Szczególnie przy nauce najmłodszych dzieci, ważne jest znalezienie takich sposobów, które nie zniechęcą ich do dalszej pracy. Dlatego warto wykorzystać gry i zabawy śródlekcyjne, które są skutecznym sposobem na naukę w nauczaniu wczesnoszkolnym. Prowadząc zajęcia z dziećmi należy pamiętać o ich większej aktywności ruchowej. Prowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych i zajęć międzylekcyjnych może być stymulatorem dla dzieci do wydajniejszej nauki, utrzymywać ich zainteresowanie i uwagę na omawianych tematach. Nauczyciel powinien dostosować sposób prowadzenia zajęć do swoich podopiecznych. Wykorzystując zabawę można rozwijać, zarówno cechy fizyczne, psychiczne, jak i zdolności motoryczne dziecka. Nauczanie przez zabawę z sukcesami stosowane jest na każdym etapie rozwoju, ale szczególnie w młodszym wieku szkolnym. Przerwy śródlekcyjne dodatkowo zapobiegają zmęczeniu i znużeniu uczniów w trakcie trwania lekcji. Jak stosować przerwy śródlekcyjne? Najlepiej wtedy, kiedy nauczyciel zauważy zmęczenie, rozproszenie uwagi uczniów. Może się tak zdarzyć, że na niektórych lekcjach tempo pracy i wprowadzanie nowych metod nauki są tak dobre i skupiające uwagę uczniów, że przerwy nie są konieczne.
Jakie zabawy można wprowadzić?
Może to być na przykład zabawa „Pająk i muchy”. W tej zabawie jedno z dzieci przyjmuje rolę pająka. Pozostałe osoby biegają po sali, a na hasło „pająk idzie” zastygają w bezruchu. Pająk łapie do sieci dzieci, które się poruszyły lub złapane dziecko przejmuje rolę pająka. Inną zabawą może być „Zabawa w kwiaty” – wyprost tułowia i głowy, wolny skręt głowy w prawo, w lewo itd. W internecie można znaleźć wiele inspiracji, np. tutaj lub tutaj. Warto sprawdzać, które zabawy bardziej, a które mniej przypadają dzieciom do gustu. Wtedy z jednych można zrezygnować i zastąpić je innymi. Najważniejsze jest to, by one w ogóle śródlekcyjnie się pojawiały. Będzie to korzystne i atrakcyjne dla wszystkich.