Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Jak zarządzać przez budowanie zespołu w szkole?

Zarządzanie placówką
Jak zarządzać przez budowanie zespołu w szkole?

Jak zarządzać zespołem w szkole? Jak tworzyć szkołę, która będzie odpowiedzią na potrzeby uczniów, ich rodziców oraz nauczyciel? Na przestrzeni lat zmieniło się postrzeganie i ocena szkół w oczach rodziców oraz dzieci. Dziś szkoły nie są wybierane wyłącznie z uwagi na ich bliską lokalizację. Szkoła musi posiadać dobre wyniki i atrakcyjną ofertę edukacyjną, wyróżniającą ją na tle innych, ponieważ działa na bardzo konkurencyjnym rynku. Aby mechanizm ten zadziałał w prawidłowy i skuteczny sposób, placówka edukacyjna powinna stale podnosić jakość swojej pracy. To może przełożyć się na rzeczywiste zainteresowanie ze strony rodziców i uczniów.

Jak zarządzać zespołem? Jak go budować?

Zmiany wskazane powyżej bezwzględnie motywują szkoły do działań, które realnie podnoszą ich wartość na rynku edukacyjnym. W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że odpowiedź placówek szkolnych na oczekiwania swoich klientów, jakimi są uczniowie i ich rodzice, w dużej mierze zależy od odpowiedzialnego zarządzania, kierowania, a  wręcz przewodzenia, zespołowi przez dyrektora szkoły. Przeczytaj również: Jak współpracować z rodzicami uczniów.

Liderowanie (przywództwo) w szkole. Jak zarządzać zespołem? Budując go

Liderowanie (przywództwo) możemy określić jako zdolność skutecznego realizowania potencjału tkwiącego w ludziach oraz wykorzystywania ich talentów, wiedzy i zdolności do osiągniecia ustalonych celów. W tym przypadku, tworzenia szkoły odpowiadającej na potrzeby środowiska, w którym funkcjonuje, poprzez odpowiednio wysoką jakość jej pracy. Pierwszą osobą, która powinna posiąść tajniki przywództwa jest oczywiście dyrektor szkoły. To on w dużej mierze odpowiada za prowadzone procesy edukacyjne. Jednakże spełniając określone warunki, liderem w danej placówce oświatowej może być każdy, kto się z nią utożsamia. Nie ma jednak lidera bez zespołu, czyli ludzi, którzy razem z nim współdziałają, dążą do wspólnego celu i mają wysokie poczucie przynależności do grupy. Ważna jest zatem współpraca i zaangażowanie w realizację zadań. Analizując powyższe, warto zadać sobie pytanie: jak zarządzać przez budowanie zespołu? Jak wydobyć z niego potencjał by razem tworzyć szkołę, która będzie idealną odpowiedzią na potrzeby uczniów, ich rodziców, środowiska? I wreszcie jak budować szkołę wyjątkową, pracującą według najwyższych standardów, czyli konkurencyjną? Cytując za „Harvard Business Review – Podręcznik menedżera”, podstawowe zadanie to zjednoczenie osób o nieraz całkowicie odmiennych punktach widzenia, pochodzących z  najrozmaitszych środowisk i o specyficznych umiejętnościach. Wszystko po to, żeby mogły one ściśle ze sobą współpracować, mając równocześnie świadomość, że to właśnie te różnice w odpowiedni sposób wykorzystane, mogą być kluczem do osiągania założonych rezultatów.

„Efektywny Zespół. Jak razem osiągnąć więcej. Strategie budowania silnego zespołu”

Inga Bielińska i Zofia Jakubczyńska w swoim opracowaniu „Efektywny Zespół. Jak razem osiągnąć więcej. Strategie budowania silnego zespołu”, wskazują cechy skutecznego zespołu i wymieniają wśród nich:

  • silną integrację,
  • zdefiniowany cel,
  • jasną komunikację,
  • przejrzystą strukturę,
  • czytelne role,
  • znane zasady.

Czytaj także: Jak współpracować z rodzicami uczniów?

I to właśnie umiejętności przywódcze osoby, która lideruje danemu zespołowi, mają znaczące przełożenie na:

  • kulturę organizacyjną całego środowiska szkolnego,
  • konstruktywne rozwiązywanie pojawiających się problemów,
  • umiejętne i skuteczne prowadzenie w sytuacjach kryzysowych,
  • skuteczne wprowadzanie zmian

„Skuteczne zespoły”

Z kolei Scott Tanenbaum i Eduardo Salas w podręczniku „Skuteczne zespoły” wskazują siedem czynników zwiększających skuteczność zespołu:

  • możliwości,
  • współdziałanie,
  • koordynacja,
  • komunikacja,
  • zrozumienie,
  • coaching,
  • warunki.

Mając na uwadze powyższe refleksje…

Dążąc do rozwoju własnego oraz  swoich kompetencji  przywódczych, poszerzając wiedzę w zakresie między innymi wymienionych wyżej  zagadnień związanych z budowaniem efektywnych zespołów,  zarówno nauczyciele jak i dyrektorzy szkół mogą mieć realny wpływ na  rozwój placówki w której pracują i z którą się utożsamiają. Takie działanie będzie przekładać się na podnoszenie jej jakości pracy, co w konsekwencji będzie budowało i rozwijało jej pozytywny wizerunek w środowisku.

Jeśli jesteś zainteresowana lub zainteresowany rozwojem umiejętności liderskich, zapraszamy na szkolenia ORKE z obszaru kompetencji kierowniczych i zarządczych.

Do zobaczenia w sali szkoleniowej lub w wirtualnej przestrzeni platformy  e-Akademia ORKE.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi treściami na blogu „Temat: Edukacja” >> ZAPISUJĘ SIĘ

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Skip to content