Młodzież zachowuje się lepiej, jeśli kilka lat wcześniej nauczyciele zbudują z uczniami dobre relacje – wynika z badań prowadzonych na Uniwersytecie w Cambridge. – Nauczyciele odgrywają ważną rolę w rozwoju dzieci. Uczniowie, którzy czują ich wsparcie, są mniej agresywni i bardziej prospołeczni, a teraz mamy dowód, że ten proces działa od przedszkola do końca okresu dojrzewania – wyjaśnia dr Ingrid Obsuth, główna autorka pracy opublikowanej na łamach „Journal of Youth and Adolescence”. Naukowcy wzięli pod lupę dane z dużego wieloletniego badania zachowań dzieci i młodzieży szwajcarskiej. Badana grupa liczyła 1067 wylosowanych uczniów z 56 różnych szkół z Zurychu, którzy w wieku 9 lub 10 lat zmienili nauczycieli. Dane przeanalizowano w bardzo skrupulatny sposób, który pozwolił ujawnić jakie czynniki są faktycznymi przyczynami zachowania młodych ludzi.
Młodzież wychowują przyjaźni nauczyciele
Uczniowie, którzy w wieku 10 lat chwalili się dobrymi relacjami z nauczycielami, przez kilka kolejnych lat przejawiali mniej agresji i wyrastali na bardziej empatyczną, przyjazną dla rówieśników młodzież. Naukowcy odkryli, że pozytywny wpływ dobrych relacji z nauczycielem jest znacznie skuteczniejszym środkiem przeciwko szkolnej agresji i deficytowi empatii niż specjalne programy interwencyjne wprowadzane w szkołach. W dodatku są to efekty bardzo trwałe. Dobre układy z nauczycielem u 10-latka miały pozytywny wpływ na jego zachowanie nawet 5 lat później. Było to wcześniej wiadomo w odniesieniu do przedszkolaków i młodszych uczniów. Badania z Cambridge pokazują, że również nauczycieli starszych klas warto szkolić i uwrażliwiać na to, jak pozytywny wpływ wychowawczy ma ich postawa. To działa – w odróżnieniu od piętnujących uwag i kar, wyrzucania z klasy i innych „typowych sposobów” na niesfornych nastolatków.
Nauczycielu, ucz się postaw wspierających
– W idealnym świecie – dodaje dr Obsuth – budowanie zdrowych relacji i wspieranie uczniów byłoby częścią programu studiów pedagogicznych i działań interwencyjnych, bo to wywiera dobry wpływ na młodzież. Jej zdaniem to bardzo skuteczny sposób na promowanie wśród młodzieży postaw altruistycznych i współpracy. A przede wszystkim – na przeciwdziałanie przemocy w szkole i poza nią. – Wyniki naszych badań są spójne z wcześniejszymi ustaleniami pokazującymi, że więzi z osobami prospołecznymi – czy to rówieśnikami, czy nauczycielami lub przedstawicielami innych instytucji – są czynnikiem chroniącym dzieci przed angażowaniem się w niepożądane sytuacje – wyjaśnia prof. Manuel Eisner, dyrektor Centrum Badań nad Przemocą Uniwersytetu w Cambridge. – Oczywiście każde dziecko trochę inaczej będzie reagować na osobowość i sposób bycia danego nauczyciela. Nasze badania dowodzą jednak, że gdy uczeń wyrobi sobie opinię o własnych relacjach z nauczycielem (dobrą lub złą), może to mieć bardzo silny i długotrwały wpływ na jego zachowanie – podkreśla uczony. Artykuł powstał na podstawie: http://dx.doi.org/10.1007/s10964-016-0534-y