ucznia, bądź sprawiedliwy w ocenach. I najważniejsze: szanuj go i jego emocje, a także bądź dla niego dobrym przykładem. Połączenie tych wszystkich elementów może sprawić, że uporacie się z problemem i uczeń sprawiający problemy, stanie się uczniem, który własne problemy pokona.