Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Wstydliwy przedszkolak – jak go wesprzeć?

Edukacja szkolna i przedszkolna / Psychologia / Wychowanie i rozwój dziecka
Wstydliwy przedszkolak – jak go wesprzeć?

Wstyd jest naturalnym elementem ludzkiego życia, który towarzyszy nam nie tylko w latach młodzieńczych. Czasem jest mniej lub bardziej racjonalny, ale zdarza się też, że pojawia się on ze zbyt dużą częstotliwością. W takim wypadku nawet dorosły człowiek może mieć kłopoty z jego okiełznaniem, a skala trudności w przypadku dziecka tylko się zwiększa. Jak wesprzeć wstydliwego przedszkolaka, kiedy zbyt często czuje się skrępowany?

Jak wesprzeć wstydliwego przedszkolaka?

Nieśmiałe i wstydliwe dzieci często skrywają w sobie wielki potencjał, którego pod żadnym pozorem nie powinno się lekceważyć. Być może przedszkolakowi, który nie chce regularnie i śmiało wchodzić w interakcje, należy poświęcić więcej czasu i cierpliwości, ale nawiązanie z nim relacji jest tego warte. Dobrze jest też nie przypinać dziecku publicznie etykietki: „nieśmiały/a”, bo to może na długo zniechęcić je do wypowiadania własnych opinii. Wszelkie emocje dziecka należy przyjmować z otwartością i zrozumieniem. Ta strategia odnosi się przede wszystkim do sytuacji z życia codziennego.

Czytaj także: Jak rozładować energię dziecka z ADHD? Rodzaj zabaw może mieć znaczenie

Odgrywanie ról może pomóc przezwyciężyć wstyd

Kiedy ktoś zadaje wstydliwemu dziecku pytanie, nie powinniśmy wypowiadać się za malucha. Lepiej dać mu przestrzeń do własnej reakcji, wtedy być może nie czując presji, zdecyduje się nawet udzielić na nie odpowiedzi. W przełamaniu bariery wstydu pomagają też niektóre ćwiczenia. Jednym z lepszych jest odgrywanie ról w domowym zaciszu. Zabawa z dzieckiem w sklep czy przedszkole pomoże mu przygotować się do różnych sytuacji w prawdziwym świecie. To z pewnością pomoże zmniejszyć stres. Ogromną rolę w przełamywaniu poczucia wstydu i nieśmiałości ogrywają pozytywne emocje i poczucie bezpieczeństwa. Jeśli przedszkolak wie, że może nam zaufać, łatwiej mu będzie pokonać wszystkie swoje ograniczenia. Chęć dzielenia wspólnych wrażeń i przeżyć będzie z pewnością silniejsza niż strach przed wypowiedzeniem własnej opinii. Taką umiejętność również można w pewien sposób wyćwiczyć.

Zachęcaj dziecko do wyrażania własnych opinii

By uzyskać taki efekt, należy w miejscach, w których dziecko czuje się bezpiecznie i komfortowo, zachęcać je do wyrażania własnej opinii. Zadając przedszkolakowi otwarte pytania, słuchajmy z uwagą ich odpowiedzi i mówmy: „Rozumiem, co masz na myśli”, „To ciekawa koncepcja”, „Cieszę się, że mi o tym powiedziałaś, bo…”, „Bardzo interesujące jest, to co mówisz”. Taki trening czyni mistrza, a z czasem bariera wstydu zostanie przełamana przez chęć wypowiedzenia tego, co ma się na myśli. Najważniejsze to nie zniechęcać dziecka i nie wbijać go w przekonanie, że wstydliwa natura to coś złego. Czas, cierpliwość i zrozumienie są w tym wypadku naszym sprzymierzeńcem.

Inni czytali: Na co zwrócić uwagę przy wyborze butów do przedszkola?

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content