Trening muzyczny nie ma pozytywnego wpływu na umiejętności poznawcze dzieci – takie jak pamięć i osiągnięcia w nauce matematyki, czytania lub pisania – wynika z badania opublikowanego w „Memory&Cognition”. Wcześniejsze badania doprowadziły do niespójnych wniosków. Niektóre sugerowały, że może istnieć związek między ćwiczeniem gry na instrumentach a lepszymi wynikami w nauce. Inne pokazywały, że ten związek jest minimalny. Autorzy badania ponownie przeanalizowali dane z 54 wcześniejszych badań przeprowadzonych w latach 1986-2019, które obejmowały 6984 dzieci. Okazało się, że trening muzyczny nie ma wpływu na naukę, niezależnie od umiejętności, wieku uczestników i czasu trwania treningu muzycznego.
Giovanni Sala, główny autor badania, twierdzi: „Nasze badanie pokazuje, że powszechny pogląd, że >>muzyka czyni dzieci mądrzejszymi<< jest błędny”.
Z przeprowadzonego badania wynika, że nauczanie gry na instrumencie, dla samego wzmocnienia zdolności poznawczych, jest bez sensu. „To nie jest tak, że jeśli uczysz się grać na instrumencie, poprawiasz się również w matematyce. Optymizm badaczy co do korzyści płynących ze szkolenia muzycznego wydają się być nieuzasadnione i mogą wynikać z błędnej interpretacji wcześniejszych danych empirycznych” – dodał Sala. Autorzy ostrzegają, że przeprowadzono zbyt mało badań, aby dojść do ostatecznego wniosku i warto byłoby zbadać alternatywne powiązania związane z nauką gry na instrumentach. Co nie umniejsza oczywiście roli muzyki w rozwoju dziecka! Artykuł powstał na podstawie badania: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-07/s-mtm072420.php