Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Mutyzm wybiórczy i afazja, czyli jak zrozumieć milczenie 

Społeczeństwo / Wychowanie i rozwój dziecka
Mutyzm wybiórczy i afazja, czyli jak zrozumieć milczenie 

W świecie, w którym komunikacja werbalna odgrywa kluczową rolę, brak mowy często budzi niepokój i niezrozumienie. Czasem jednak milczenie nie wynika z niechęci do rozmowy, lecz z barier psychologicznych lub neurologicznych, na które dana osoba nie ma wpływu. Mutyzm wybiórczy oraz afazja to dwa odmienne, choć często mylone ze sobą zjawiska, które prowadzą do zaburzeń komunikacji. Pierwszy z nich ma swoje źródło w psychice, drugi w uszkodzeniach mózgu – oba jednak sprawiają, że głos osoby dotkniętej tymi zaburzeniami przestaje być słyszalny. Oba te zaburzenia znacząco wpływają na funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym, ograniczając nie tylko jego możliwości komunikacyjne, ale również rozwój edukacyjny i społeczny. Przyjrzyjmy się tym dwóm stanom, by lepiej zrozumieć, co kryje się za ciszą i jak można skutecznie wspierać osoby, które w niej trwają. 

Mutyzm wybiórczy – objawy i charakterystyka 

 
Mutyzm wybiórczy to zaburzenie funkcjonowania społecznego o podłożu lękowym, które pojawia się najczęściej u dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Dziecko mówi swobodnie w bezpiecznym, dobrze znanym środowisku (np. w domu), ale milczy w określonych sytuacjach społecznych, w których odczuwa lęk – zwłaszcza w szkole, przedszkolu lub w obecności obcych osób. Towarzyszy mu wtedy uczucie zaciśniętego gardła, które uniemożliwia wydobycie głosu. Milczenie nie jest formą manipulacji, wyrazem nieposłuszeństwa, uporu czy nieśmiałości. Nie ma podłoża neurologicznego nie wynika też z niepełnosprawności aparatu mowy, niepełnosprawności intelektualnej czy całościowych zaburzeń rozwoju. 

 
 
Objawy mutyzmu wybiórczego: 

  • milczenie w określonych sytuacjach społecznych mimo znajomości języka, 
  • porozumiewanie się z opiekunem szeptem lub ciche odpowiadanie na pytania, 
  • normalna mowa w obecności wybranych/bliskich osób (np. rodziców), 
  • napięcie, lęk lub wycofanie w sytuacjach, gdzie oczekuje się mówienia, 
  • unikanie kontaktu wzrokowego, sztywna mowa ciała, 
  • niechętne uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, 
  • utrzymujące się objawy przez co najmniej 1 miesiąc (nie wliczając pierwszego miesiąca w nowym środowisku, np. w szkole). 

Afazja  

 
Afazja u dzieci (często określana jako afazja dziecięca lub specyficzne zaburzenia językowe po urazie mózgu) to zaburzenie mowy spowodowane uszkodzeniem ośrodków mózgowych odpowiedzialnych za rozumienie i/lub produkcję języka. Może mieć podłoże urazowe, naczyniowe, nowotworowe lub wrodzone (np. w wyniku powikłań okołoporodowych). 

 
 
Objawy afazji: 

  • trudności w tworzeniu wypowiedzi (mowa może być ograniczona, niezrozumiała), 
  • zaburzone rozumienie mowy innych osób, mowa niewyraźna, zniekształcona lub pozbawiona gramatycznej struktury, 
  • trudności z powtarzaniem słów lub zdań, w cięższych przypadkach brak mowy lub używanie jedynie pojedynczych sylab, możliwe trudności w pisaniu i czytaniu, 
  • opóźniony rozwój mowy lub jej regres po prawidłowym rozwoju. 

Różnice między mutyzmem wybiórczym a afazją 

 
Diagnoza mutyzmu wybiórczego 

  • prowadzona przez psychologa lub psychiatrę dziecięcego, obserwacja dziecka w różnych środowiskach,  
  • wywiad z rodzicami i nauczycielami, wykluczenie innych zaburzeń (np. autyzmu, afazji, opóźnienia rozwoju mowy). 

Diagnoza afazji 

  • badania neurologiczne i obrazowe (np. MRI, EEG), 
  • konsultacja z logopedą specjalizującym się w afazji, 
  • testy rozumienia i produkcji mowy, obserwacja trudności językowych w mowie i/lub piśmie. 

Czy można wydajnie pracować w szkole z dziećmi z afazją? 

Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak. Warunkiem są jednak odpowiednie dostosowanie metod nauczania, indywidualne podejścia oraz współpraca zespołu specjalistów i nauczycieli. Choć afazja wiąże się z poważnymi trudnościami w komunikacji, dzieci z tym zaburzeniem często mają prawidłowy poziom intelektualny, a ich potencjał edukacyjny można skutecznie rozwijać. 

 
Efektywną pracę z uczniem umożliwia wczesna diagnoza i orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pozwalają one na formalne dostosowanie wymagań edukacyjnych i metod pracy. Dają podstawę do wdrożenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET). 

 
Jak wspierać dzieci z afazją? 

Dziecko z afazją często odczuwa frustrację i doświadcza wykluczenia. Potrzebuje zrozumienia i budowania poczucia kompetencji. Co można zrobić żeby je wspierać? 

  1. Dostosować metody nauczania do potrzeb dziecka. 
  • Używać prostego, zrozumiałego języka. 
  • Wzmacniać przekaz słowny materiałami wizualnymi: obrazkami, symbolami, piktogramami. 
  • Zachęcać do alternatywnych form wypowiedzi: rysowanie, pokazywanie, pisanie na komputerze. 
  • Dawać więcej czasu na odpowiedź i nie przerywać. 
  1. Zindywidualizować ocenianie i wymagania. 
  • Unikać oceniania za formę wypowiedzi – skupić się na treści. 
  • Oceniać wiedzę np. poprzez prace praktyczne, wybór odpowiedzi lub wskazywanie. 
  • Uwzględnić zmęczenie językowe. 
  1. Współpracować z zespołem specjalistów 
  • Konsultować się z logopedą, pedagogiem specjalnym, psychologiem. 
  • Tworzyć i aktualizować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET). 
  • Utrzymywać regularny kontakt z rodzicami. 
  1. Tworzyć przyjazne środowisko. 
  • Wspierać relacje rówieśnicze – tłumaczyć klasie, że trudności językowe nie są równoznaczne z brakiem inteligencji. 
  • Unikać zawstydzania przy wypowiedziach. 
  • Doceniać każde zaangażowanie – nawet krótkie wypowiedzi lub próby komunikacji. 
     

 
Rodzice dzieci z afazją – jak szkoła powinna ich wspierać? 

Rodzice dzieci z afazją często czują się winni, niezrozumiani i bezradni. Szkoła powinna ich wspierać, stosując poniższe praktyki:  

  1. Informowanie i edukacja
  • Wyjaśnienie, czym jest afazja. Należy w przystępny sposób, bez medycznego żargonu określić specyfikę zaburzenia i przekazać, że praca z dzieckiem jest możliwa a zaburzenie nie stanowi ostatecznej przeszkody w procesie edukacji. 
  • Przekazanie informacji o tym, jak afazja wpływa na naukę, relacje społeczne i emocje dziecka. 
  • Udostępnianie materiałów edukacyjnych (broszury, artykuły, nagrania). 
  • Organizowanie spotkań i warsztatów z udziałem logopedy, psychologa czy pedagoga specjalnego. 
  1. Regularna współpraca i komunikacja. 
  • Stały kontakt z wychowawcą i zespołem wspierającym (np. poprzez dziennik elektroniczny, rozmowy telefoniczne, spotkania indywidualne). 
  • Informowanie o postępach, trudnościach i potrzebach dziecka w szkole. 
  • Ustalanie wspólnych celów terapeutyczno-edukacyjnych. 
  1. Wskazówki do pracy z dzieckiem w domu 
  • Propozycje zabaw językowych i ćwiczeń wspierających mowę. 
  • Sugestie dotyczące komunikacji z dzieckiem (np. mów wolniej, nie poprawiaj agresywnie, dawaj czas na wypowiedź). 
  • Informacje o przydatnych aplikacjach, książkach czy pomocach. 
  1. Wzmacnianie emocjonalne rodziców. 
  • Uważne i empatyczne słuchanie – wielu opiekunów czuje się osamotnionych lub winnych. 
  • Kierowanie do grup wsparcia, poradni, fundacji lub stowarzyszeń rodziców dzieci z afazją. 
  • Udzielanie wsparcia psychologicznego w szkole (jeśli dostępne). 
  1. Szkolne wsparcie specjalistyczne dla dziecka to odciążenie dla rodzica 
    Zapewnienie regularnej terapii logopedycznej i pedagogicznej na miejscu. 
  •  Możliwość pracy z asystentem nauczyciela lub nauczycielem wspomagającym. 
  • Tworzenie indywidualnych rozwiązań na egzaminach, w ocenianiu i funkcjonowaniu w klasie. 

Chcesz dowiedzieć się więcej i rozwinąć kompetencje z zakresu rozpoznawania oraz wspierania uczniów z afazją i mutyzmem wybiórczym? Weź udział w szkoleniu w akredytowanej placówce ORKE. Temat: Zrozumieć milczenie – efektywne metody wspierania dzieci/ uczniów z afazją i mutyzmem wybiórczym. 

Dlaczego warto? Otóż dzięki szkoleniu m.in.: 

  • nauczysz się rozpoznawać podstawowe objawy mutyzmu wybiórczego i afazji, 
  • zaczniesz stosować wybrane metody i narzędzia funkcjonalnej diagnozy pedagogicznej ucznia z zaburzeniami komunikacyjnymi, 
  • będziesz wykorzystywać skuteczne sposoby wspierania uczniów z zaburzeniami mowy w procesie edukacyjnym, 
  • rozwiniesz umiejętności w zakresie dostosowywania metod pracy i form komunikacji do potrzeb uczniów, 
  • stworzysz strategię wspierania społeczno-emocjonalnego uczniów, 
  • zaczniesz skutecznie współpracować z rodzicami i specjalistami. 

Program szkolenia znajdziesz tutaj.  

Zachęcamy do wzięcia udziału oraz zdobywania nowej wiedzy i umiejętności.  

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content