Język polski wydaje się nam, Polakom czymś tak cudownie oczywistym. Otacza nas zewsząd, każdego dnia, a w dobie Internetu słowo pisane praktycznie nikomu nie jest obce. W takiej sytuacji niezwykle trudno bywa przekonać uczniów, że potrzebują poświęcić swojej mowie ojczystej więcej czasu. Jeszcze ciężej jest pokazać im, że czytanie dzieł napisanych setki lat temu może być być fascynującą przygodą. Czy jednak jest to niemożliwe? W żadnym razie! Zatem jak uczyć języka polskiego w szkole podstawowej tak, żeby zainteresować nim uczniów?
Jak uczyć języka polskiego w szkole podstawowej?
Każdy polonista wie, że ludzkość na przestrzeni stuleci paradoksalnie niewiele się zmieniła. W dawnych epokach i dziełach można bez problemu odnaleźć swoje lęki, pragnienia i spostrzeżenia. Jeśli w ten sposób przedstawimy dzieciom i młodzieży nasz przedmiot, z pewnością łatwiej będzie ich namówić do nauki. Poza tym nauczanie języka polskiego jest wdzięcznym zajęciem z jeszcze jednego powodu. Żaden inny przedmiot nie ma w sobie tak wiele teatralnego potencjału! Jeśli chcemy młodzież zainteresować klasyką literatury, może warto w ramach lekcji postawić na inscenizację?
Poznaj NOWY PODRĘCZNIK „Zamieńmy słowo” do klasy 4. Poznaj NOWY PODRĘCZNIK „Zamieńmy słowo” do klasy 7.
Czasem lepiej nieco przystopować w pędzie przerabiania obowiązkowego materiału, na rzecz zafascynowania uczniów poezją czy prozą. Artystyczne zajęcia z języka polskiego zainteresują nawet najbardziej zatwardziałych przeciwników tego przedmiotu. Pamiętajmy, że nauki humanistyczne nie są tylko alternatywą dla trudności matematycznych w innych przedmiotach, ale są nauką o nas samych.
Może Cię zainteresować: Film zamiast lektury szkolnej?
Język polski w szkole podstawowej
Dobrą podstawą do skutecznego nauczania języka polskiego jest również pomocny podręcznik. Właśnie taką serią szkolnych książek bez wątpienia pozostają wydawane przez WSiP „Zamieńmy słowo”. Podręcznik wyróżnia się wśród opcji dostępnych dla klas 4-8 funkcjonalną formą oraz innowacyjnym przekazem, uwzględniającym potrzeby poznawcze współczesnego ucznia. Dzięki temu, że każdy rozdział prezentuje inną wartość, która jest powiązana z treściami oraz tekstami literackimi realizowanymi na poszczególnych lekcjach, książka ta wyróżnia się koncepcyjnie na rynku. Dzięki temu, że na końcu każdego podręcznika jest wydzielony tzw. Lekturownik, nauczyciel może pozwolić sobie na elastyczność i omawianie lektur w dogodnym czasie.
Poznaj NOWĄ publikację uzupełniającą „Mój lekturownik” dla klasy 4 Poznaj NOWĄ publikację uzupełniającą „Mój lekturownik” dla klasy 7
Jak ciekawie uczyć języka polskiego? Z cyklem „Zamieńmy słowo”
Ciekawe przedstawienie dawnych dzieł, dobre podręczniki, aktualne pomoce naukowe, zabawa językiem, zajęcia prowadzone w nieszablonowy sposób i dużo cierpliwości do klasy błądzącej po meandrach zasad języka polskiego to prosty przepis na sukces, który z czasem może przerodzić się w głęboką pasję do przedmiotu. Kto wie, może dzięki takiemu podejściu ktoś z naszych podopiecznych zwiążę z językiem polskim swoją życiową i zawodową przyszłość? Duma polonisty w takim przypadku, to największa nagroda za trud włożony w nauczanie swojego przedmiotu najmłodszych. Obejrzy film o multibookach do cyklu „Zamieńmy słowo”
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ
Dowiedz się, jak złożyć zamówienie dotacyjne oraz jakie zmiany nastąpiły w 2023 roku. Decydując się na ofertę WSiP uzyskasz także dostęp do innowacyjnej platformy edukacyjnej EDURANGA, która będzie zintegrowana z dziennikiem elektronicznym LIBRUS Synergia.