Przejdź do treści
Wróć do listy artykułów

Dostrzeganie skojarzeń dźwięków z literami może pomóc w nauce czytania języka angielskiego

Edukacja szkolna i przedszkolna / Wychowanie i rozwój dziecka
Dostrzeganie skojarzeń dźwięków z literami może pomóc w nauce czytania języka angielskiego

Nauka języka obcego jest niezwykle istotna w dzisiejszym świecie. Oczywiście najpopularniejszym wyborem jest język angielski. Nowe badania pokazują, że w nauce czytania bardzo ważna jest także nauka fonetyki i świadomość fonologiczna. Przy nauce czytania po angielsku nie chodzi jedynie o używanie kontekstu (na przykład obrazków), aby odgadnąć znaczenie danego słowa. Bardzo ważne jest także to, aby być świadomym dźwięków (elementów fonologicznych) w słowie oraz tego jak ich używać. Tę umiejętność nazywany „świadomością fonologiczną” (PA) i jest ona podstawą w nauce czytania języków alfabetycznych, czyli między innymi angielskiego.

Świadomość fonologiczna pomaga w nauce czytania

Zwykle nauka czytania języka obcego skupia się na zapamiętywaniu całych słów lub zgadywania znaczenia z kontekstu. Rzadko w nauce zwraca się uwagę na świadomość fonologiczną czy fonetykę. Jak się okazuje jest to powszechny błąd. Wskazują na to badania, skupiające się na rozumieniu poszczególnych dźwięków w słowie oraz ich związku z literami. Są to elementy konieczne podczas rozwoju zdolności czytania i dekodowania (rozszyfrowywania) słów. Język angielski jako język obcy jest nauczany niemal na całym świecie. Jedną z największych trudności, jaką napotykają uczniowie jest czytanie angielskich słów. Jest to związane z brakiem świadomości fonologicznej. Nauka fonetyki może bardzo pomóc w odczytywaniu poszczególnych głosek w angielskich słowach oraz łączenia ich z literami podczas czytania.

Badania potwierdzają nowe podejście w nauce czytania

Profesor Dennis Murphy Odo z Narodowego Uniwersytetu Pusan przeprowadził badania, w których ocenił istotę PA i fonetyki w nauce odczytywania języka angielskiego jako języka obcego. – W przeszłości edukatorzy przy nauce czytania języka angielskiego poświęcali więcej uwagi na czytaniu całych słów bez skupiania się na fonetyce – powiedział Murphy Odo. – W ostatnich latach widać jednak wyraźną zmianę i skupianie się na tłumaczeniu zasad fonetycznych. W badaniach Dennisa Murphy’ego Odo wzięło udział 3841 osób. Analiza zebranych danych wykazała, że w dekodowaniu nowych słów pomagała znajomość dokładnej identyfikacji dźwięków i łączenia ich z literami w czytanym słowie. Analiza wykazała, że znajomość fonetyki i świadomość fonologiczna miała wyraźny wpływ na czytanie logatomów (słów, które nie istnieją). Dodatkowo, w zróżnicowanym stopniu wpływała na odczytywanie prawdziwych słów. W niektórych krajach znajomość PA i fonetyki miała wyraźniejszy wpływ na czytanie po angielsku. Oznacza to, że pochodzenie ucznia i jego język ojczysty także nie są bez znaczenia.

Nauka języka angielskiego

– Nauczyciele języka angielskiego jako języka obcego, którzy mają mniejszą wiedzę z zakresu fonetyki powinni szkolić się, aby bardziej efektywnie móc tłumaczyć uczniom te zasady, przez co pomogą im w lepszym dekodowaniu czytanego teksty. Umiejętność dekodowania jest niezwykle istotna w pierwszych krokach nauki czytania języka angielskiego – podkreślił Murphy Odo.

Artykuł powstał na podstawie publikacji: „Perceiving sound-letter associations in English can help learn to read it better, Pusan National University scientist says”. Przeczytaj również:  Nowoczesne metody nauki języków obcych

Chcesz dowiedzieć się więcej?
Skontaktuj się z nami
Zadzwoń na infolinię
+48 801 220 555 Poniedziałek-piątek, w godzinach: 8:00-16:00
Napisz do nas wiadomość
wsip@wsip.com.pl Postaramy się odpowiedzieć jeszcze tego samego dnia
Porozmawiaj na czacie
Otwórz czat Nasi doradcy pozostają do Twojej dyspozycji w godzinach 8:00-16:00.
Skip to content