„Dlaczego muszę się tego uczyć?”, „Znowu tyle zadali, nie mam na to ochoty” – to częste zwroty, które powtarzają dzieci. Nowe badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym Michigan sugerują, że uczniowie osiągają znacznie lepsze wyniki w nauce, gdy odpowiedzi na takie pytania udzielają ich rówieśnicy, a nie nauczyciele. To zdecydowanie dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy nauczycielskie zachęty do bycia pilnym nie działają. – To, w czym instruktorzy czy nauczyciele byli dobrzy, to przenikanie się zimnych faktów, podczas gdy rówieśnicy zdawali się wykorzystywać proces identyfikacji – powiedział współautor badania Cary Roseth, profesor nadzwyczajny psychologii pedagogicznej. – Jako student można identyfikować się ze swoimi rówieśnikami i wyobrażać sobie, że korzystamy z materiału kursu w taki sam sposób, jak oni. Daje to poczucie celu, które wykracza poza zapamiętywanie. Kiedy słyszymy historię rówieśnika, łączymy to z naszą sytuacją – dodaje. Badania, które zostały opublikowane w International Journal of Educational Research, zostały przeprowadzone w ramach internetowego kursu uniwersyteckiego. W ciągu ostatniej dekady liczba zapisów na kursy online znacznie wzrosła, a ponad jedna trzecia wszystkich studentów szkół wyższych w USA – ponad 7 milionów – zapisała się na co najmniej jeden kurs online.
Uczniowie sugerują się rówieśnikami
Uczniowie, którzy otrzymali uzasadnienie rówieśnicze, którzy sugerowali się tym, co mówi ich kolega czy koleżanka, uzyskali średnio 92 procent – znacznie więcej niż uczniowie, którzy otrzymali uzasadnienie od instruktora czy nauczyciela. Co ciekawe, uczniowie, którzy nie otrzymali uzasadnienia, mieli średnio 90 procent oceny końcowej, która wciąż jest wyższa niż tych, którzy otrzymali uzasadnienie instruktora. W związku z tym badanie sugeruje, że instruktorzy czy nauczyciele powinni przedstawić uczniom uzasadnienie rówieśników, zamiast skupiać się jedynie na pokazywanie im swoich zasad i „dorosłych” rozwiązań sytuacji. Artykuł powstał na podstawie publikacji: https://msutoday.msu.edu/news/2017/peers-more-than-teachers-inspire-us-to-learn/